Cyberpunk Wiki
Advertisement

Wolny Stan Północnej Kalifornii, znany również jako Północna Kalifornia lub bardziej powszechnie NorCal, był stanem w Stanach Zjednoczonych Ameryki, który później stał się Wolnym Stanem. Znajduje się w północnej części Kalifornii, a SoCal graniczy z nim od południa.

Historia[]

Lata 1990-2020[]

Kalifornia stała się Wolnym Stanem w 2002 roku, po upadku gospodarczym pierwotnych Stanów Zjednoczonych. W 2012 r. Północna Kalifornia oddzieliła się od Kalifornii, hrabstwa północnej Kalifornii zagłosowały za odłączeniem się od stanu, gdy zmęczyły się rosnącą potęgą Los Angeles Metroplex i jego silną kontrolą nad resztą stanu. Później stał się najnowszym stanem Unii, oficjalnie uznanym przez rząd USA w 2016 roku.

Północna Kalifornia składa się z hrabstw Monterey, Fresno i Mono oraz punktów na północy. Wraz z podziałem stanu, Północna Kalifornia stała się zamożnym stanem. Każdy, kto mógł sobie pozwolić na opuszczenie Metroplex na południu, przybył na północ. Wzrost kosztów życia spowodowany przez tych zamożnych ludzi z kolei wypędził tysiące mieszkańców północnej Kalifornii z ich domów i zmusił do życia na ulicy lub przeprowadzki do gorszych dzielnic Los Angeles. Niewiele osób chciało udać się do południowej Kalifornii, dlatego północna Kalifornia stała się jednym z najgorszych w kraju pod względem szerzącej się bezdomności.

Obszar Zatoki San Francisco stał się ruchliwym portem dla północnej Kalifornii, ponieważ bardziej opłacało im się prowadzić własny handel międzynarodowy niż współpracować z rządem USA. Stan miał również nadzieję, że będzie w stanie działać jako pośrednik dla amerykańskiej żeglugi na Pacyfiku, chociaż port w Seattle dość skutecznie przejął to zadanie.

Czas czerwieni[]

Po Czwartej Wojnie Korporacyjnej Północna Kalifornia dołączyła do byłych amerykańskich stanów Waszyngton, Oregon i Idaho oraz byłej kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska jako Konfederacja Pacifica. Ta luźna grupa była wysoce "federalistyczna", a ich zaangażowanie w wewnętrzne interesy ograniczało się do przekraczania granic. Razem skupili się na odbudowie swojej infrastruktury i staniu się wystarczającą potęgą gospodarczą, aby utrzymać przewagę w walce o władzę z MegaCorps działającymi na tym obszarze i utrzymać wpływ rządu USA na dystans.

Lata 2060-2070[]

W 2069 r. rozpoczęła się wojna zjednoczeniowa między Nowymi Stanami Zjednoczonymi a sojuszem Wolnych Stanów. Prezydent Rosalind Myers przedstawiła program zjednoczeniowy mający na celu rozszerzenie rządów federalnych nad nieuczciwymi Wolnymi Stanami pod pretekstem wzmocnienia narodu. Północna Kalifornia sprzymierzyła się z Wolnymi Stanami, podczas gdy południe sprzymierzyło się z NUSA. NUSA, wspierana przez Militech Corporation, wypowiedziała wojnę Wolnym Stanom. Night City uniknęło walki, ale napięcie było wysokie w obliczu inwazji NUSA/Militech. Na początku 2070 r. Night City zostało uratowane przed zbliżającą się inwazją dzięki wysiłkom radnego Luciusa Rhyne'a. Rhyne wykorzystał swoje dziesięcioletnie kontakty w radzie miasta i poprosił długo niewidzianą korporację Arasaka o ochronę. W ciągu kilku dni superlotniskowiec Arasaka pojawił się w zatoce Coronado, w wyniku czego armia NUSA/Militech wycofała się kilka godzin później. NUSA i Wolne Stany podpisały traktat pokojowy znany jako Traktat Zjednoczeniowy, kończący wojnę.

Night City powstało jako w pełni autonomiczne wolne miasto poza prawami NorCal i NUSA. Zapłaciło za tę wolność wzrostem wpływów megakorporacji, które wpompowały pieniądze w rewitalizację miasta, aby mieć przyczółek na zachodnim wybrzeżu NUSA.

Po wojnie NUSA zbudowała betonowy mur graniczny między południową i północną Kalifornią. Mimo że Night City uzyskało niezależność od Północy, NUSA nadal traktowało je jako obywateli Północnej Kalifornii, dlatego granica została przedłużona przez Badlands na południe od miasta.

Advertisement