Cyberpunk Wiki
Advertisement

Wojna koreańska (właściwie druga wojna koreańska) – wojna, która odbyła się w latach 1999 - 2005 i doprowadziła do ponownego zjednoczenia Korei Południowej i Korei Północnej.

Historia[]

Druga wojna Koreańska rozpoczęła się w 1999, kiedy Korea Południowa ogłosiła, że północne siły naruszyły ich przestrzeń powietrzną, chociaż żadne inne obce radary nie wykryły żadnej aktywności. Wojna spowodowała śmierć wielu istnień, ale również napływ środków dla wielu korporacji. Zagrożenie ze strony głowicy nuklearnej Korei Północnej „Nodong 13” osobiste schrony „Family Kabuto” Arasaki osiągnęły rekordową sprzedaż. Po roku konfliktów, kiedy oba państwa przelały już wiele krwi, pewien urzędnik japońskiego rządu twierdził, że wojna koreańska to dla nich olbrzymi pożytek. Został od razu zwolniony, jednakże powstały wtedy plotki, według których Japonia miała wspierać Koreę Południową. Wszczęto dochodzenie, czy plotki mówią prawdę[1].

Pomimo rozlewu krwi przez wiele lat nie wyłonił się żaden zwycięzca wojny. Były to głównie krwawe potyczki na granicy. Po dwóch latach, w 2001, rząd Korei Południowej zaczął obawiać się, że wojna zniszczy ich państwo, ale w tym samym roku udało im się przejąć kontrolę nad 15% północnego terytorium[1].

W 2004 prywatna armia generała I Rjong Juna przejęła kontrolę nad przyjaznym im wojskiem Korei Południowej, a także nad samym państwem poprzez pucz. Swoją wojskową radę nazwał „Zjednoczoną Koreą”[1].

W tym samym roku brat generała I, porucznik I HoTong przeprowadził atak na tamę Subunho, uniemożliwiając Republice Chińskiej wydajne wsparcie Korei Północnej[1].

Osłabiona armia nie była w stanie skutecznie bronić państwa i w końcu w lutym 2005 roku Korea Południowa najechała na stolicę swoich adwersarzy. Bitwa o Pyongyang trwała trzy dni i zakończyła się odsunięciem Kim Dzong-Ila od władzy nad północą. Zwycięstwo oznaczało zjednoczenie zwaśnionych państw i narodziny Zjednoczonej Republiki Korei. Generał I Rjong Jun został wybrany pierwszym prezydentem nowego państwa[1].

Po zakończeniu wojny prezydent I zwołał konferencję prasową, aby zaprzeczyć plotkom związanym z zaangażowaniem Japonii w wojnę i wsparciem Arasaki. Prezydent oraz setki dziennikarzy i pracowników zginęło w eksplozi, która zrównała pałac z ziemią. Tego samego dnia z nieznanego powodu braz I Rjong Juna, I HoTong, rozpoczął ucieczkę w stronę Chin, jednak jego odrzutowiec F-16 został zestrzelony przez Koreańskie Siły Powietrzne i rozbił się na chińskim gruncie. Ciała nigdy nie odnaleziono[1].

Po śmierci prezydenta urządzono nowe wybory, które wygrał generał Sungdzin Park[1].

Ciekawostki[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Chris Pasquarette, „Pacific Rim”. R.Talsorian Games, Berkeley 1994.
Advertisement