Cyberpunk Wiki
Advertisement

Wielka Brytania to kraj w uniwersum Cyberpunka. Na początku XXI wieku kraj doświadczył kilku niszczycielskich wydarzeń, w tym powstań, wojen domowych i antymonarchistycznego zamachu stanu, których połączenie pozostawiło kraj w znacznej nędzy i chaosie.

Historia[]

Lata 90-te - 2020[]

Wielka Brytania wniosła znaczący wkład w gospodarkę światową, zwłaszcza w dziedzinie technologii i przemysłu. Od drugiej wojny światowej najważniejszym towarem eksportowym Wielkiej Brytanii była kultura, w tym literatura, teatr, film, telewizja i muzyka popularna, które czerpały ze wszystkich części kraju. Być może największym towarem eksportowym Wielkiej Brytanii był język angielski, obecnie używany w każdym zakątku świata jako jeden z wiodących międzynarodowych mediów wymiany kulturalnej i gospodarczej. W 1999 r. monarchia brytyjska została obalona przez Urząd Stanu Wojennego (MLA), antymonarchistyczną dyktaturę wojskową, która przejęła władzę poprzez wprowadzenie wieczystego stanu wyjątkowego. Kiedy król Karol III dowodził królewską piechotą morską w buncie przeciwko MLA w Devonport na początku XXI wieku, zginął wraz ze swoim bratem, księciem Andrzejem. D.I.5 (znana również jako Służba Bezpieczeństwa) przeprowadziła następnie operację Cromwell, systematyczną eliminację wszystkich członków rodziny królewskiej i następców tronu, aby trwale uniemożliwić przywrócenie monarchii. Jednak w ramach operacji Cromwell nie wyeliminowano dwóch spadkobierczyń, którymi są księżna Beatrice i księżniczka Eugenia, córki księcia Andrzeja z pierwszego małżeństwa, które od rozwodu w 1994 roku mieszkają z matką w Teksasie. Od chwili powstania MLA kraj został podzielony na 16 stref. Po licznych zamieszkach i protestach opinia partii rządzącej była niska, a w 2016 r. w Szkocji wybuchł otwarty bunt, a od 2013 r. do 2018 r. szkocki ruch nacjonalistyczny znajdował się w stanie niewypowiedzianej wojny z rządem. Po latach stanu wojennego księżna Beatrice wróciła do Wielkiej Brytanii w 2017 r. dzięki wsparciu Cartel, tajnej organizacji promonarchistycznej utworzonej przez Hilliard Corporation i Imperial Metropolitan Agriculture. Przyjmując imię Victoria II, przewodziła ochronie przed MLA, która już rozpadała się w wyniku sprowokowania niepokojów społecznych przez kartel i inwazji IMA na Bristol. Szybko pojawili się zwolennicy Ruchu Restauracji, który obiecywał powrót do „starych dobrych czasów” sprzed chaosu ogarniającego obecnie Wielką Brytanię, a nawet uzyskali poparcie korporacji, które w zamian zażądały dla nich rządów w stylu leseferyzmu. W ciągu kilku miesięcy Rada, organ rządzący MLA, rozpadła się, gdy każdy jej członek poszedł swoją drogą. Dwóch ostatnich członków Rady, lord Hill i lord McKenzie, złączyło swój los z monarchistami, aby zapobiec wojnie domowej, i uchyliło stan wyjątkowy. Tydzień później Wiktoria II została koronowana na królową w Opactwie Westminsterskim i ogłoszono nowy demokratyczny rząd. Lord Hill został mianowany premierem, lord McKenzie został szefem sztabu służb wojskowych, a później przewodniczącym i dyrektorem zarządzającym Brytyjskich Sił Połączonych, PLC, sprywatyzowanych sił zbrojnych Wielkiej Brytanii, po czym utworzono nowy parlament centralny. Jak na ironię, aby ułatwić przejście do demokracji, korporacje i wojsko wprowadziły nowy stan wyjątkowy i zreorganizowały kraj w okręgi wzorowane na starych królestwach Wessex, Mercia, Sussex i Kornwalia. Do 2020 r. w Wielkiej Brytanii pod rządami nowej i popularnej królowej ustabilizowała się sytuacja, ale przepaść między bogatymi i biednymi pozostała tak duża jak zawsze. W 2016 roku Rada Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej zatwierdziła budowę tunelu pomiędzy Europą a Afryką Północną. Wybraną trasą była Cieśnina Gibraltarska, dająca ECC pełną kontrolę nad tym obszarem. Budowa tunelu rozpoczęła się w 2017 r. i zakończyła się w 2020 r. Dawna brytyjska kolonia Gibraltar została przekształcona w gigantyczny punkt orientacyjny dla ludzi i towarów. Żołnierze brytyjscy, którzy już tam byli, zamiast wracać do Wielkiej Brytanii, zostali przeniesieni do Europejskiej Komisji Obrony, aby zapewnić ochronę instalacji.

Lata 40. XX w[]

Do 2045 r. Wielka Brytania była jedynym krajem w Europie, który nadal cierpiał z powodu poważnych problemów gospodarczych spowodowanych czwartą wojną korporacyjną. Podczas gdy w innych częściach Europy sytuacja stale się poprawiała, Wielka Brytania znajdowała się pod presją masowej imigracji i przestarzałej bazy technologicznej, przez co jej ulice były równie niestabilne jak te w Nowych Stanach Zjednoczonych.

Lata 70.[]

Do 2077 r. rząd rozpisał referendum w sprawie ponownego przystąpienia do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, choć zanotowano, że obywatele brytyjscy nie powinni w tej kwestii polegać na referendum. Czterech członków rodziny królewskiej doznało poważnych oparzeń chemicznych po tym, jak podczas jednego z polowań na lisy złapał ich niezwykle kwaśny deszcz.

Polityka[]

Od zarania dziejów istnieli wędrowcy, czyli ludzie, którzy z sobie tylko znanych powodów woleli przemieszczać się, jak chcieli, żyjąc w prostej kulturze nomadów. W ostatniej ćwierci XX wieku w Wielkiej Brytanii zaczął pojawiać się wzrost liczby takich ludzi. Ale tam, gdzie w przeszłości podróżowali indywidualnie lub przynajmniej w małych grupach, ci nomadzi zaczęli się łączyć. Stali się znani jako podróżnicy New Age. Większość stanowili poganie, oddający cześć starym bogom, przestrzegający przesileń i czczący samą naturę. Wiele osób uważało to za bunt przeciwko nadmiernej industrializacji i zanieczyszczeniom.

Szorstki przewodnik po Wielkiej Brytanii[]

Większość populacji Wielkiej Brytanii stała się wędrownymi podróżnikami i nomadami, co pośrednio prowadzi do zbliżającego się upadku kraju. Większość miast stoi obecnie w ruinie, a bunty i terroryści podsycają powszechny konflikt. Aby zwalczyć ten konflikt i uchronić kraj przed całkowitym upadkiem, rząd wprowadził nową formę egzekwowania prawa, zapewniając mniej skrupulatny sposób na usunięcie gangów nękających obecnie ulice. Ludność Wielkiej Brytanii można podzielić na kilka różnych kategorii; Nomadzi, członkowie plemienia, organy ścigania, przestępcy, członkowie rodziny królewskiej i członkowie gangów. Co najmniej 47% populacji Wielkiej Brytanii to kupcy lub nomadzi, przez co obszary miejskie i przemysłowe uległy rozpadowi z powodu braku ludzi do wykonania pracy. Wiele miast zostało opuszczonych, a nawet miasta o dość dużej populacji odgrodziły części miasta, które obecnie leżą w ruinie.

Monarchia[]

Monarchia Wielkiej Brytanii, powszechnie nazywana monarchią brytyjską, jest monarchią konstytucyjną Wielkiej Brytanii, jej terytoriów zależnych (Baliwat Guernsey, Bailiwick of Jersey i Wyspa Man) oraz jej terytoriów zamorskich. Monarchą i głową stanu od 2020 r. jest królowa Wiktoria II, urodzona księżniczka Beatrice, córka Sarah Ferguson, księżnej Yorku i księcia Andrzeja, księcia Yorku. Wiktoria II wstąpiła na tron w 2017 roku, co oznaczało przywrócenie monarchii i koniec stanu wojennego. Monarcha i jego najbliższa rodzina podejmują różne obowiązki urzędowe, ceremonialne, dyplomatyczne i reprezentacyjne. Ponieważ monarchia jest konstytucyjna, monarcha ogranicza się do funkcji bezpartyjnych, takich jak nadawanie zaszczytów i powoływanie premiera. Monarcha jest naczelnym dowódcą brytyjskich sił zbrojnych. Chociaż ostateczna władza wykonawcza nad rządem nadal formalnie pozostaje w mocy królewskich prerogatyw monarchy, z uprawnień tych można korzystać wyłącznie zgodnie z przepisami uchwalonymi przez parlament i, w praktyce, w ramach ograniczeń wynikających z konwencji i precedensu. Monarchia brytyjska wywodzi się z drobnych królestw wczesnośredniowiecznej Szkocji i anglosaskiej Anglii, które w X wieku połączyły się w królestwa Anglii i Szkocji. Anglia została podbita przez Normanów w 1066 r., po czym Walia również stopniowo przechodziła pod kontrolę panującej dynastii, którą byli Plantageneci. Proces ten dobiegł końca w XIII wieku, kiedy Księstwo Walii stało się państwem klienckim króla Plantagenetów, Edwarda I. W międzyczasie Magna Carta rozpoczęła proces ograniczania władzy politycznej angielskiego monarchy. Od 1603 roku królestwami Anglii i Szkocji rządził jeden władca. W latach 1649–1660 tradycja monarchii została zerwana przez republikańską Wspólnotę Anglii, która nastąpiła po wojnach Trzech Królestw. W 1707 roku królestwa Anglii i Szkocji połączyły się, tworząc Królestwo Wielkiej Brytanii, a w 1801 roku Królestwo Irlandii połączyło się, tworząc Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii. Brytyjski monarcha był nominalną głową rozległego Imperium Brytyjskiego, które w 1921 r. zajmowało największą powierzchnię jednej czwartej powierzchni świata. Na początku lat dwudziestych XX wieku Deklaracja Balfoura uznała ewolucję Dominium Cesarstwa w odrębne, samorządne kraje w ramach Wspólnoty Narodów. Po drugiej wojnie światowej zdecydowana większość brytyjskich kolonii, terytoriów i obszarów zależnych uzyskała niepodległość, co skutecznie doprowadziło do upadku Imperium. Jerzy VI i jego następczyni Elżbieta II przyjęli tytuł Głowy Wspólnoty Narodów jako symbol wolnego zrzeszania się jej niezależnych państw członkowskich. Wielka Brytania i piętnaście innych niezależnych suwerennych państw, które mają tę samą osobę co ich monarcha, nazywane są królestwami Wspólnoty Narodów. Chociaż monarcha jest wspólny, każdy kraj jest suwerenny i niezależny od innych, a monarcha ma inny, specyficzny i oficjalny tytuł narodowy i styl dla każdego królestwa.

Rząd[]

Na czele starego rządu Wielkiej Brytanii stał premier, który wybiera wszystkich pozostałych ministrów. Premier i jego najwyżsi rangą ministrowie należą do najwyższego komitetu decyzyjnego, zwanego Radą Ministrów. Wszyscy ministrowie rządu zasiadają w parlamencie i odpowiadają przed nim. Rząd jest zależny od parlamentu w zakresie stanowienia prawa pierwotnego. Po wyborach monarcha wybiera na premiera przywódcę partii, która najprawdopodobniej zdobędzie zaufanie Izby Gmin, zwykle dzięki większości parlamentarzystów. Lata po upadku oznaczają upadek władzy rządowej w narodzie. Wraz z przywróceniem monarchii w 2017 r. Lord Hill został pierwszym premierem nowej demokracji. Korporacje, które poparły przywrócenie, mogły wysyłać przedstawicieli, którzy zasiadali z wybranymi członkami społeczeństwa w podkomisjach konstytucyjnych Komitetu Rządu Demokratycznego (DGC) w celu ponownej oceny struktury rządu brytyjskiego. Ostatecznie DGC zawęziła propozycje do dwóch planów, z których oba przewidywały utworzenie wybieralnego parlamentu centralnego, składającego się z członków wybieranych spośród samorządów lokalnych w całym kraju. W pierwszym planie posłowie do parlamentu musieli zebrać 50 000 funtów na depozyt i otrzymać wsparcie od pięciu odpowiedzialnych osób publicznych (lekarzy, prawników, dyrektorów korporacji i oficerów wojskowych), zanim mogli ubiegać się o urząd. Kontrowersje budzi fakt, że zwycięzca wyborów w ramach tego planu zostałby wyłoniony metodą „pierwszego postu”, a nie reprezentacji proporcjonalnej. Drugi plan przewidywał parlament wybierany w wyborach bezpośrednich z reprezentacją proporcjonalną. Według stanu na 2020 r. DGC nie wydała jeszcze ostatecznego zalecenia, a sytuacja, jak sugerowali działacze polityczni, była zamierzona, aby dać wojsku i korporacjom swobodę na czas nieokreślony. Do dziś rząd brytyjski nie sprawuje pełnej kontroli nad Wielką Brytanią, a większość terenów jest pozbawiona zabudowy miejskiej i zamiast tego panuje chaos. Duża część narodu powróciła do formy feudalnego komunizmu, małych społeczności pomagających sobie nawzajem, a obywatele nie zwracają uwagi na rząd. Różne gangi w Wielkiej Brytanii regularnie ścierają się, próbując wypełnić próżnię we władzy, do których zaliczają się różne grupy, od lokalnych organizacji przestępczych luźno powiązanych z mafią po Yakuzę, Triady i inne zagraniczne kartele, a nawet korporacje. Rządowi brytyjskiemu brakuje zasobów, aby skutecznie wywierać większy wpływ niż te grupy na obszarach, które zamieszkują, dlatego obszary te nieuchronnie pozostają poza kontrolą rządu

Advertisement