Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077
Strefa Walki

Strefa walki w Night City.

Strefy walki (ang. Combat Zone) – w większości opuszczone rejony miejskie, które nieoficjalnie nie podlegają jurysdykcji lokalnego rządu i organów ścigania. Są to miejsca, w których istnieje niepisana zasada mówiąca, iż władze oraz korporacje nie będą mieszać się w sprawy gangów dopóty dopóki przestępczość mieścić się będzie w tych właśnie obszarach[1].

Większość stref walki powstaje w dzielnicach bardzo ubogich, gdzie egzekwowanie prawa stało się zbyt drogie lub niebezpieczne. Początkowo powstawanie takich miejsc było agresywnie tłumione, jednak miasta szybko wstrzymały działania w strefach, kiedy lokalne budżety zostały obniżone i walka z narastającą przestępczością stała się zbyt bolesna finansowo. Nieszczęśnicy tam mieszkający uwięzieni są pomiędzy biedą, a agresją, od których nie mogą się uwolnić[1].

Opis[]

Bez wyraźnej potrzeby nikt nie zapuszcza się do stref walki. Nawet najbardziej doświadczeni solo wiedzą, że wejście i wyjście zależy wyłącznie od szczęścia. Znane są przypadki, kiedy do strefy walki udały się profesjonalne służby bezpieczeństwa i już nigdy nie wracały[2].

Są tylko dwie organizacje, które decydują się na podróżowanie do tych miejsc i robią to tylko i wyłącznie w dobrze wyposażonych pojazdach i z dostępnymi posiłkami. Są to Combat Cabb, firma taksówkarska, oraz Trauma Team, zajmujące się pogotowiem medycznym[2].

Niewiele wiadomo na temat geografii i demografii w strefach walki. Stare mapy sprzed powstania stref są bardzo przestarzałe, a ci, którzy decydują się odwiedzić takie miejsca, nie mają czasu na badania geograficzne. Miejskie legendy mówią o zaginionych kryjówkach pełnych broni, pieniędzy, narkotyków i technologii[2].

Historia[]

Pierwsze strefy walki powstały w Night City po śmierci Richarda Nighta, założyciela miasta, w 1998, kiedy to korporacje i przestępczość zorganizowana podzieliły je i jego zasoby, przez co tamtejszy oddział policji stał się całkowicie nieskuteczny i bezużyteczny. Gangi wspierane przez korporacje i mafię stworzyły własne społeczności na przedmieściach na południe od centrum miasta. Z czasem urosły one w siłę tak bardzo, że jedynym sposobem by je zwalczyć, byłoby zburzenie całej okolicy i zaczęcie od zera[3].

W 2020 strefy walki Night City znajdują się kilka kilometrów od regionów mieszkalnych przepasanych małymi biznesami, które z każdym kolejnym blokiem coraz bardziej przypominają pustkowie zniszczone jak wiele europejskich miast po II Wojnie Światowej. Co gorsza, strefy te rosną z każdym dniem, powoli zgarniając coraz to kolejne domy i budynki[3].

Najbardziej znana na świecie strefa walki znajduje się w Detroit, gdzie przestępczość była tak szkodliwa, że władze miasta zdecydowały się odgrodzić ją murem. Jest ona traktowana jak więzienie, narodzone tam osoby z automatu winne są tego, że żyją, a uciekinierzy po złapaniu są tam z powrotem wrzucani lub zabijani na miejscu[4].

W Londynie nie ma stref walki. Najbardziej przypominającym je regionem jest East End, która to dzielnica została zalana po tym, jak tama Tamizy została zniszczona w wybuchu. Oficjalnie East End jest opuszczone, choć w rzeczywistości mieszka tam tysiące osób. Większość rezydentów zajmuje się przemycaniem lub pomaganiem przemytnikom. Dobra szmuglowane tam z Europy i innych części świata sprzedawane są na czarnym rynku w niezalanych stacjach i tunelach metra. Według niektórych można tam kupić wszystko – od narkotyków po niewolników i tajemnice[5].

W Hong Kongu w 2020 istniała strefa walki „Piekło śmierci tysiąca cięć”, które znane było z tego, że lokalny gang wolał naostrzone noże od broni palnej. Używanie tam pocisków było szybkim sposobem na naznaczenie samego siebie jako członka triady, szpiega korporacyjnego lub ofiary, która nie potrafiła się bronić. Magazynek broni może się wyczerpać, ale w strefie walki nieciężko jest o kawałek ostrego metalu. Po IV Wojnie Korporacyjnej „Piekło” jest równie opustoszałe jak cały Hong Kong z powodu biologicznego wirusa, który sieje zamęt w obrębie miasta[6].

Przypisy

Advertisement