Cyberpunk Wiki
Advertisement

Świat, w którym żyją cyberpunki, wpływa na ich slang, a słownik uliczny stale jest powiększany przez słowa obcego pochodzenia lub zupełnie nowe zwroty[1][2].

Słownik[]

Polski Angielski Opis
AV[2]
Avałka[2]
EjVi[2]
AV[2]
Ay-Vee[2]
Potoczna nazwa pojazdów aerodynowych, podobnych do samochodu. Pojazd napędzany jest śmigłami w osłonach pierścieniowych.
Bobrowisko[2] Beaverville[2] Bezpieczne podmiejskie osiedle, zamieszkane głównie przez pracowników korporacji średniego szczebla i ich rodziny.
Bonanza[2] Bonanza[2] Miejsce, w którym można się obłowić, takie jak opuszczony korporacyjny ośrodek.
Boster[1]
Cyber[1]
Ganger[2]
Booster[1] Członek gangu ulicznego, którego atrybutami są cyberacje, skóry i agresja. W Czasie Czerwieni popularniejszym określeniem był „ganger”.
CHOOH2[1]
Chuch dwa[1]
Czu-tu[2]
CHOOH2[1]
Choo-Two[2]
Określenie alkoholu stosowanego w silnikach. Większość pojazdów XXI wieku jest napędzana specjalnym alkoholem o wyższej temperaturze zapłonu niż zwykły metanol.
Choomba/Chombatta[1] Chombatta (Choomba)[1] Neo-afrykańskie określenie slangowe przyjaciela lub członka rodziny.
Chromer[1] Chromer[1] Fan muzyki rockowej XXI wieku (patrz: rock chromatyczny).
Czas Czerwieni[2] The Time of Red[2] Określenie okresu od 2023 do schyłku lat 40. Pochodzi od czerwonego zabarwienia nieba, które było jedną z konsekwencji Czwartej Wojny Korporacyjnej.
Czilować[2] Chilled[1] Być z kimś, relaksować się.
Czip[2] Chip[2] Dowolny nośnik danych, zwykle w postaci niewielkich, kolorowych drzazg z plastiku.
Dataterm[1]
Terminal danych[2]
Data Term[1] Budka informacyjna stojąca na ulicy, zaopatrzona w ekran, gniazdo sieciowe i klawiaturę. W Czasie Czerwieni popularniejszym określeniem był „terminal danych”.
Dopasowany[2] Mainline[2] Partner lub partnerka w poważnym związku z tobą.
Dorfy[1] 'Dorphs[1][2] Syntetyczna endorfina, narkotyk osobisty przyśpieszający proces zdrowienia, obniżający zmęczenie i zwiększający siły witalne.
Dysk[1] Disk[1] Nagranie, płyta CD.
Egzotyk[1] Exotic[1] Człowiek z wszczepionymi elementami nieludzkimi: futrem, długimi uszami, kłami itp.
Face[1] Chromer[1] Interfejs, sprzęganie się z Siecią.
Hydro[1] Hydro[1] Określenie na paliwo wodorowe, stosowane do zasilania znacznej liczby pojazdów w latach dwutysięcznych. Paliwo wyszło z użytku w późniejszych latach.
Klawiatura[1] Keyboard[1] Określenie terminala komputerowego albo komputera lub deku zaopatrzonego w mechaniczne klawisze.
Kombiwóz[2] Kombi[2] Duży pojazd zdolny do przewozu ładunków i pasażerów. Często wykorzystywany przez Nomadów jako mieszkanie w czasie podróży.
Konap[2] Conapt[2] Zespół mieszkaniowy (kondominium) w strefie korpo.
Kopter[1]
Żyro[2]
Gyro[1] Niewielki jedno- lub dwuosobowy helikopter, używany przeważnie przez policję i korporacje. W Czasie Czerwieni używano częściej „żyro”.
Lecieć na NOO[2] Go LEO[1] Lecieć na niską orbitę okołoziemską, np. do jednej ze stacji kosmicznych (patrz: LEO).
LEO[1]
NOO[2]
LEO[1] Niska orbita okołoziemska (Low Earth Orbit).
Nick[1]
Ksywka[2]
Handle[1] Przezwisko, ksywa, imię, pod którym jesteś znany na ulicy.
Narkotyki bojowe[1] Combat drugs[1] Dowolny rodzaj narkotyków osobistych, które zwiększają szybkość, wytrzymałość i refleks.
Netrunning[1]
Sieciować[2]
Netrun[1] Sprzęganie się z Siecią i włamanie do jej programów i procedur kontrolnych. W Czasie Czerwieni popularniejszym określeniem było „sieciowanie”, zwłaszcza jeśli chodziło o działanie w Starej Sieci przed wybuchem Czwartej Wojny Korporacyjnej.
Nocny[2] Night Market[2] Nielegalne, tymczasowe nocne targowisko zorganizowane przez grupę fixerów z dobrymi znajomościami. W Czasie Czerwieni najlepsze miejsce do zakupu nowego sprzętu i wszczepów.
Nocny Północny[2] Midnight Market[2] Ściśle tajne, tymczasowe targowiska organizowane przez dobrze ustawionych fixerów, gdzie sprzedaje się najbardziej nielegalne towary. Potężni członkowie przestępczego półświatka często spotykają się tam w prywatnych pokojach.
Odpał[2] Slammit On[1] Wybrać rozwiązanie siłowe, zaatakować kogoś bez powodu.
Polimerowa jednostrzałówka[1] Polymer one shot[1] Tani pistolet plastikowy o kalibrze 5-6 mm.
Pozergang[1] Posergang[1] Grupa, której członkowie upodobniają się do jakiejś osoby, stylu lub rzeźby ciała.
R.A.B.I.D.[2] R.A.B.I.D.S.[2] Wyjątkowy, zabójczy rodzaj czarnego kodu, który rozprzestrzenił się po Starej Sieci po śmierci jego twórcy, legendarnego netrunnera Rache’a Bartmossa.
Ripperdoc[1] Ripperdoc[1] Chirurg specjalizujący się w implantowaniu nielegalnych cyborgizacji.
Rockman[1] Rockerboy/girl[1] Muzyk lub wykonawca, który swój talent wykorzystuje do promowania swych przekonań społeczno-politycznych. Rockmeni to nie to samo co „gwiazdy rocka”, które są najczęściej „własnością” korporacji nagraniowych i są apolityczne.
Rock chromatyczny[1] Chromatic rock[1] Odmiana heavy metalu, charakteryzująca się ciężkim brzmieniem elektroniki, prostym rytmem i agresywnymi tekstami.
Ronin[1] Ronin[1] Najemny zabójca; przeważnie uznawany za niewiarygodnego.
Samuraj[1] Samurai[1] Korporacyjny zabójca lub najemnik wynajęty do chronienia własności korporacji lub zaatakowania innej korporacji.
SI[1] AI[1] Sztuczna inteligencja; komputer z pełną świadomością.
Soma[2] Meatspace[2] Określenie netrunnerów na świat fizyczny.
Sprzęgać się[1][2] Chippin' In[1] Pierwszy zakup cyberyzacji; dołączać do jakiejś grupy; podłączać się do maszyny.
Stróż prawa[2] Lawman[2] Funkcjonariusz policji lub innych władz. Termin pochodzi od oddziału specjalnego policji, stworzonego po wojnie przez kapitana Maxa Hammermana u znanego na Ulicy pod nazwą Stróże Prawa. Obecnie oznacza każdego funkcjonariusza.
Twarz[2] The Face[2] Reprezentant megakorporacji w sprawach prawnych.
Ulica[1] The Street[1] Miejsce, gdzie przebywasz wieczorami. Subkultura. Podziemie
Wtyk[2]/Gniazdo[1] Input[1]/Output[1] Chłopak/dziewczyna lub kochanek/kochanka
Wypłaszczenie/płaski[1] Flatline[1] Zabójstwo, umrzeć/martwa osoba lub niedziałający przedmiot
Zatracić się[2] Stuffit[1] Uprawiać seks. Także zapomnieć o czymś.
Zaszczepiony[1]
Scyborgizowany[2]
Cybered Up[1] Posiadający maksymalną ilość cyborgizacji, jaką można mieć przed przekroczeniem Krawędzi. W Czasie Czerwieni popularniejszym terminem było „scyborgizowany”.

Przypisy

Advertisement