FANDOM

Sieć – ogromny układ połączeń telekomunikacyjnych, który łączy wszystkie komputery i telefony świata. Tworzą go wszystkie możliwe połączenia radiowe, telefoniczne, komórkowe a nawet mikrofalowe, które przesyłają informacje w kosmos. W Sieci trzymania prawa pilnuje Netwatch (policja sieciowa)

Podłączasz ostatnią wtyczkę upewniając się, że złącza w twych nadgarstkach działają poprawnie. Wciskasz przycisk „START”. Natychmiast twój mózg wypełnia biało-szare pole on-line. Po chwili czując, że spadasz, rzucasz się naprzód w labirynt przemieszczających się neonowych kształtów i wirujących linni sieci segmentów. Jesteś w Sieci.

Powstanie Sieci Edytuj

Pod koniec XX wieku Sieć występowała tylko na urządzeniach zwanych modemami, które tylko wysyłały i odbierały informacje. Technologia poszła jednak naprzód.

W 2020 roku już można wejść do Sieci bezpośrednio przez umysł, wtyczki sprzęgowe i skomplikowane programy interface'u, które przetwarzają dane komputerowe w zdarzeniach odbierane przez zmysły. Przez rozwój Sieci nic dziwnego że powstali też Netrunnerzy, którzy są nowymi hakerami znanymi z dawnych lat[1].

Geografia Sieci Edytuj

Sieć dzięki algorytmowi transformacji Ihara-Grubba tworzy topografię siatki i kształtów. Obszary o wysokej rezystancji linii (czyli stare połączenia) to „Góry”, a obszary o niskiej rezystancji są „równinami” i „dolinami”.

Pojedyncze systemy komputerów za to posiadają wygląd IKON lub konstruktów, złożonych z milionów miniaturowych drobin koloru i światła.

W celu ułatwienia poruszania się po sieci, linie komunikacyjne są przedstawione jako nieskończona niebiesko-biała krata. Gdy ma zostać zlokalizowane dane połączenie, programy deku Netrunnera lokalizują linie krat i identyfikują je za pomocą jasnoczerwonego podświetlenia.

Transformacje Ihara-Grubba służą także to określenia położenia systemu komputerowego. System komputerowy znajdujący się wysoko nad ziemią w jakimś wieżowców w sieci będzie ukazany jako IKONA wisząca wysoko w przestrzeni Sieci. Podobnie jest z systemem będącym w ruchu, który także w Sieci będzie się poruszał.

Sieć nie określonej granicy, gdy zostaje podłączony nowy komputer tworzy się automatycznie po prostu nowy segment. Dlatego z dnia na dzień Sieć jest coraz większa. Nie wyklucza się rozszerzenia Sieci do kosmosu, jednak dotarcie do segmentu w kosmosie zajmuje bardzo dużo czasu.

Ihara i Grubb wysnuli teorię że obca inteligencja dysponuje techniką, dzięki której mogłaby podłączyć się do Sieci z odległości międzygwiezdnych. Prawdopodobnie jednak trudno by jej było cokolwiek zrobić z takiej odległości. Niektórzy Netrunnerzy twierdzą jednak, że atak już się zdarzył.

Wyspy Sieci Edytuj

Wyspy to regiony (zwane także przez niektórych królestwami), duże obszary na mapie światowej Sieci (np. Atlantis to region obejmujący basen atlantycko-afrykański). Regiony posiadają granice, są one jednak ruchome i cały czas się zmieniają, ponieważ nowe regiony pojawiają się na okrągło. Nie są jednak danymi miejscami, a definicją obszarów, na których dane grupy lub rządy mają największy wpływ.

Regiony w 2020 roku[1]:

  • Atlantis: Drugie pod względem wielkości królestwo, rozciagające się od Ameryki Środkowej i Południowej aż do wybrzeża Afryki. Jest kontrolowane przede wszystkim przez Federację Afryki Środkowej i jej sprzyjających Korporacji. Jest to region o luźnym prawodawstwie, w którym przeprowadza dużą ilość czarnorynkowych transakcji (szczególnie w okolicy Panamy). Kluczowe segmenty miejskie to Meksyk, Panama, Bogota, Hawana i Rio de Janeiro.
  • Afrikani: Region rozciągający się od granicy Atlantis, poprzez Afrykę do Środkowego Wschodu i Madagaskaru. Poza paroma kluczowymi segmentami miejskimi (takimi jak Addis Ababa, Zanzibar, Kair, Algier i Nairobi) Afrikani jest chaotycznym pustkowiem z przestarzałymi systemami. Segment Kairu i Nairobi jest pod ścisłą kontrolą Orbital Air.
  • Euroteatr: Obszar kontrolowany przez europejskie Korporacje, uważany przez niektórych za najpotężniejszy region. Kluczowe segmenty miejskie to Londyn, Paryż, Berlin, Frankfurt, Monachium, Amsterdam, Rzym, Madryt i Sztokholm. Trzy największe Korporacje w danym mieście współpracują z NetWatchem. Euroteatr jest dobrym miejscem do prowadzenia legalnych transakcji, przeprowadzenia operacji bankowych i konferencji sieciowych, ponieważ jest mocno chroniony przed przestępcami komputerowymi.
  • Obszar sowiecki: Region, który obejmuje Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich oraz wschodnią Europę. Kluczowe miasta to Moskwa, Leningrad, Warszawa, Kijów, Budapeszt, Wiedeń i Praga. ZSRR sprawuje kontrolę na regionem, lecz w okolicach Polski stopniowo przesuwa się ona na stronę Netwatch i Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej. Systemy w obszarze sowieckim są prymitywne, wolne i wyposażone przeważnie w kilka zabójczych programów zamiast wymyślnych zabezpieczeń. Wschodnioeuropejscy Netrunnerzy to prymitywni hakerzy albo najodważniejsi hakerzy w przestrzeni Sieci. Cały region tętni od szpiegostwa i handlu informacjami.
  • Olimpia: Region rozciągający się przez południowozachodnie i zachodnie Stany Zjednoczone. Nominalnie jest domeną NetWatch i Rządu Tymczasowego Stanów Zjednoczonych. Pojedyncze segmenty miejskie kontrolowane są przez najważniejszą Korporację w danym obszarze np. Denver kontrolowany jest przez Orbital Air, Salt Lak i Albuquerque przez Militech, megapleks Dallas/Houston przez WolrdSat
  • Orbitsville: Potencjalnie największy region obejmujący obszar niskiej orbity i przestrzeni okołoziemskiej. Jest to region idealny na spotkania, słuchania plotek i dobrej „zabawy”, ponieważ nie ma tam prawie praktycznie Policji sieciowej. Kontrolę sprawują tam Korporacje orbitalne i ESA (który posiada własną organizację w rodzaju NetWatch). Dużą wadą jednak jest opóźnienie orbitalnie (2-3 sekundy) podczas łączeniu się z ziemią. Lokalny ruch jest całkiem spory, każda stacja i kolonia bierze czynny udział w ciągłej wymianie plotek i transakcjach na sprzedaż surowców, leków, powietrza i pożywienia.
  • Pacifika: Największy region obejmujący zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i cały basen Pacyfiku. Podobnie jak Olimpia jest pod kontrolą NetWatch i Rządu Tymczasowego, ale także pod kontrolą Arasaki i Federacji Współpracy Azjatyckiej. W samym USA w każdym mieście władzę mają także inne Korporacje np. Night City i Seattle kontrolowane są przez Arasakę, San Francisco przez EBM, Los Angeles przez Pretrochem.
  • Rustbelt: Region, który obejmuje środkowe i wschodnie Stany Zjednoczone. Główne segmenty miejskie to megapleks Nowy Jork/BosWash, Chicago-Wielkie Jeziora. Atlanta City, Nowy Orlean i St. Louis. Region znajduje się pod całkowitą dyktaturą Wielkiej Trójki: NetWatch, Tymczasowego Rządu USA i Konsorcjum Europejskiego. Systemy są monitorowane, a przestępstwa są karane z drakońską zaciekłością.
  • Tokyo-Chiba: Niewielki region rozciągający się po całym archipelagu japońskim. Chiba to centrum operacyjne kilku potężnych zaibatsu, włącznie z Mizubishi-Dai, Matshushima-Kiroshiyu i Arasaką. Jednak z powodu zaawansowanej wojny pomiędzy zaibatsu, żadna megakorporacji nie jest w stanie utrzymać na dłużej kontroli.

BBS-yEdytuj

BBS to przyjazna forteca danych, gdzie netrunnerzy mogą się spotkać, wymienić informacje, pogadać, wymienić się programami itd. Forteca danych jest przeważnie mocno "opancerzona" i ukryta, Aby wejść do niej, musisz znać hasło lub skomplikowany szyfr. W środku znaleźć można "obszary" lub "kluby", które spełniają różne funkcje, w pewnej tematycznej wirtualnej rzeczywistości. Na przykład BBS "Klub Łowiecki" w Denver jest wyszukanym wirtualnym kostruktem w postaci staroangielskiego dworku ze służbą, pracownią malarską oraz polem do krykieta [1].

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Cyberpunk 2020