Cyberpunk Wiki
Advertisement

Saburo Arasaka (荒坂 三郎), znany również jako Cesarz, przeszedł drogę od pilota Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej do korporacyjnego Boga XXI wieku. Urodzony w Tokio w Japonii, uczynił z Arasaka Corporation jedną z największych korporacji na świecie. Saburo jest dumny, honorowy i, jak prawdziwy samurajski szogun, za którego się podaje, głodny władzy. Choć jest już w podeszłym wieku i fizycznie podupadł na zdrowiu, Saburo Arasaka pozostaje geniuszem, którym zawsze był w młodości. Pomimo swojego wieku, Saburo nigdy nie zrezygnował z kontroli nad Arasaką. Kiedy jego najstarszy syn, Kei, został dyrektorem generalnym korporacji, Saburo pozostał prezesem zarządu i prawdziwym lalkarzem stojącym za wszystkimi najważniejszymi decyzjami korporacji.

Saburo, po dziesięcioleciach budowania korporacji Arasaka, skupił swoje wysiłki na bioinżynierii i technologii ochrony umysłu. Stworzył nawet kopię swojej osoby w postaci engramu w Mikoshi w siedzibie Arasaka w Tokio. W wieku 158 lat nadal panował na szczycie Arasaki w 2077 roku, budując Arasakę w wielkie imperium w swoim pokoleniu. Jest dumny, honorowy, bezwzględny i bardziej żądny władzy niż kiedykolwiek.

Biografia[]

1919 - 1945[]

Saburo Arasaka urodził się jako syn Sasai i Yui Arasaka w Tokio, w Japonii w 1919 roku — w rodzinie, której rodowód sięgał dawnych, szlachetnych samurajów. Jego rodzice byli bogaci, a ojciec był sprytnym biznesmenem i założycielem firmy Arasaka w 1915 roku. Dorastał w rodzinnej posiadłości Arasaka położonej na obrzeżach Tokio i od najmłodszych lat był zaangażowany w rodzinny biznes. W latach trzydziestych, jako młody dorosły, wykazywał się dobrą etyką pracy i naturalnym talentem potrzebnym do bycia wyjątkowym menedżerem. Było to zanim jego kariera została przerwana przez II wojnę światową.

W jej trakcie Saburo zaciągnął się jako pilot do Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej, czyli Nihon Kaigun (日本海軍). Szybko piął się po szczeblach kariery i w wieku 23 lat osiągnął już stopień porucznika. Jako utalentowany as przestworzy miał na swoim koncie ponad 20 potwierdzonych zestrzeleń i był dumny ze swojego kraju oraz niezachwianej lojalności wobec cesarza.

W 1942 roku Saburo był jednym z pilotów Zero eskortujących lot japońskich bombowców G4M "Betty" z wyspy Rabaul podczas rutynowego nalotu na Gualdcanal. Kiedy zostali zaatakowani przez kilka amerykańskich Grummanów F4F, myśliwce Zero przerwały formację, by ich zaatakować. W późniejszej bitwie powietrznej Saburo przeleciał przez linię ognia wroga w pogoni za swoim drugim zabójstwem tego dnia. Nie był na tyle bezbronny, by zostać zestrzelonym, ale kilka pocisków przebiło się przez baldachim, roztrzaskując mu lewe ramię i wbijając odłamki szkła i metalu w lewe oko i czaszkę. Ledwie przytomny, pozwolił swojemu myśliwcowi runąć w kierunku ziemi piętnaście tysięcy stóp poniżej. Cenne sekundy później Saburo odzyskał świadomość tylko po to, by ujrzeć pędzącą ku niemu ziemię. Pomimo przeszywającego bólu i utraty jednej ręki, Saburo cofnął drążek, wyrównał samolot i odzyskał kontrolę nad maszyną, mając zaledwie 2000 stóp w zapasie. Następnie, opatrzywszy się najlepiej jak potrafił, rozpoczął długą podróż powrotną do Rabaul, w pełni wierząc, że umrze gdzieś nad 560 milami oceanu, które musiał pokonać.

Pomimo odniesionych obrażeń, Saburo zdołał wylądować samolotem i zgłosił się do swojego dowódcy. Po dostarczeniu raportu zemdlał i został przetransportowany z powrotem do Tokio, zanim odzyskał przytomność, gdzie odkrył, że z powodu odniesionych obrażeń nigdy nie będzie mógł już latać, a także miał zostać zwolniony z przyczyn medycznych. Jego obrażenia były tak poważne, że trwale oślepł na lewe oko, a jego lewe ramię, choć nie amputowane, zostało uszkodzone nie do użytku. Saburo ubolewał nad swoimi obrażeniami i żałował, że nie zginął godną śmiercią na niebie Guadalcanal, zamiast stawić czoła upokorzeniu kaleki. Został zwolniony ze służby i powrócił do rodzinnego domu Arasaka, gdzie spędzał dni na rozpamiętywaniu swojej straty. Saburo widział, jak Imperium, którego bronił, ponosiło coraz więcej porażek w ciągu następnych kilku lat.

15 sierpnia 1945 roku, w dniu kapitulacji Japonii, gdy cesarz przemówił do narodu i przyjął do wiadomości jego poddanie się, Saburo został porażony piorunem. Był o krok od popełnienia seppuku w wiśniowym gaju. Zanim ostrze zdołało przebić jego żołądek, doznał chwili objawienia, a wraz z nią przyszła wizja. W tym momencie Saburo dostrzegł mądrość działań ojca. Sasai przewidział przegraną Japonii w wojnie. Początkowo czerpał zyski z przemysłu wojennego, ale wbrew namowom Saburo dopilnował, by większość fortuny Arasaki była potajemnie chroniona w ukrytych zagranicznych aktywach i kontach. Jako spadkobierca rodziny, Saburo widział, że fortuna wkrótce przejdzie pod jego kontrolę. Wyobrażał sobie Japonię wznoszącą się ponad upokorzenie związane z przegraną wojną i stającą się gospodarczą potęgą. Naród na pozycji siły, z której mógłby zdominować świat politycznie i gospodarczo. Saburo wyciągnął półcalowy sztylet, który przebił jego mięśnie brzucha, zanim wizja zatrzymała jego rękę i wrócił do domu.

Od dnia, w którym Saburo prawie odebrał sobie życie, odmawiał mówienia o swoich wojennych doświadczeniach. Saburo całkowicie poświęcił się swojej pracy. Rozpoczął intensywne studia w dziedzinie polityki, ekonomii i historii, aby stać się godnym następcą swojego ojca i zapewnić, że pewnego dnia Arasaka zdominuje klimat polityczny i gospodarczy.

1960 - 1990s[]

W 1960 roku Sasai Arasaka zmarł, a Saburo zajął miejsce ojca jako nowy dyrektor generalny Arasaka w wieku 41 lat. Odszedł od prostej firmy produkcyjnej, jaką była na początku, i założył oddział Arasaka Bank. W 1970 roku stworzył dział Arasaka Security w rodzinnej firmie. Saburo zaczął również kształtować rozwój Arasaka Corporation zgodnie z własnymi ideałami. Nie zadowalała go władza wynikająca z czysto finansowej i handlowej siły. Jeśli jego wizja Japonii jako światowego supermocarstwa gospodarczego miała zostać zrealizowana, musiał wywierać niewidoczną kontrolę polityczną w Japonii i na całym świecie. Mimo że było to długie i żmudne zadanie, wierzył, że jest człowiekiem, który może to zrobić. Bankowość i bezpieczeństwo wraz z produkcją były teraz trzema filarami korporacji Arasaka.

Będąc tak oddanym pracownikiem, Saburo spóźnił się z zawarciem małżeństwa lub posiadaniem dzieci, które mogłyby kontynuować jego dziedzictwo po jego śmierci. W 1980 roku Saburo i jego ówczesna żona mieli swoje pierwsze dziecko, Kei, chłopca, którego przygotowywał do przejęcia korporacji. Pierwsza żona Saburo zmarła w pewnym momencie, a on później ożenił się ponownie.

W 1990 r., dzięki jego kierownictwu, Arasaka Corporation pojawiła się na globalnej liście 500. W latach 90-tych Saburo był zajęty, ponieważ był w stanie przewidzieć krach na światowym rynku w 94 roku i późniejszy krach w USA w 1996 roku, wykorzystując te wydarzenia na swoją korzyść. Dzięki temu Arasaka Corporation jako jedna z nielicznych skorzystała na krachu, zajmując drugie miejsce na liście Global 500. Arasaka zaangażował się również bardziej w politykę, wspierając polityków w japońskim rządzie, aby jeszcze bardziej zyskać na swoich interesach. Jednak wiele innych japońskich korporacji nie zgadzało się z Saburo i jego ideałami, a wkrótce potem powstała grupa sprzeciwiająca się Arasace. Nawet po przegranej z FACS, Saburo nadal prowadził dobrze prosperującą korporację, której wpływy były ogromne.

Pod jego wpływem Saburo przekształcił nawet Japońską Agencję Obrony w Ministerstwo Obrony, co z kolei przyniosło korzyści jego korporacji. W tym czasie próbował również zmniejszyć władzę policji cywilnej, która była kontrolowana przez innych konkurentów Arasaki. Zmniejszenie uprawnień policji stało się bardzo lukratywną okazją do rozwoju dla Arasaka Police, która stała się jedną z usług oferowanych przez Arasaka Security. Główne miasta w Japonii znalazły się pod ochroną policji Arasaka, z wyjątkiem Tokio.

Saburo stał się człowiekiem z ludu, znanym z ogromnego wkładu w rozwój kraju. Był również dobrze znany za granicą, zapewniając tysiącom Amerykanów niezawodną pracę, często odwiedzając ludzi w fabrykach lub na ulicach. Udało mu się zapewnić wiele bogactwa dzięki Arasaka European Group, kiedy jej siedziba została zbudowana w Paryżu we Francji.

Saburo ożenił się również ponownie na początku lat 90. ze swoją trzecią żoną Michiko Arasaka, a razem mieli dwoje dzieci, Yorinobu i Hanako. Michiko zmarła wkrótce po urodzeniu Hanako z powodu komplikacji podczas porodu, pozostawiając Saburo ich wychowanie. Hanako stała się "oczkiem w głowie" Saburo, który pragnął chronić ją przed niebezpieczeństwami świata zewnętrznego. Yorinobu trafił do najlepszych szkół w Tokio, podczas gdy Hanako była nauczana w domu przez zaufanych ludzi Saburo.

2000s[]

W czasie po odniesionych obrażeniach Saburo przeszedł liczne operacje, aby wszczepić różne cybernetyki, a także nowe oko i prawe ramię za te, które stracił podczas 2. wojny światowej. Jednak w 2020 roku, w wieku 101 lat, przekazał stery firmy swojemu najstarszemu synowi Kei. Pozostał wpływową postacią w korporacji i nadal uczestniczył w spotkaniach zarządu.

Podczas ukończenia przez Yorinobu studiów w Todai, Saburo przyprowadził syna do swojego biura podczas ceremonii i opowiedział mu wszystko o rodzinnej korporacji, wyjaśniając jej sukces i długoterminowe cele. Yorinobu nie podzielał jednak ideałów ojca i opuścił firmę tej samej nocy. Miesiące później odkrył, że Yorinobu założył gang bosozoku, aby zbuntować się i walczyć przeciwko jego korporacji. To bardzo zasmuciło Saburo — w rezultacie Hanako nigdy nie dowiedziała się tej prawdy i zamiast tego była trzymana wewnątrz rodzinnego kompleksu. Kei był zdenerwowany zdradą brata i powiedział ojcu, że trzeba go zniszczyć, ponieważ stanowi zagrożenie dla ich operacji. Saburo niechętnie się zgodził, wiedząc, że Kei miał rację.

Saburo nadal uczestniczył w japońskiej polityce i wkrótce znalazł przyczółek, który pozwolił mu osiągnąć pewne wpływy polityczne. Pomimo tego, że Kei został dyrektorem generalnym, Saburo nadal prowadził firmę zza kulis, mając ostateczny głos w sprawie projektów, które należało wykonać.

W 2013 roku, gdy korporacja Arasaka budowała swoją nową siedzibę w Night City. Saburo odkrył netrunnerkę o imieniu Alt Cunningham, która pracowała dla ITS. Dowiedział się o programie o nazwie Soulkiller, który zaprojektowała dla ITS, wierząc, że jest to cenny zasób dla Arasaki, nakazał Toshiro, dyrektorowi generalnemu amerykańskiego oddziału, znaleźć Alt i zlecić jej odtworzenie Soulkillera dla nich. W rezultacie amerykański oddział Arasaki ucierpiał w wyniku ataku, który doprowadził do śmierci Toshiro. Saburo zlecił Kei'owi objęcie stanowiska nowego prezesa amerykańskiego oddziału Arasaki, podczas gdy Saburo kierował sprawami z Tokio. Będąc w posiadaniu programu Soulkiller, Saburo zaczął finansować projekty jego nowych wersji.

W 2020 roku okręt podwodny Arasaka Eel wraz z załogą, w tym kapitanem Hyungiem Mitsumoto, zatonął na północnym Pacyfiku. Shintaro Takayama poinformował Saburo o stracie i o tym, że łódź podwodna przewoziła "Projekt Piąty". Z powodu braku jednostek w okolicy, Saburo nakazał przejęcie IDA (International Defense Alliance), niezależnej organizacji, która następnie została podporządkowana spółce zależnej Arasaka, Sato Commercial Shipping. Potajemny zespół IDA został wysłany do rowu Bonin, aby wydobyć łódź podwodną na powierzchnię, co dało kilkudziesięciu okrętom wojennym Arasaka wystarczająco dużo czasu na dotarcie do łodzi podwodnej, zanim jakikolwiek inny podmiot mógł do niej dotrzeć. Operacja zakończyła się sukcesem i pozwoliła Saburo ochronić aktywa jego firmy

2022 - 2023[]

Podczas czwartej wojny korporacyjnej korporacja Arasaka zmierzyła się z Militech, korporacją, którą Saburo znienawidził, ponieważ jej dyrektor generalny Donald Lundee przypominał mu amerykańskiego pilota, który zestrzelił jego samolot podczas wojny. Lundee przez lata stawiał siebie i Militech przeciwko Arasace, ponieważ Saburo miał go dość. Jednak Saburo przekazał pełną kontrolę swojemu synowi Kei, który prowadził działania wojenne z Night City. Yorinobu, bez wiedzy ojca, współpracował z japońskim rządem w celu nacjonalizacji Arasaki, co wkrótce odcięło Saburo od Kei, kosztując ich wojnę.

Bezpośrednio po detonacji bomby atomowej w Arasaka Night City Tower, Saburo spotkał się z terrorystą stojącym za bombardowaniem: Johnnym Silverhandem. Silverhand został schwytany przez Adama Smashera podczas ucieczki z Wieży i został ewakuowany przed wybuchem bomby atomowej. Podczas próby przesłuchania Saburo kazał skopiować umysł Silverhanda za pomocą Soulkillera, zabijając go. System, którego Saburo używał do rozmawiania ze zmarłymi, których uważał za bardziej uczciwych. Kopia była później przechowywana w Mikoshi, a prawdziwa tożsamość sprawców zamachu została ukryta.

Saburo później uczestniczył w pogrzebie swojego syna Kei, podczas gdy opłakiwał jego stratę, połączył się z Yorinobu. Z pomocą Hanako, Saburo i Yorinobu pogodzili się i rodzina znów była razem.

Lata 2030-2060[]

Po śmierci swojego syna, Kei, Arasaka Corporation ponownie przeszła pod nominalną kontrolę Saburo, choć zachował on twarz korporacji pod rządami swojej najstarszej córki Hanako Arasaka. W latach 40. XX wieku trzy główne frakcje walczyły o przejęcie kontroli nad firmą, mając nadzieję, że starzejący się Saburo, w wieku 126 lat, w końcu przekaże im koronę. Frakcje te były następujące: Frakcja Kiji 雉 prowadzona przez Hanako (choć kontrolowana przez Saburo), Frakcja Taka 鷹 prowadzona przez Yorinobu i wreszcie Frakcja Hato 鳩 skupiona wokół Michiko (córki Kei i wnuczki Saburo). Pomimo spekulacji na temat tego, kto będzie kolejnym przywódcą Arasaki, Saburo był piekielnie zdeterminowany, aby pozostać przy władzy.

W tym czasie Saburo spędzał większość czasu w zbiornikach medycznych zaprojektowanych do regeneracji tkanki organicznej. Dużo inwestował również w bioinżynierię i technologię ochrony umysłu. To miała być jego odpowiedź na wieczne życie. Projekt Relic rozpoczął się od dyrektora projektu Andersa Hellmana, który był jego głównym projektantem. Saburo dobrze poznał Andersa i nawet rozpoczął osobisty projekt Reliktu, który miał pomieścić engram danej osoby i być w stanie przenieść go do nowego ciała

Ambicje[]

Nienawidzę Ameryki. Powalę ich na kolana, dostarczając im wszystkiego, czego zapragną, a następnie dusząc ich własną zależnością. Sprzedam im łańcuch, którym się ze mną zwiążą.

- Saburo, taśma z monitoringu skradziona przez Rache Bartmoss, Cyberpunk

Saburo ma megalomanię i obsesję. Jest bardzo arogancki i uważa się za najbardziej uzdolnionego człowieka, jaki kiedykolwiek istniał i będzie istniał, i uważa za swój obowiązek wyniesienie Japonii do tego, co uważa za jej dawną chwałę. Pracuje niestrudzenie, aby ten ideał się spełnił. Jego rodzina wierzy, że jego oddanie pracy jest tym, co trzyma go przy życiu. Saburo tak bardzo skoncentrował się na budowaniu swojego imperium, że zaczął mieć dzieci dopiero po sześćdziesiątce. Mocno wierzy w tradycyjne japońskie wartości i sztywno egzekwuje je w rodzinnym domu. Utrzymuje również klasyczny wystrój wewnątrz kompleksu, odrzucając wszelkie niefunkcjonalne nowoczesne meble.

Pomimo bycia zimnym i niebezpiecznym, Saburo zawsze uważał się za dobrego człowieka, ponieważ miał na uwadze bardzo wzniosły cel: przywrócenie chwały swojemu krajowi i zapewnienie szczęścia i bezpieczeństwa swojej rodzinie, nie szukał chwały dla siebie. Saburo był również bardzo religijnym człowiekiem i praktykował tradycje wiary Shinto.

Do 2020 roku Saburo posiadał nieoficjalny tytuł najpotężniejszego człowieka na planecie. Ród Arasaka składał się ze szlachetnych samurajów i z tego powodu Saburo jest niezwykle dumny i honorowy, a po upokarzającej porażce w II wojnie światowej poprzysiągł przywrócić swój honor poprzez seppuku. Jego nieudana próba 15 sierpnia 1945 r., podczas przemówienia cesarza Hirohito do narodu, uświadomiła mu, że Japonia nigdy nie stanie się militarystyczną potęgą, jaką kiedyś była, ale raczej może ewoluować w potęgę gospodarczą i handlową, która może ponownie rządzić Azją Wschodnią, a być może i światem. Saburo zaczął się uczyć, aby pewnego dnia przejąć kontrolę nad firmą ojca i wykorzystać swoje ogromne bogactwo do katapultowania Arasaka Corporation na światową scenę.

Saburo dążył do perfekcji i studiował na najlepszym uniwersytecie w Tokio, Todai, który ukończył z doświadczeniem w ekonomii, biznesie, polityce i wielu innych dziedzinach. Jest jednym z najbardziej inteligentnych ludzi na świecie. Saburo jest również bardzo nacjonalistyczny, ma pogardliwy pogląd na obce kraje i kultury, rzadko stawiając stopę poza Japonią. Saburo żywi głęboką nienawiść do Stanów Zjednoczonych za upokorzenie jego kraju podczas wojny. Saburo wykorzystuje trzy kluczowe obszary swojej firmy jako narzędzia do realizacji swoich planów: dział bezpieczeństwa, bank i tajne czarne operacje.

W ciągu miesiąca od śmierci ojca Saburo rozpoczął już czarne operacje, takie jak szantaż, przekupstwo, wymuszenia, zabójstwa i porwania. Te czarne operacje zwykle ujawniały kompromitujące materiały na temat ważnych postaci, takich jak politycy, celebryci i inne korporacje, które Saburo wykorzystuje przeciwko nim - nigdy za pieniądze, ale za wpływy i informacje. Oprócz tych czarnych operacji firma wykorzystuje swój dział bezpieczeństwa do kradzieży informacji od własnych klientów, których przysięgała chronić. Korporacja nigdy nie została złapana, a skradzione dane nie są sprzedawane dla zysku, ale raczej dla Saburo, aby wykorzystać trendy w danych do wpływania na decyzje biznesowe w celu uzyskania najbardziej opłacalnego wyniku. Bank jest głównie wykorzystywany jako narzędzie przetargowe przeciwko innym korporacjom, które mogą upaść i potrzebują poprzedniego obciążenia, aby utrzymać się na powierzchni, ale wiadomo, że jest używany do prania pieniędzy między Arasaką a fałszywymi korporacjami, których jest właścicielem.

Advertisement