Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk v3 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077

W systemie Cyberpunk klasy postaci nazywane są rolami. Począwszy od dziewięciu podstawowych ról w podręczniku do Cyberpunk 2013 zatytułowanym „View from the Edge”, rozbudowywano je z każdym nowym podręcznikiem. Niektóre z nich to warianty klasycznych klas postaci, ale jest też kilka zupełnie nowych dla gatunku, zbudowanych na bazie geograficznych lokacji, wyposażenia, technologii i umiejętności.

Role[]

Rola Opis
Fixer
[1][2][3][4]
Fixerzy to meliniarze, przemytnicy i pośrednicy informacji spotykani na czarnym rynku. Mają wiele kontaktów i zawsze wiedzą co się dzieje na ulicach; są w stanie zlokalizować i uzyskać informacje na temat konkretnych osób, miejsc lub obiektów w ich sferze operacyjnej. Ich protokoły zamazują wszelkie ślady poprzez wabiki i fałszywe dane, ukrywając ich działalność i wzmagając dezorientację przeciwnika.
Gliniarz
Stróż prawa
[1][2]
Gliniarze to zarówno posterunkowi, jak i prywatni detektywi. Są to osoby dzierżące autorytet i mają możliwość zagrozić lub kontrolować innych poprzez swoją pozycję na szczeblu po stronie prawa.
Korp
Businessman
[1][2][4]
Korpy to przyodziani w garnitury, zawsze z walizką w ręku ludzie, którym nic nie stanie na przeszkodzie do osiągnięcia celu. Ich portfele i charyzma są na tyle przekonujące, że mogą uzyskać przysługi i zasoby, o których pozostali mogą jedynie pomarzyć.
Netrunner
[1][2][3][4]
Netrunnerzy to typowi hakerzy komputerowi rodem z filmów, ale z cybernetycznymi rozszerzeniami interfejsu, wszczepionymi prosto w ich ciało. Podróżują wzdłuż i wszerz Sieci, by coś zhakować lub sprzedać informacje fixerom. Chociaż większość osób jest w stanie podłączyć się do Sieci, tylko netrunnerzy potrafią nawigować po Menu i czują się tam jak w domu.
Nomada
[1][2][3][4]
Nomadzi byli dawniej najmniej zarabiającymi sługami korporacji, którzy zostali zwolnieni lub odeszli od pracodawcy, a teraz przemierzają pustkowia wokół Night City jako rodzinne klany lub gangi motocyklowe. Życie jako nomada oznacza silną więź z rodziną, ale też i mocniejszą powinność wobec niej. Tacy ludzie zawsze mogą liczyć na pomoc swoich bliskich.
Reporter
[1][2][4]
Reporterzy pracują w mediach i są wielce zróżnicowaną grupą, od uwielbiających uwagę sensacjonalistów po oratorów politycznych, wszyscy walczą o kawałek historii w świecie zdominowanym przez korporacje i ich kukiełki. Ludzie będą słuchać i uważać za prawdę wszystko co taki reporter im przekaże, tak długo jak będzie wiarygodnym dziennikarzem, bez względu czy jego słowa mają poparcie w faktach.
Rockerboy
Rockman
[1][2][3][4]
Rockmani to buntowniczy muzycy, wykorzystujący muzykę jako narzędzia rewolucji i walki z autorytetem. Przypominają punkowych rockerów z lat 80., którzy z pogardą patrzyli na korporacyjnych „sprzedawczyków” jako zdrajców. Ze względu na swoją charyzmę potrafią przekonywać i nakłaniać masy poprzez swoją muzykę.
Solo
[1][2][3][4]
Solo to płatni zabójcy, ochroniarze i najemnicy. Dzięki profesjonalnemu podejściu i stałemu treningowi mają możliwości postrzegania niebezpieczeństwa, rozróżniania pułapek i niemal nadnaturalną zdolność unikania krzywdy.
Technik
[1][2][3]
Od zwyczajnych techników po specjalistów cybernetycznych, rola takiej osoby jest tak ważna, jak jest zróżnicowana. Zazwyczaj pracują z podziemia i pracują „na czarno”.
Jednym z typów technika jest tzw. medtech – który idealnie odnajduje się w świecie, gdzie połowa medycyny to mechanika – zajmuje się on konserwacją wszczepów. Zazwyczaj są to pracownicy Trauma Team.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 Mike Pondsmith, „Cyberpunk”. R.Talsorian Games, 1988.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 Mike Pondsmith, „Cyberpunk RED”. R.Talsorian Games, Berkeley 2019.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, 2020.
Advertisement