Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077

Polska, Rzeczpospolita Polska[1] – państwo Nowej Europy Środkowej, wspominane w grach z uniwersum Cyberpunk. Kraj podzielony jest na szesnaście województw.

Po reformach Kościoła w 2014 polscy kardynałowie postanowili oddzielić Polskę od Watykanu i założyli Kościół Polski, nazwany potem Wiarą Warszawskokatolicką.

Historia[]

Od XVII wieku Polska stała na drodze swoich potężnych sąsiadów w postaci Rosji i Niemiec oraz Szwecji. Chociaż państwo było świadkiem trzech rozbiorów i zaborów pozostałych krajów, Polacy z powodzeniem starali się ocalić własną kulturę. Dlatego właśnie mimo przeciwności losu Polska przetrwała i wciąż istnieje oraz stała się miejscem interesującym dla cyberpunków Europy[2].

Po Upadku światowej giełdy w 1994 upadły również zagraniczne inwestycje, które napłynęły do Polski po upadku Bloku Wschodniego. Niektórzy inwestorzy powrócili dwa lata później, jednak do tego czasu ekonomia zbyt mocno podupadła. Państwo zostało niemalże zrujnowane, a Polacy postawili na życie na wsi, pracując na roli w zamian za jedzenie[2].

Do roku 1999 Polska znów stanęła na nogi. Ekonomia wciąż była osłabiona, a większość podmiotów była własnością zagranicznych inwestorów, lecz średniemu Polakowi wiodło się lepiej niż chociażby piętnaście lat wcześniej[2].

Rząd[]

Przez większość XX wieku Polska trwała pod władzą militarną bądź obcą, dlatego, kiedy doszło do Krachu, prezydent Lech Wałęsa ogłosił stan wojenny. Niewiele się zmieniło dla Polaków – byli przyzwyczajeni do wykorzystywania znajomości i negocjowania tego, czego potrzebują. Czy to rząd ogłosił coś nielegalnym lub zwyczajnie tego brakowało, na pewno można było uzyskać dostęp na czarnym rynku[2].

Czarny rynek nigdy nie został zwalczony z bardzo prostego powodu – urzędnicy byli głównymi dostawcami dóbr tamże. Nie podlegali cłom, mogli inwestować w obce waluty i, z odpowiednim wsparciem ze strony rządu, mogli robić niemal wszystko. Podobnie sytuacja miała się w PRL-u oraz w latach 20. XXI wieku[2].

Nie brakowało jednak zmian. Wałęsa wdrożył w życie projekt Heroldów[a 1], czyli jednostki antykorupcyjnej, co zmusiło urzędników do faktycznego przemyślenia swoich działań przed zawarciem współpracy z przestępczością zorganizowaną[2].

Prezydent Arek Sculc[a 2] urodził się w 1970 i, jak większość Polaków, przeżył trzy różne rządy, dlatego więc ma makiawelskie podejście do rządów – chociaż nikt by tego nie potwierdził, jego ulubionym powiedzeniem miało być „jeśli dzięki twoim działaniom zyska tysiąc osób, warto jest stracić jedną niewinną osobę”. Sculc prawdziwie służył ludziom – był bardziej zainteresowany dobrobytem Polaków niż własnym kontem bankowym. Obywatele wiedzieli, że był on wyjątkiem od reguły, więc choć go nie lubiano, po cichu znoszono jego rządy[2].

Ekonomia[]

Oficjalnie uznawana za kraj ubogi, na początku XXI wieku Polska opierała się raczej o szarą strefę niż legalną pracę. Po Upadku zlikwidowano biznesy będące własnością państwa. A po upadku kapitalistycznego reżimu, urzędnicy po raz pierwszy opublikowali statystyki księgowości dla obiektów kontrolowanych przez państwo – były one fatalne. Zbyt wiele osób pracowało na maszynach powstałych jeszcze w czasach II Wojny Światowej. Sytuację tę potęgowała biurokracja licząca jedną piątą wszystkich pracowników[2].

Tak więc w ciągu roku pracę straciło 20% Polaków. Wielu zmarło z głodu bądź zimna, ponieważ nie istniały jeszcze służby pomocy i wolontariaty. Wielu jednak znalazło zatrudnienie w gospodarce podziemnej. Tam miksowali amfetaminę dla Europy, prowadzili czarne kliniki i handlowali przedmiotami na wschód. W latach 20. XXI wieku te aktywności rozszerzyły się do nielegalnych oprogramowań i wszczepów, wynajmu komputerów i wielu innych[2].

Organizacje[]

Heroldowie[]

Podziemna gospodarka stała się żyznym gruntem dla przestępczości zorganizowanej różnego rodzaju. Jednak rygorystyczne podejście Sculca i wykorzystywani przez niego Heroldowie nakierowali polski rząd na tor zmniejszonej korupcji. Surowe kary – w tym dożywotni braindans i egzekucje – efektywnie odpychały urzędników od spisków[2].

Heraldowie są skryci. Nieznana jest liczba agentów, rozkazy pochodzą prosto z biura prezydenta, a każdy z nich gotów jest zrobić wszystko, by stawić czoła przestępczości. Kryminaliści znikali nagle i pojawiali się, mając na sobie znaki brutalnych tortur, które były przestrogą dla nich i ich przestępczych partnerów[2].

Wszystko to sprawia, że Polska mogła wydawać się krajem kontrolowanym, jednak w rzeczywistości było inaczej. Z jednej strony Heraldów było zbyt mało, by mogli być wszędzie, z drugiej podziemna gospodarka wydajnie napełniała portfele Polaków. Ponieważ mało było legalnej pracy, prezydent Sculc nie mógł sobie pozwolić na zamknięcie w więzieniu ćwierć populacji Polski. Tak długo, jak przestępcy znali swoje miejsce, Polacy – w większości – byli zadowoleni[2].

Organickaja[]

Rosyjska mafia rozpowszechniła się w Europie w zalewie sowieckich imigrantów. Kilka dużych syndykatów operowało w Polsce jeszcze przed tym. Najboleśniej jednak mafia uderzyła podczas Krachu, kiedy – kontrolując ponad 20% lokalnych farm i firm przetwórczych – sprzedawali produkty nie na polskim rynku, lecz do oferującego najwyższą cenę. Rzeczywiste zarobki można pewnie podejrzeć w szwajcarskich lub skandynawskich bankach, których zasoby zostały wypłacone dopiero po nadejściu Heroldów[2].

W latach 20. XX wieku różne syndykaty stanowiły 40% aktywności przestępczych i były naszprycowane ukrytymi agentami Heroldów i Interpolu, gotowych w każdej chwili zniszczyć te organizacje[2].

Kościół[]

Cyberpunk 2020 - Church of Poland (Eurosource Plus)

Kardynał Konrad Lewandowski.

Główny artykuł: Warszawokatolicyzm.

Kiedy Watykan wszczął reformy wiary w 2014, kardynał Konrad Lewandowski ogłosił niezależność polskich Chrześcijan od pozostałych. Ryt ten nazywano początkowo Kościołem Polski, którego głową został sam Lewandowski. Ponieważ Polska była krajem mocno wierzącym, rozpoczęła się wielka debata, jednak dwie trzecie państwa opowiedziało się za nową religią[2].

Warszawokatolicy wyznają Boga, jednak utrzymują również konserwatywne poglądy i tradycje przodków, skupiając się głównie na chwaleniu polskości[2].

Miasta[]

Polskie miasta stanowią ważne miejsca dla podziemnej kultury. Zduszeni przez kościół i rząd, polscy edgerunnerzy odnaleźli swoją niszę w rozrastających się slumsach wielkich miast. Cyberpunkowie ze wszystkich państw Europy odwiedzają Warszawę czy Łódź, by zaznać tej chaotycznej kontrkultury. Technologia nie jest na najwyższym poziomie, a rząd regularnie przeczesuje te miejsca, jednak parę eurodolarów w odpowiednich rękach może załatwić cokolwiek – od broni przeciwpancernej po czarny BD[2].

Znane osoby[]

  • Misty Olszewski ma polskie nazwisko i rodzinę mieszkającą w Warszawie w 2077.

Powiązane drzazgi[]

Ciekawostki[]

  • Cyberpunk 2077 został stworzony we współpracy z Mikiem Pondsmithem przez polski zespół CD Projekt Red.

Notatki[]

  1. Tłumaczenie nieoficjalne. Książka Eurosource Plus, z której pobierane są informacje o Polsce, nigdy nie została przetłumaczona na polski; administracja Cyberpunk Wiki jest elastyczna co do pewnych niedociągnięć.
  2. Szulc?

Przypisy

  1. CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, 2020.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 2,14 2,15 2,16 Jose Ramos, „Eurosource Plus”. R.Talsorian Games, Berkeley 1995, s. 65-66.
Advertisement