Cyberpunk Wiki
Advertisement

Pierwsza Wojna Korporacyjna – konflikt korporacyjny, który odbył się w latach 2004 - 2006 pomiędzy korporacjami Euro Business Machines i Orbital Air.

Historia[]

Pierwsza Wojna Korporacyjna rozpoczęła się w sierpniu 2004 roku, po nieudanym wykupieniu upadającej korporacji Transworld Airlines przez Euro Business Machines. Prezes TWA odwrócił się od EBM już przy pierwszych negocjacjach. Wtedy z ofertą wyszli Orbital Air, którzy chcieli włączyć do swoich zasobów ich amerykańskie zakłady transportu powietrznego[1].

Kiedy EBM zdali sobie z tego sprawę, wysłali grupę terrorystów, żeby porwali zespół negocjatorów Orbital Air przed dotarciem na miejsce spotkania z Transworld Airlines. Plan się jednak nie powiód, a na dodatek wyszło na jaw, że terroryści zostali zatrudnieni przez ich rywala. Wtedy też Orbital Air wynajęło Zetatech do cyberwalki z EBM poprzez Sieć. Ich ataki zabolały przeciwnika, lecz szybko się z nimi uporano. Zetatech został wypchnięty z wojny w szybkim tempie[1].

Euro Business Machines odpowiedziało atakiem na zakłady obu korporacji, a Orbital Air wynajęło terrorystów i piratów po swojej stronie. Przez dłuższy czas korporacje odpowiadały ogniem na ogień, głównie opłacając siły z zewnątrz i zmieniając sojuszników jak rękawiczki. W wojnę wsiąkły setki milionów eurodolarów. W pewnym momencie korporacje musiały nawet odnaleźć sponsorów, by upewnić się, że ich sojusznicy nie zostaną zdewastowani[1].

Korporacje walczyły również w niskiej orbicie ziemskiej, przechwytując wzajemnie swoje zakłady kosmiczne. Powstrzymane jednak zostały przez Europejską Agencję Kosmiczną, która zażądała, aby zakończyli walki w przestrzeni[1].

Wojna zakończyła się lutym 2006 roku przegraną Euro Business Machines, kiedy komandosi Orbital Air zaatakowali główną siedzibę korporacji w Bawarii, schwytali CEO Ulfa Grunwaldera i zmusili go do poddania się[1].

Pierwsza Wojna Korporacyjna stała się przykładem dla innych korporacji, że pełnowymiarowe konflikty zbrojne pomiędzy nimi to odpowiednie biznesowe praktyki. Był to pierwszy konflikt tego typu i zainspirował on kolejne trzy[1], z których ostatnia zakończyła się zdetonowaniem ładunku atomowego w centrum Night City, na zawsze zmieniając oblicze świata[2].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Anthony Sevile, „Firestorm Stormfront”. R.Talsorian Games, Berkeley 1997, s. 4.
  2. Marcin Batylda, „Świat Cyberpunk 2077”. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020, s. 14.
Advertisement