Cyberpunk Wiki
Advertisement
Latin America (orthographic projection)

Organizacja Państw Amerykańskich to federacja niezależnych państw, obejmująca Amerykę Środkową i Południową

Historia[]

1990s - 2010[]

Pierwsza wojna Środkowoamerykańska miała miejsce w latach 1990-1994. Konflikt ten doprowadził do inwazji Stanów Zjednoczonych na Panamę, Nikaraguę, Honduras i Salwador. Traktat o Kanale Panamskim wygasł, a Kanał powrócił pod kontrolę rządu Panamy. Stany Zjednoczone wysłały siły wojskowe do Panamy, aby odzyskać Kanał, powołując się na kwestie obrony narodowej. Rozpoczęła się wojna partyzancka o granice Hondurasu i Nikaragui. Wojna na pełną skalę rozpoczęła się, gdy Stany Zjednoczone wysłały do walki duże jednostki wyposażone w ciężki sprzęt, gdzie bezskutecznie próbowały ścigać oddziały partyzanckie. Konflikt był nierozstrzygnięty; siły USA wycofały się z Ameryki Środkowej z wyjątkiem Strefy Kanału Panamskiego.

Druga wojna środkowoamerykańska miała miejsce 15 stycznia 2003 roku i trwała do 2010 roku. Stany Zjednoczone zaatakowały Kolumbię, Ekwador, Peru i Wenezuelę. Wojna była kompletną katastrofą, która kosztowała życie tysięcy Amerykanów. Wojna przerodziła się w walkę o dominację nad resztą półkuli, w którą Stany Zjednoczone włożyły prawie całą swoją siłę militarną, a europejskie korporacje zapewniły pomoc, szkolenia, sprzęt i pieniądze rdzennym armiom opierającym się inwazji. W tym czasie do Japonii zaczęli napływać uchodźcy z Ameryki Południowej, pierwotnie pochodzenia japońskiego, którzy powrócili do swoich rodzinnych ojczyzn po zniszczeniach wojen w Ameryce Środkowej. Stany Zjednoczone ostatecznie poddały się i wojna dobiegła końca.

2020s[]

Po serii wojen ze Stanami Zjednoczonymi, narody Ameryki Środkowej, na mocy paktu o wzajemnej współpracy, wyłoniły się jako silna koalicja. Wpływy USA zostały wyparte z Ameryki Środkowej, z wyjątkiem Strefy Kanału Panamskiego, która zdołała utrzymać się przed zaciekłą agresją partyzantów.

W Ameryce Południowej, Brazylia, Argentyna i Chile stały się de facto władcami OSA, po wyrzuceniu USA po wojnach środkowoamerykańskich. OAS nadal utrzymywała swoje miejsce jako główna światowa potęga, na tym samym poziomie co Europejska Wspólnota Gospodarcza

Następstwa czwartej wojny korporacyjnej[]

W czasie Czwartej Wojny Korporacyjnej nacjonalistyczne grupy w Brazylii i Kolumbii wykorzystały dane im możliwości do dalszego rozszerzania swoich granic i wpływów, co doprowadziło do rozłamu poprzedniego sojuszu, który dopiero zaczynał być odbudowywany. Jednakże, O.A.S zjednoczyło się wkrótce potem i z pomocą Argentyny i nowej demokratycznej Brazylii, zaczęło odbudowywać swoje miasta i nawiązywać nowe stosunki handlowe, zwłaszcza z highriderami i nomadami

Członkowie[]

Advertisement