Cyberpunk Wiki
Advertisement

Night Corp – tajemnicza korporacja, skupiająca się na rozwoju Night City, założona przez Miriam Night, żonę Richarda Nighta[1].Night Corporation powszechnie stylizowana na Night Corp) ma swoją siedzibę w Night City. Night Corp to wyjątkowe przedsięwzięcie, ponieważ całą swoją uwagę skupia na Night City i jego sprawach. Spółka jest największym wykonawcą zamówień publicznych na terenie NC, zajmującym się budową i remontami obiektów takich jak drogi, mosty, tunele, linie metra, elektrownie, nadajniki sieciowe, wodociągi i kanalizacja. Night Corp jest również znane ze swoich organizacji charytatywnych mających na celu pomoc biednym dzieciom Night City oraz programów stypendialnych na rzecz uzdolnionej młodzieży – wśród nich był Jefferson Peralez. Firma intensywnie inwestuje również w badania na rzecz ekologii i alternatywnych źródeł energii. Pierwotnie założona przez Richarda Nighta jako Night International(lub Night Industries ), została później przekształcona w Night's Foundation w 1999 r. przez żonę i wdowę po Richardzie Miriam Night, a później ponownie w Night Corporation.

Opis[]

Night Corp to jedyna korporacja skupiona głównie na Night City. Jest to największy kontrahent na zamówienia publiczne w granicach miasta – buduje i remontuje drogi, mosty, tunele, linie metra, elektrownie, przekaźniki sieci, wodociągi i kanalizację[1].

Znana jest również z działań charytatywnych na rzecz dzieci z najuboższych rodzin oraz programów stypendialnych dla utalentowanej młodzieży. Night Corp inwestuje w badania związane z ochroną środowiska oraz alternatywnymi źródłami energii[1].

Historia[]

Korporacja została założona przez Miriam Night, żonę założyciela Night City, Richarda Nighta, a jej celem od początku była ochrona i promocja wizji dewelopera – stworzenie miasta doskonałego. Początkowo znana była jako Fundacja Nighta i bezskutecznie próbowała zdobyć wsparcie megakorporacji, by zakończyć przestępcze rządy w mieście podczas Wojen Mafii[1].

Po tym okresie firmę przekształcono w Night Corp, kiedy Miriam Night zorientowała się, że władzę w mieście można zdobyć tylko poprzez reguły wielkiego biznesu. Od tamtego czasu korporacja jest stale obecna w Night City, lecz unika wojen o wpływy z innymi wielkimi korporacjami. Chociaż Miriam Night już dawno ustąpiła ze stanowiska prezesa, jej dziedzictwo i ideały są w widoczny sposób podtrzymywane przez następców.

Korporacja jest bardzo tajemnicza. Pomimo, że jest to firma zajmująca się zamówieniami publicznymi, wiele zasobów poświęca na ochronę swoich spraw. Krążyły plotki, jakoby Night Corp miała mieć własne satelity oraz podwodną instalację w Zatoce Cororado, angażuje się w wybory na burmistrza i posiada udziały w stacjach orbitalnych. Wszystkie te zarzuty nie zostały udowodnione, jak na rok 2077, a próby ustalenia prawdy przez dziennikarzy i inne korporacje zawiodły. Najwidoczniej żadna z pozostałych korporacji nie chciała wdawać się w konflikty z Night Corp na jej własnym terenie[1].

2020-2060[]

Po katastrofie AHQ w 2023 r. firma Night Corp zaoferowała hojne wynagrodzenie oraz bezpłatne aktualizacje oprogramowania cybernetycznego i biomonitora każdemu, kto chce pomóc w oczyszczeniu krateru radioaktywnego gruzu w strefie zerowej. Zarówno korporacja, jak i Urząd Miasta twierdziły, że straty zostały ograniczone do minimum, jednocześnie nie podając oficjalnych statystyk potwierdzających tę tezę. Niemniej jednak nigdy nie byli pod presją, aby ujawnić takie dokumenty, ponieważ większość zespołów ratowniczych, inżynieryjnych i sprzątających gruz nie składała się z lokalnych Nocnych Obywateli, ale nomadów – zwłaszcza z narodu Aldecaldo.

W 2030 roku Night Corp udzieliła dotacji nowo powstałej korporacji Ziggurat, aby pomóc jej w przekształceniu starej sieci światłowodowej Data Term w nowy system – tworząc jeden z pierwszych CitiNets i Data Pools na świecie – oraz przywrócić tanie i niezawodna komunikacja w NC. W 2068 roku NCART zostało wykupione przez Night Corp po incydencie, w którym nieznani napastnicy uwolnili trujący gaz na stacjach metra w Night City, co doprowadziło do przedłużających się zamieszek i bankructwa NCART.

Lata 70.[]

XX w Do 2077 roku firma Night Corp była piątą co do wielkości i najlepszą korporacją do pracy w Night City w związku z ogłoszeniem ograniczenia obowiązkowych godzin pracy w tygodniu do 80. Firma była uważana za lidera w zapewnianiu najwyższej klasy możliwości inwestycyjnych i sponsorowała drużynę piłkarską NC Corsairs, przyznając jej wyłączne prawa do sprzętu cybernetycznego zaprojektowanego w ściśle tajnym firmowym „Football Science Lab”. Mniej więcej w tym czasie Sandra Dorsett – pracownica korporacji – ukradła informacje z banku danych Night Corp, co Sandra chciała ujawnić opinii publicznej. Sam bank danych zawierał informacje na temat testów przeprowadzonych przez korporację przy użyciu sztucznej inteligencji w celu kondycjonowania własnych pracowników. Sztuczna inteligencja została zaprojektowana tak, aby kontrolować nie tylko swoich pracowników, ale także inne osoby, które Night Corp uznało za przydatne. Night Corp był zaangażowany w wiele projektów infrastrukturalnych. Zakończyli już prace inżynieryjne koncepcyjne mające na celu rewitalizację systemu maglev w Night City, spodziewając się, że pewnego dnia połączy on Corpo Plaza ze wschodnim wybrzeżem NUSA. Korporacja rozpoczęła naprawę odcinków starej sieci, a także wiercenie nowego tunelu pod fundamentami miasta od placu budowy w Badlands na północnym wschodzie. Budowa miała zakończyć się w 2078 r., pierwsze połączenia miały zostać uruchomione pod koniec tego roku, a z miastem Chicago do 2080 r.

Wpis do bazy danych (2077)[]

Jeśli jest jedna rzecz, z której znana jest Night Corp, to tajemnica – nikt tak naprawdę nie wie, ile jest warta korporacja, jakie jest jej główne źródło przychodów ani ilu ludzi zatrudnia. Korporacja jest częścią dziedzictwa Richarda Nighta, wizjonerskiego przemysłowca, który położył podwaliny pod Night City. Została założona przez wdowę po Nightze, Miriam, która wykorzystała pieniądze pozostawione przez jej zmarłego męża, aby zbudować ją od podstaw i uporządkować ją wokół ideałów i zasad Nighta. Przez wiele lat Miriam była dyrektorem generalnym Night Corp, zanim stery przejęły znacznie mniej kompetentne osoby, które ostatecznie przegrały wyścig z Arasaką i Militechem – z których obaj ostatecznie zdobyli największą władzę w Night City. Teraz dni świetności Night Corp są już dawno za nim. Po latach postępującej degeneracji wpływy Nocnego Korpusu osłabły i prawie nie istniały. Jednak poza zarządzaniem własnym kapitałem następcy Nighta zachowali znaczący głos w sprawach administracji publicznej i sprawach prospołecznych. Roboty drogowe, instytucje budowlane i konserwatorskie na rzecz dobra publicznego, rewitalizacja systemu Maglev – to tylko niektóre projekty finansowane przez Night Corp. Do bardziej znanych beneficjentów należą NCPD i MaxTac, które w dalszym ciągu są częściowo finansowane z kurczących się kasy Korpusu Nocnego. Wygląda na to, że w dość tajemniczej strukturze firmy wciąż są tacy, którzy nie stracili wiary w wizję założyciela miasta. Nawet jeśli poniżana jest korporacyjnymi hasłami i kierowana przede wszystkim interesami politycznymi, nie można umniejszać zasługi roli Korpusu Nocnego w historii Wolnego Miasta. Mając to na uwadze, niektórzy mieszkańcy wyrazili życzenie, aby Korpus Nocy powrócił na pozycję prawdziwej władzy.

Galeria[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Marcin Batylda, „Świat Cyberpunk 2077”. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020, s. 139.
Advertisement