Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077

Network News 54 – jedna z większych Korporacji, długofalowy monopolista działający na tej samej częstotliwości w całych Stanach Zjednoczonych. Network News 54 nie zajmują się jednak tylko wiadomościami, starają się na każdym stopniu urozmaicić swoją działalność. Network 54 ma monopol na nadawanie na tej samej częstotliwości w całym kraju od 2010 roku, kiedy to uzyskała kontrolę nad ponad 62% wszystkich amerykańskich programów nadawczych oraz produkuje wiadomości, filmy i programy telewizyjne. Network 54 News (N54 News) od czasu czwartej wojny korporacyjnej ich zasięg na rynkach nadawczych został poważnie ograniczony. Pomimo swojej nazwy, News 54 oprócz wiadomości oferuje wiele rozrywek. Każde biuro regionalne oferuje nieco inny harmonogram niż w swojej dzielnicy, obejmując seriale konsorcjalne, filmy poza godzinami największej oglądalności i niezależne lokalne programy informacyjne. Niektóre elementy przekazu mają charakter uniwersalny, np. seriale w godzinach największej oglądalności oraz dwugodzinne programy informacyjne o zasięgu ogólnokrajowym i światowym.

Każde biuro regionalne oferuje trochę inne programy dla swojego terenu: rozliczne seriale, filmy, lokalne programy informacyjne. Pewne elementy programu są uniwersalne w całym kraju, premiery filmowe i dwugodzinne informacyjne show z kraju i całego świata[1].

Historia[]

Lata 90[]

Network 54 narodziła się w 1991 roku jako kablowy serwis informacyjny podobny do czcigodnego CNN. Znany wówczas jako CableNews 54, dał CNN i C-SPAN ostrą konkurencję, zyskując reputację dziennikarstwa twardego, dokładnego i bezkompromisowego. Jakość CableNews 54 zapewniła mu spektakularny sukces, dzięki któremu mogła się dywersyfikować i rozwijać. Jako raczkująca korporacja CN54 przejęła kontrolę nad kilkoma mniejszymi sieciami kablowymi i była pionierem w rozwoju na małą skalę kilku nowych technologii nadawania i produkcji. Prawdziwy przełom nastąpił jednak w 1998 r., kiedy CN54 kupiło podupadającą stację NBC od General Electric, rozszerzając w ten sposób swoje wpływy z telewizji kablowej na fale radiowe. Dzięki tej akcji CableNews 54 przekształciło się w Network News 54. Pod przewodnictwem młodego geniusza programowania Howarda Wonga Net 54 zdywersyfikował swoją ofertę programową, obejmującą wszystkie rodzaje rozrywki, stając się pierwszą firmą Mediacorp, która sprawowała główną kontrolę zarówno nad domenami telewizji kablowej, jak i nadawczej. Chociaż reputacja wybitnego dziennikarstwa wideo nadal trwała, „Wiadomości” stały się anachronicznym słowem w tytule, zachowanym wyłącznie ze względu na styl. Ta ekspansja naprawdę zapewniła Net 54 zasoby umożliwiające konkurowanie z wyspecjalizowanymi korporacjami technologicznymi w zakresie rozwoju technologii nowych mediów. Do czasu wykupu NBC badania i rozwój technologiczny Net 54 były prowadzone na małą skalę i w dużej mierze teoretyczne. Obiekty nadawcze i produkcyjne korporacji nigdy nie korzystały z najnowocześniejszych technologii, ponieważ telewizja kablowa i transmisje wideo powstały na długo przed narodzinami korporacji. Chociaż wykorzystywano takie rozwiązania, jak nadawanie telewizji HDTV pierwszej generacji oraz produkcja cyfrowych dysków wideo do odczytu i zapisu, technologie te zostały zaimportowane od takich korporacji, jak Sony, Microtech i Nippon-Gakki. Zmieniło się to wraz z dojrzałością finansową Net 54. Wykorzystując zyski z pionów nadawania, reklamy i nagrań oraz kilku innych działów, Net 54 sfinansował utworzenie nowej spółki zależnej: International Media Technologies (IMT).

2000s[]

IMT było bardzo dobrze finansowane przez swoją spółkę macierzystą, dając jej nieograniczoną swobodę w realizacji wszelkich projektów wykazujących potencjał. Inwestycja ta opłaciła się szczególnie Net 54. Szczególną uwagę poświęcono trzem działom IMT. Jednym z nich był think tank, w którym kilka wybitnych zespołów badawczych i analitycznych poświęciło swój czas na przewidywanie, jakie trendy i zmiany technologiczne warto kontynuować. Kolejnym był sam dział badań technologicznych, w którym wykonywano rzeczywistą pracę laboratoryjną. Trzecim był dział operacji specjalnych. Szpiegostwo przemysłowe i pozyskiwanie badaczy i kadry kierowniczej konkurencji odegrało dużą rolę w rozwoju nowych technologii medialnych. Ostatecznym rezultatem było to, że Net 54 stał się pierwszym mediacorpem z naprawdę silnymi wewnętrznymi możliwościami w zakresie badań i rozwoju technologii. Inne mediacorp wciąż kupowały nowe technologie od innych korporacji, co spowalniało ich rozwój. Chociaż konkurenci w końcu nadrobili zaległości, przewaga Net 54 sprawiła, że stała się ona dominującą siłą w rozwoju technologii mediatech. Od tego czasu Net 54 pozostaje w czołówce, a większość innych mediakorporacji podąża za jego przykładem.

Wraz z pełnym rozwojem IMT w 2001 roku, Net 54 stał się awangardą rozwoju mediatech. Technologie, które zostały opracowane przez inne firmy, były zazwyczaj komercyjnie wdrażane na dużą skalę najpierw przez Net 54. Tak więc historia ostatnich wydarzeń w mediach elektronicznych jest łatwa do zbadania i zrozumienia poprzez analizę ostatnich postępów Net 54.

Pierwszy wstrząs wywołany przez Net 54, dzięki badaniom IMT, miał miejsce w czcigodnym handlu gazetami. W 2002 roku Net 54 wywrócił do góry nogami sposób, w jaki Amerykanie otrzymywali codzienne wiadomości. Początkowe zmiany dotyczyły osób, które otrzymywały drukowane wiadomości w domu. Zaoferowano program, w ramach którego osoby fizyczne subskrybowały drukowany serwis informacyjny Network 54. Za jedną niską miesięczną opłatą subskrybenci uzyskiwali dostęp do bazy danych wiadomości za pośrednictwem systemu telefonicznego (a później sieci), co pozwalało im wywoływać tekst i zdjęcia z dowolnej gazety należącej do Net 54 na telewizorze lub komputerze domowym. Papierowa kopia była drukowana na żądanie. Pierwszą zaletą skomputeryzowanej usługi gazetowej było to, że wiadomości były zawsze aktualne, ponieważ były stale aktualizowane po stronie firmy. Ponadto abonent mógł wywoływać materiały wideo związane z interesującymi go tematami. Wszelkie sekcje, którymi subskrybent nie był zainteresowany, mogły zostać usunięte. W ten sposób zawartość informacyjna i różnorodność gazety była połączona z ekscytacją wiadomości, bez nadmiaru śmieci.

Wkrótce potem wprowadzono małe, przenośne urządzenie, które mogło pomieścić do kilku tysięcy stron druku i zdjęć w pamięci RAM oraz wyświetlać je na małym płaskim ekranie. Dzięki taniemu, domowemu urządzeniu, subskrybenci drukowanego serwisu informacyjnego Net 54 mogli przesyłać dowolne informacje ze swoich domowych pokładów i zabierać je ze sobą na dojazdy do pracy. Ponadto, staromodne skrzynki na gazety zostały zastąpione małymi stacjami, do których subskrybenci mogli podłączyć swoje newsdecki i otrzymywać darmowe aktualizacje oraz tekst dowolnej gazety dostępnej w serwisie. Za kwartał lub dwa osoby niebędące subskrybentami, które posiadały dowolny z wielu typów pokładów i laptopów, mogły kupić te same informacje. Nasze nowoczesne cyfrowe usługi gazet i czasopism są jedynie udoskonalonymi wersjami tego procesu. Po pojawieniu się sieci i dołączeniu do niej innych firm, osiągnęliśmy nasz obecny system, w którym każdy, kto posiada standardowy przenośny komputer osobisty, może skopiować wiadomości lub magazyn, płacąc odpowiednią kwotę w automatycznym kiosku i podłączając swoje urządzenie. W przypadku abonentów domowych sytuacja pozostała bez zmian, z wyjątkiem tego, że wiele firm oferuje obecnie usługi konkurujące z Net 54. W rezultacie staromodna drukowana gazeta odeszła w zapomnienie, chociaż dla tych, którzy wolą otrzymywać fakty na papierze gazetowym, zautomatyzowane stoiska oferują wyjście w stylu faksu.

W kolejnej ekspansji od swoich telewizyjnych korzeni, Net 54 ugruntował swoją pozycję w branży muzycznej w 2005 roku, wprowadzając Soundchips. Są to małe chipy ROM dostępne w automatach sprzedających, sklepach, jako upominki promocyjne, a nawet jako prezenty w pudełkach z płatkami śniadaniowymi. Te komercyjne zazwyczaj zawierają od jednej do trzech piosenek i obowiązkową reklamę. Chipy te są tanie, ponieważ w przeciwieństwie do chipów refleksyjnych, są one jednokierunkowe i nie wchodzą w interakcję z mózgiem użytkownika. Po prostu wysyłają sygnał po podłączeniu, umożliwiając użytkownikowi doświadczanie muzyki w nieskazitelnym, 360-stopniowym blasku stereo.

Soundchipy zyskały popularność wśród wielu dużych koncernów medialnych, ponieważ większość undergroundowych rockmanów nie mogła sobie pozwolić na ich produkcję. Płyty cyfrowe są łatwe w produkcji, a sprzęt potrzebny do ich produkcji nie jest zbyt drogi. Chipy dźwiękowe były nawet tańsze w masowej produkcji, ale urządzenia do ich produkcji wciąż były poza zasięgiem ulicznych rockersów. Apeluje do korporacji, które nie lubią, gdy ich sponsorowane zespoły muszą konkurować z ulicznymi "chłopcami". Chociaż cały album nie może być przechowywany na jednym chipie, Net 54 i inne mediacorps będą używać chipów jako nasyconej reklamy. Nastolatkowie kupują single lub otrzymują je za darmo i mają nadzieję, że zachęci ich to do zakupu całego albumu.

Poza chipami dźwiękowymi, rozwój IMT w zakresie nowych technologii muzycznych był dość ograniczony. Net 54 przyczynił się do pewnych udoskonaleń w branży, ale rozwój technologii nagrywania i odtwarzania muzyki pozostał dość spójny od czasu, gdy laserowy dysk do odczytu i bezpośrednie cyfrowe nagrywanie pamięci RAM (super-próbkowanie) sprawiły, że taśma stała się przestarzała. Net 54 jest jednak liderem w dostarczaniu muzyki do odbiorców. Net 54 jest właścicielem kilku muzycznych stacji zależnych w całym kraju i na całym świecie i jest główną siłą w komercyjnym radiu. Ich jedyną wadą jest to, że mają tendencję do nadmiernego podkreślania materiału nagranego przez ich własne wytwórnie, ale dla nich jest to darmowy czas reklamowy.

Pomimo zaangażowania w nagrywanie muzyki, usługi drukowania, a nawet radio, technologia wideo zawsze była podstawą Net 54. Pozostają oni przede wszystkim korporacją nadawczą i to właśnie tam koncentruje się większość ich rozwoju. Większość nowoczesnych odbiorników domowych jest przenoszona światłowodowo, co eliminuje zakłócenia, ale przenośne odbiorniki nadal wymagają transmisji elektromagnetycznej. IMT było odpowiedzialne za rozwój i przyjęcie cyfrowej transmisji sygnału. Była to technologia, która poprzedziła rozwój nowoczesnych radioodbiorników i telewizorów, które nie są tak podatne na zakłócenia i problemy z zanikaniem, jak ich przodkowie.

Pomimo nacisku na tradycyjne technologie nadawcze, takie jak radio i telewizja, Net 54 nie zignorował możliwości, jakie otworzył rozwój cybernetyki. Oprócz chipów dźwiękowych, istnieje kilka innych usług medialnych, które wiążą się z interfejsami. IMT opracowało systemy, które umożliwiły wykorzystanie wtyczek interfejsu jako gloryfikowanych słuchawek. Wiele firm sprzedaje obecnie osobiste systemy stereo, które odczytują standardowe dyski laserowe, ale dostarczają muzykę w formie symulacji słuchowej, podobnej do chipów dźwiękowych. Użytkownik słyszy ją w swojej głowie, za pośrednictwem wtyczek interfejsu. Zaletą tego systemu jest to, że reprodukcja jest bezbłędna, nikt inny nie może jej usłyszeć, a słuchacz nadal słyszy, co dzieje się w otaczającym go świecie. Wadą jest to, że podobnie jak w przypadku chipów dźwiękowych, użytkownicy czasami zauważają, że muzyka ma eteryczną lub "nierealną" jakość, ponieważ nie ma odpowiedniej stymulacji fizycznej.

Nawet wideo może być obecnie odbierane przez interfejs. Odbiór wideo za pośrednictwem interfejsu nie jest interaktywny i nie wpływa na emocje użytkowników, tak jak robi to braindance, po prostu wyświetla symulowany obraz zamiast rzeczywistego. Niestety, technologia ta jest w dużej mierze ignorowana w obliczu pojawienia się braindance, który przenosi symulowaną rzeczywistość do ostatecznego stopnia. Braindance jest w rzeczywistości jedyną nową technologią medialną, w której Net 54 nie rozwijał się. Chociaż Net 54 produkuje programy braindance w takim samym stopniu, jak każdy nowoczesny mediacorp, stracił szansę na odegranie roli w rozwoju tej technologii, gdy został wyprzedzony przez konkurencyjną korporację medialną DMS.

Z 25% całkowitej mocy nadawczej kraju w kieszeni, kontraktami na wszystkie najgorętsze gwiazdy i programy oraz najlepszym działem wiadomości w profesjonalnych mediach, wydawało się, że nic nie może zagrozić rządom Net 54. Nagle, kłopoty w raju. W 2005 roku geniusz programowania Net 54, Howard Wong, został zwabiony oszałamiającą ofertą od początkującego mediacorp z Los Angeles. Jako nowy dyrektor generalny, Wong sprytnie zaanektował szereg kluczowych stacji, branż i biur z całego świata i przekształcił wcześniej nieistotne Diverse Media Systems w jedyną prawdziwą konkurencję Net 54.

Zagrożony po raz pierwszy w swojej historii, Net 54 zareagował gwałtownie. Rozpoczął się wściekły i często destrukcyjny wyścig o konsolidację kilku pozostałych niezależnych stacji i branż komunikacyjnych. W 2009 roku, w jednej z pierwszych klasycznych korporacyjnych ekstrakcji, Net 54 porwał Howarda Wonga z siedziby DMS. DMS zestrzeliła samolot uciekający z Wongiem, zabijając go, zamiast pozwolić mu wpaść z powrotem w ręce Net 54. Net 54 utrzymywał, że DMS zestrzelił samolot, aby zapobiec repatriacji Wonga, ale dział prawny DMS odparł, że Net 54 nigdy nie mógł wykorzystać Wonga na ważnym stanowisku kierowniczym, ponieważ nadal był prawnie objęty kontraktem z DMS, więc Net 54 celowo zabił go w sposób mający rzucić podejrzenia na ich rywala. Nastąpiła seria odwetowych ekstrakcji i zabójstw po obu stronach, które niemal eksplodowały w pełną wojnę korporacyjną.

Z biegiem czasu rywalizacja między DMS i Net 54 przeniosła się z pola bitwy do sali posiedzeń zarządu. Każda z firm starała się prześcignąć drugą w rozwoju nowych technologii, seriali, gwiazd i ujawnianiu najważniejszych wiadomości. Rywalizacja o przejęcie mniejszych firm trwała nieprzerwanie. Chociaż obie firmy regularnie obwiniają się nawzajem o incydenty i ekstrakcje, większość ofiar jest na papierze.

2045[]

Network News 54 był monopolistą długości fal przed Czwartą Wojną Korporacyjną, działając na tej samej częstotliwości w całej NUSA. Niezależnie od części kraju, Network News 54 nadawało na kanale 54, chociaż po wojnie ich zasięg na rynkach nadawczych został poważnie ograniczony. Pomimo swojej nazwy, Wiadomości 54 nadal oferowały wiele atrakcji oprócz wiadomości. Każde biuro regionalne oferowało nieco inny harmonogram dla swojego okręgu, z serialami konsorcjalnymi, filmami spoza prime-time i niezależnymi lokalnymi programami informacyjnymi. Niektóre elementy nadawania były uniwersalne w całym kraju, takie jak seriale w czasie największej oglądalności oraz dwugodzinne krajowe i światowe programy informacyjne. Pod kontrolą Michelle Dreyer, wdowy po pierwotnym założycielu, rzeczywiste biura korporacyjne znajdowały się na rozległej prerii na ranczu Fifty Pines w pobliżu Santa Fe w Nowym Meksyku.

2077[]

W 2077 roku regionalne biuro Network News 54 Night City znajduje się w centrum miasta. NN54 jest jednym z dwóch głównych kanałów nadawanych w Nowych Stanach Zjednoczonych. Ma zauważalne nastawienie pro-Militech, w przeciwieństwie do swojego rywala, WNS, który jest pro-Arasaka. Lokalną prezenterką programu N54 News jest Gillean Jordan. Media Bes Isis zajmuje się niektórymi raportami śledczymi. Kanał N54 jest również gospodarzem różnych programów, takich jak Night After Night with Ziggy Q, Chip In i Attuned In.

Osobowości medialne[]

Znane osobistości medialne, które pojawiły się w Network News 54, to Bes Isis, wcześniej znana jako Nancy z zespołu Samurai, oraz Lyle McClellan. Bes Isis dołączyła do organizacji w 2008 roku, aby stać się ważną postacią medialną, gdy członkowie Samurai poszli w różnych kreatywnych kierunkach.

W 2077 roku gospodarzem News 54 jest Gillean Jordan. Inne osobistości medialne w tym czasie to Ziggy Q, który prowadzi nocny talk show i Karina Lee, która prowadzi program Cyberware i przegląd technologii.

Sprzęt i zasoby[]

Cyberpunk 2020[]

Sprzęt i zasoby Network News 54 w roku 2020[1]:

  • 42 miejskich pojazdów szturmowych AV-4 - używane jako ruchome stacje informacyjne,
  • 30 helikopterów do obserwacji pogody i ruchu ulicznego, jak i transportu ważniejszych pracowników,
  • 5 samolotów Osprey II,
  • 10 korporacyjnych odrzutowców.

Sieć posiada standardowe wyposażenie osobiste dla swoich żołnierzy, ale ma niewielki dostęp do broni wojskowej o charakterze nieprzenośnym, z wyjątkiem kilku pojazdów. News 54 nie ma własnych możliwości transportu lotniczego.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
Advertisement