Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077
Człowiek Korporacji (Cyberpunk 2020)

Człowiek korporacji

Korporacje lub megakorporacje – kolosalne, międzynarodowe firmy, które dominują krajobrazy Cyberpunka. Od zwyczajnych firm mediowych po międzynarodowe kompanie ochrony osób i mienia, wszystkie łączy fakt, iż gotowe są zabić każdego, kto stanie im na przeszkodzie. Korporacje często stają się niepodległymi samozwańczymi nacjami, które wpływają na świat wokół siebie.

Opis[]

W świecie Cyberpunka korporacje to najbardziej wyszczególnione obiekty codziennego życia. Podobnie do wielkich koncernów XXI wieku świata rzeczywistego, są to globalne konglomeraty – firmy skupiające się na wielu przemysłach na raz – pracujące 24 godziny na dobę, kupujące, sprzedające i oferujące usługi mieszkańcom prawie każdego państwa na świecie. Korporacje i ich pracownicy nie przebierają w środkach, jeśli chodzi o wyprzedzenie konkurencji. „Morderczy biznes” to już nie metafora; szantaż, wymuszenia, przekupstwo, porwania, szpiegostwo i płatne zabójstwa są na porządku dziennym typowego mężczyzny czy kobiety w garniturze. Małe firmy zazwyczaj działają ponad prawem, a te większe prawem.

Działają one zazwyczaj bardziej jak małe państewka niż zwyczajne koncerny. Prezesi są jak monarchowie i kurczowo trzymają się potęgi tak długo, jak to możliwe. Używają firmy do spełniania swoich zachcianek. Skandale są ignorowane, a przechwytywanie władzy odbywa się za pomocą pocisków. Młodsi członkowie muszą wciąż oglądać się za siebie, w świecie gdzie niżej postawieni tylko czekają na okazję do przejęcia pozycji, a starsi stażem nie chcą oddawać swoich.

Struktury[]

Struktura i hierarchia wszystkich korporacji wygląda zazwyczaj tak, że na czele firmy stoi CEO, czyli prezes. Pod nimi znajduje się całe morze pracowników niższego lub wyższego poziomu. Juniorzy zazwyczaj zajmują się mniejszymi projektami związanymi z wywiadem i wymuszeniach na mniejszych rywalach oraz „mają więcej pieniędzy niż rozumu”. Nad nimi są zarządcy, z których każdy zajmuje się poszczególnymi działami. To tutaj występuje najwięcej wewnętrznych walk, brudnych zagrań i nepotyzmu, jako iż podstęp to główny warunek awansów. Na tym poziome znajdują się również wiceprezesi, których zadania codziennie obejmują prowadzenie firmy. Ponad nimi znajduje się zarząd, czyli różni CEO, COO, CFO i tak dalej. Założyciele, właściciele i najbardziej zamożni interesariusze czasem obejmują te pozycje, jednak najczęściej znaleźć ich można w radzie zarządu. To własnie rada ma największą potęgę, a każdy jej członek posiada swoją przyboczną straż.

Historia[]

Po krachu na światowej giełdzie towarowej w roku 1994, wiele korporacji zostało dotkniętych przez bankructwo i upadły. Większe z nich, które przetrwały, urosły za to w siłę. W przypadku Arasaki, nie tylko przetrwali oni krach, ale czerpały z niego korzyść, wcielając resztki mniejszych upadłych firm w swoją korporację. Po deficycie Stany Zjednoczone stały się wolnym polem do popisu dla takich właśnie koncernów. Rząd Stanów nie był w stanie ich powstrzymać. Powstrzymanie chaosu spadło na barki pomniejszych urzędów poszczególnych stanów i innych regionów, które spotkały się z nową falą kapitalistycznej agresji i wymuszeń w formie przekupstwa korporacyjnego, skorumpowanych przedstawicieli rządu oraz korporacyjnych wojsk maszerujących po ulicach. Do tego doszły również wielkie fale zorganizowanej przestępczości i wzmożona aktywność gangów, szeroko postępujący głód i bezrobocie, a także wielkie straty podatkowe w USA i UK, związane z obywatelami przechodzącymi na koczowniczy tryb życia lub nie deklarującymi SIN w Sieci. Z tego własnie powodu wiele miast zamieniło się w nieoficjalne „specjalne strefy ekonomiczne”, w których korporacje nie musiały płacić podatków, a także były zwolnione z przestrzegania przepisów prawnych, a czasem nawet i samego prawa. Świat korporacji powoli zaczął również pochłaniać rządy.

Prezydenci, burmistrzowie i gubernatorzy wynajęci przez korporacje zostali wprowadzeni na wysokie stanowiska, by koncerny mogły na tym skorzystać. Porządek w miastach, takich jak San Diego, Filadelfia, Belfast, Singapur, Hiroszima i Yokohama utrzymywany jest przez Arasaka Corporation, która nie akceptuje pieniędzy jako swoją zapłatę, a zamiast tego zadowalają ich wpływy i władza. W przypadku Night City, budowa całego miasta została opłacona przez korporacje, które miały dzięki temu kawałek ziemi, którą mogli nazywać ich własną, działając tam ponad prawem. Nastąpiła masowa prywatyzacja wszystkiego, co było publicznym mieniem w tych miastach i mało kto był w stanie cokolwiek z tym zrobić. Miasto takie jak Night City jest całkowicie pod wpływem Arasaki, która używa tego faktu dla swoich celów. Korporacje spragnione są władzy, zasobów i zarobku. Zwyczajne operacje specjalne w ukryciu czy nocą to codzienność, ale największe korporacje były w stanie wypowiadać sobie prawdziwe wojny.

Rodzaje korporacji[]

Media[]

Mediakorporacje to kolosalne koncerny kontrolujące fale radiowe całego świata. Złożone z tysięcy nadawców wiadomości, studiów rozrywki i wydawców, pilnują, żeby tylko odpowiednie wiadomości ujrzały światło dzienne. Wielu analityków podejrzewa, że największe mediakorporacje mają głębokie powiązania z państwowymi rządami, a jeśli jeszcze nie mają, to wkrótce się to zmieni.

Logo Opis
Corp Logo NetworkNews542013
NN54 to największy całodobowy serwis informacyjny, nadający na terenie całego USA, który przejął kontrolę nad kilkoma mniejszymi sieciami telewizyjnymi i wprowadził na rynek nowe technologie produkcyjno-nadawcze.
Nippon Network NN to japoński serwis całodobowy z wieloma podporządkowanymi filiami, które zyskał, wykupując zbankrutowane studia rozrywkowe.
DMS
DMS to drugi największy całodobowy serwis informacyjny w Stanach. Zaangażowani byli w projekt stworzenie i dystrybucji pierwszych technologii braindance.
WNS 2020
WNS to globalny serwis informacyjny z Londynu. Korporacja za wszelką cenę stara się utrzymać wiedzę o wszystkim, co odbywa się dookoła globu. Gazety i programy telewizyjne płacą duże sumy za historie od WNS poprzez WorldSat Network.

Agrokorporacje[]

Agrokorporacje zazwyczaj rozpoczynały działalność jako rodzinne farmy, które miały na własność kilka akrów ziemi, małe stadko bydła i niszczejące pojazdy. Po krachu na giełdzie w 94. wielkie korporacje rozpoczęły prywatną działalność, ziemie wyschły, a rodzinne farmy zwyczajnie upadły. To wszystko stało się, kiedy masowa produkcja upraw była bardziej potrzebna niż kiedykolwiek wcześniej. Większe farmy przetrwały i wykupiły ziemie bogate w żyzną glebę. Do roku 2020 65% gruntów rolnych było własnością korporacji, z których wiele skupiało się na produkcji CHOOH2, biopaliwa przyszłości.

Logo Opis
Akaromi BioCorp Akaromi to duża korporacja agrokulturowa, która eksportuje głównie syntetyczne potrawy i ryż. Większość zakładów znajduje się w Japonii, gdzie przygotowują jedzenie w postaci ryb, ryżu i różnorodnych egzotycznych mięs.
ConAg
Consolidated Agriculture zajmuje się produkcją wysokiej jakości produktów spożywczych, dostarczając je do wszystkich regionów Stanów Zjednoczonych i reszty świata przez lata po krachu na giełdzie.
Corp Logo Petrochem2020
Petrochem to największy producent CHOOH² w Stanach. Odpowiedzialni są również za wytwarzanie wielu produktów agrokulturalnych.
Corp Logo SovOil2020
SovOil to jeden z 15 producentów CHOOH² z licencją, lecz ich produkt jest gorszy jakościowo od innych. Jako najbogatsza firma w Rosji mają ekonomiczną władzę nad rządem.

Produkcja[]

Korporacje produkcyjne były najmniej dotkniętymi przez upadek ekonomii. Tak długo, jak istnieje kapitalizm, tak długo przemysł będzie kwitł. Produkcja ma szeroki zakres, od aerodynów i pojazdów, zabawek dla dzieci, przez uzbrojenie, po komputery, VR i AR, cybernetykę i na robotach kończąc.

Logo Opis
Arasaka zajmuje się produkcją od początku powstania korporacji, obecnie jest to jeden z ich trzech filarów przemysłowych. Ich uzbrojenie i wyposażenie są jednymi z najbardziej cieszących się popytem na świecie. Są największym producentem japońskich produktów i cybernetyki. Eksportują głównie do Ameryki, Europy i Azji.
Corp Logo EBM2013
Euro Business Machines to producent sprzętu komputerowego i jedna z najbardziej licznych w pracowników firm na świecie.
Corp Logo IEC2020
International Electric Corporation zajmuje się produkcją osprzętu, takiego jak silniki, sprzęt komputerowy i czipy, którymi handluje z pozostałymi korporacjami.
Kang Tao Logotype Orange
Kang Tao z upadającej firmy zmieniło się w uzbrojeniowego giganta, dzięki eksportom oraz dopłatom chińskiego rządu. Obecnie konkuruje z takimi korporacjami, jak Arasaka czy Tsunami.
Militech Logotype Yellow
Militech zajmuje się produkcją broni wojskowej i jest największym producentem uzbrojenia na świecie.
Mitsubishi-Sugo 2020
Mitsubishi-Sugo, filia Mitsubishi, handluje głównie z siłami zbrojnymi Japonii, oferując im uzbrojone pojazdy, takie jak czołgi, opancerzone samochody czy pancerze wspomagane.
SegAtari to wiodący producent gier wideo, cybernetycznych części i broni, które eksportuje na cały świat.
Corp logo tsunami2077
Tsunami to producent broni wysokiej jakości z Osaki. Pierwotnie handlowali jedynie z narodową policją Japonii oraz japońskimi siłami zbrojnymi, lecz obecnie prowadzą sprzedaż na rynkach światowych. Ich główną konkurencją jest i zawsze była Arasaka.

Oprogramowanie[]

Cyberkorporacje są niezbędne do życia codziennego w świecie Cyberpunka. Wszystko kręci się wokół jakiejś formy komputera, a te koncerny zajmują się właśnie zaawansowanymi technologiami oraz życiem w Sieci.

Logo Opis
Akari Heavy Industries
Producent oprogramowania i inwestor wielu mniejszych korporacji. Największą część ich biznesu stanowią własności firm wykupionych przed bankructwem, ich oprogramowanie jest jednym z najpopularniejszych na świecie.
Corp Logo EBM2013
EBM specjalizuje się w produkcji komputerów, technologii informatycznej oraz elektroniki. Ich oprogramowanie jest niezwykle popularne w całej Europie.
Corp Logo IEC2020
IEC głównie handluje cybernetyką, ale posiadają również filię specjalizującą się w inżynierii oprogramowania.
Corp Logo Microtech2020
Microtech to przemysłowy standard wyrobów i stacji komputerowych w Stanach.
center? Zetatech pierwotnie było małą firmą w Dolinie Krzemowej, specjalizującej się w sprzęcie komputerowym, oprogramowaniu komputerowym oraz oprogramowaniu umysłowym, korporacja stała się jednym z najważniejszych handlarzy procesorów neuronowych, mikroczipów i cybernetyki na rynku Amerykańskim. Obecnie ich najbardziej rozpoznawalnymi produktami są drony bitewne i użytkowe.

Wszczepy[]

Podobnie jak w przypadku osprzętu komputerowego, wszczepy i implanty są jednymi z najważniejszych produktów przemysłowych w świecie Cyberpunk, a koncerny specjalizujące się w nich znane są jako biokorporacje i zajmują się wyrobami biologicznymi, cybernetyką, nanotechnologią i biosculptingiem, a także genetycznie modyfikowanymi organizmami, biopaliwami, hodowaniem komórek oraz organów i tkanek.

Logo Opis
Corpo adrek robotics
Adrek Robotics i Arasaka to rywalizujące korporacje. Adrek zajmuje się handlem cybernetyką oraz wykorzystuje pieniądze z wygranych spraw o naruszenie praw autorskich do opłacania różnorodnych projektów.
Akagi Systems Incorporated
Akagi to niewielka korporacja produkująca cybernetykę z Azji. Niestety firma jest na skraju bankructwa.
Bakumatsu Chipmasters Bakumatsu to korporacja specjalizująca się w czipach językowych używanych do komunikacji. Prowadzą działalność głównie w Japonii.
Biotechnika logo (Cyberpunk 2020)
Biotechnika specjalizuje się w genetycznie modyfikowanych roślinach, a zwłaszcza zbożach. Są oni twórcami specjalnego gatunku pszenicy, znanego jako V. Megasuavis, który używany jest do tworzenia paliwa CHOOH².
2020-01-15 (8)
Cyphire to filia Dakai Soundsystems i współproducent technologii Cyberaudio.
Dakai

Dakai Soundsystems

Dakai to znany producent technologii muzycznej Cyberaudio.
Corp Logo Dynalar
Dynalar to znany producent cybernetyki z USA.
Corp Logo IEC2020
IEC to największy producent cybernetyki na świecie.
Kenjiri Technology Kenjiri handluje urządzeniami sprzedawanymi w Japonii, jest częścią Kiroshi.
Corp Logo Kiroshi2077
Kiroshi to przodownik w produkcji rozwiązań optycznych, na które posiada całkowity monopol. Ich rynek ma skalę globalną i znaczna większość używanych na świecie urządzeń optycznych należy właśnie do nich. Poza wszczepami cyberoptycznymi zajmują się również programami orbitalnymi w Azji i Amerykach.
Corpo raven microcybernetics
Raven zostało założone w Night City i zajmuje się głównie cybernetyką i technologiami powiązanymi.

Siły zbrojne[]

Korporacje zbrojne, obok cybernetycznych firm, to esencja niebezpiecznego świata Cyberpunka. Przestępczość jest powszechna, a stróże prawa są nieskuteczni, więc to własnie na barkach korporacji spoczywa ochrona pokoju i są przy tym zabójczo zdolni. Każda firma posiada własny departament ochronny, które są zorganizowane na poziomie wojskowym. Czasy starszych wiekiem ochroniarzy popadły w niepamięć, dziś są to zgrane drużyny z niewielkim arsenałem, gotowe do neutralizacji i zadawania pytań w tej własnie kolejności. Najemnicy również stali się bardziej popularni, często dobrze opłacani i prowadzeni przez szanowanych weteranów wojennych.

Logo Opis
CP2077 Arasaka Logo Red
Arasaka to światowy kontrahent specjalizujący się w ochronie osobistej i korporacyjnej, patrolowaniu obszarów oraz konsultacji w sprawach ochrony. Rozpoznawalni są wszędzie dzięki swoim czarnym mundurom i dobrze znanym logo. Arasaka to jedna z najbardziej wpływowych korporacji na świecie, kontroluje wiele państwowych rządów.
Corp Logo Lazarus2020
Lazarus specjalizuje się w umowach paramilitarnych. Członkowie tej grupy to głównie weterani konfliktu w Ameryce Środkowej i personel. Najemnicy Lazarusa oferują swoje usługi wojskowe i operatorów osobom oraz organizacjom, które nie mają stosownych zasobów, potrzeby lub czasu, by utrzymywać własne siły zbrojne.
Militech Logotype Yellow
Militech, który specjalizuje się w uzbrojeniu i wyposażeniu, zajmuje się także kontraktami militarnymi i milicyjnymi. Nie są tak wielcy jak ich konkurencja, ale ich obecność jest odczuwalna. Po nacjonalizacji wielu członków Militechu zostało włączonych do ministerstwa obrony Stanów Zjednoczonych.

Usługi[]

W świecie Cyberpunka jest wiele korporacji, które pracują dla kogoś, dla klienta, zamiast zajmować się produkcją lub projektowaniem nowych produktów.

Logo Opis
Corp Logo Infocomp2013
InfoComp to dystrybutor informacji, zatrudniający najlepszych prywatnych detektywów do odnalezienia brudów dla swoich klientów.
MA&F 2020
MA&F zajmują się doradztwem finansowym i inwestycjami swoich klientów, do których należą zazwyczaj najbogatsze firmy i osoby. Jeśli z jakiegoś powodu by zbankrutowali, wiele organizacji – tych legalnych i nielegalnych – zwyczajnie by upadło.
Orbital Air logo 2077
Orbital Air zajmuje się przewozami pasażerów i towarów na orbitę ziemską. Ich placówki znajdują się na prawie każdym kontynencie, a do tego mają wiele obiektów na niskiej orbicie. Ich kosmoloty są produkowane głównie przez nich samych.
R.E.O. Meatwagon REO to konkurent Trauma Team, zajmujący się głównie transportem i higieną zmarłych, a nie pomocą żywym.
RSVP
RSVP specjalizują się w trenowaniu specjalnych ochroniarzy. Działają głównie w państwach Europy.
Trauma Team Logo 2077
TTI to elitarna specjalistyczna grupa paramedyczna, która gotowa jest zabić wszystkich, stojących im na drodze do zranionych klientów.
Corp Logo WCN2013
WCN to korporacja posiadająca monopol na dalekosiężną komunikację satelitarną. Jedna z największych firm w Europie.

Bankowość[]

Pieniądz oznacza wszystko w świecie takim jak Cyberpunk. Banki są dużo bardziej zróżnicowane i oferują profesjonalną ochronę pieniędzy klientów. Eurodolary i nowy jen to najbardziej powszechne waluty. Bardzo często banki mają swoje prywatne armie lub zatrudniają ochronę z innych korporacji.

Logo Opis
CP2077 Arasaka Logo Red
Bank Arasaka nie jest dobrze znany szerokiej publice, ponieważ zajmuje się wyłącznie klientami korporacyjnymi i biznesowymi. Bankowości tej przypisuje się często sukces Arasaki, gdyż jest to jeden z jej trzech filarów przemysłowych. Poza pożyczkami i inwestycjami kolosów zajmuje się także niewielką ilością osobistych kont, takich jak rodzina Arasaka, bogaci biznesmeni, celebryci czy politycy.
EuroBank
EuroBank stanowi podstawy codziennej bankowości na całym świecie.
Fujiwara Placeholder
Fujiwara to jeden z gigantów świata finansowego. Jest to główny bank w Japonii.
Meiji Sumitomo Meji Sumitomo to wielki bank, prowadzący działalność głównie w Azji.

Wojny Korporacyjne[]

Narada Arasaki (Cyberpunk 2077)

Podczas gdy większość współzawodnictwa między korporacjami pozostaje na poziomie ekonomicznym, zdarzają się przypadki, kiedy stają się one rzeczywistami wojnami, choć nigdy nie były to wojny faktycznie wypowiedziane.

Korporacje działają niemalże bezkarnie. Szpiegostwo i wymiana sekretów to rzeczywiste zagrożenia, jednak objawiają się one poprzez zachowania przestępcze. Szantaż, wymuszenia i porwania są na porządku dziennym, lecz niekiedy ten brak zahamowań doprowadzał do większych konfliktów zbrojnych.

Wiele mniejszych konfliktów szybko rozwiązywano, jednak odbyły się cztery większe konflikty, znane jako Wojny Korporacyjne, które dotykały cały świat.

Pierwsza Wojna Korporacyjna[]

Główna strona: Pierwsza Wojna Korporacyjna

Pierwsza wojna rozpoczęła się po tym, kiedy w 2004 roku upadająca korporacja Transworld Air odmówiła wykupienia przez Euro Business Machines i podpisała umowę z Orbital Air. Wściekłe władze EBM przeprowadziły nieudane porwanie, które zakończyło się śmiercią zespołu negocjatorów pozostałych dwóch firm. Orbital i Euro Business toczyły ze sobą sporadyczne, krótkie walki. Wojna zakończyła się na początku 2006, kiedy prezes EBM poddał się po szturmie na jego siedzibę.

Druga Wojna Korporacyjna[]

Główna strona: Druga Wojna Korporacyjna

Druga wojna toczyła się pomiędzy dwoma kolosami paliwowymi, Petrochemem i SovOilem. W roku 2008 prowadziły one walki o pola naftowe w Morzu Południowochińskim, kiedy Petrochem oskarżył swojego konkurenta o zniszczenie jednej z ich morskich platform wiertniczych. W ciągu tygodni zniszczono 75% wszystkich platform po obu stronach, a oceany paliły się przez wiele dni. Konflikt wkrótce przerodził się z ataków na platformy na gwałtowne konflikty zbrojne na wielu wyspach tamtego rejonu. Po dwóch latach wojny Petrochem wycofał się, pozostawiając Morze Południowochińskie swojemu przeciwnikowi.

Trzecia Wojna Korporacyjna[]

Główna strona: Trzecia Wojna Korporacyjna

Wojna rozpoczęła się lutym 2016 i skończyła 17 kwietnia 2017. Był to wielki konflikt korporacyjny wewnątrz Sieci.

Czwarta Wojna Korporacyjna[]

Główna strona: Czwarta Wojna Korporacyjna

Czwarta wojna odbyła się pomiędzy militarnymi gigantami, Arasaką i Militech. Zakończyła się zrzuceniem bomby atomowej na centrum Night City, co przyniosło dalekosiężne konsekwencje dla miasta, Ameryki i całego świata.

Przypisy

Advertisement