Cyberpunk Wiki
Advertisement

Jugosławia to kraj w Europie Południowej. Składa się z różnych krajów i połączonych sił zbrojnych.

Opis[]

Przedwojenna Jugosławia powstała po I wojnie światowej, kiedy alianci zjednoczyli dwie bardzo różne kultury. Słowenia i Chorwacja (na północnym zachodzie) były częścią monarchii Habsburgów i miały więcej powiązań z Austrią niż z Bałkanami. Serbia natomiast była częścią hegemonii rosyjsko-słowiańskiej. To położyło podwaliny pod konflikt z początku lat dziewięćdziesiątych. Generał Tito, jugosłowiański dyktator od lat pięćdziesiątych XX wieku, wiedział, jakie konflikty przyniesie zderzenie grup etnicznych, i ustanowił autorytarną dyktaturę, jednocząc Jugosławię jedną żelazną pięścią. Kiedy zmarł, a rząd osłabł, Słowenia natychmiast się odłączyła. Mając najpotężniejszą gospodarkę ze wszystkich członków Jugosławii, widziała swoją przyszłość w asymilacji zachodnich powiązań handlowych. Po krótkiej walce inne republiki poszły w ich ślady. Konflikt między Chorwacją a pozostałościami Jugosławii trwa. Powód tej długotrwałej walki został ustalony, gdy wszystko się zaczęło; sytuacja gospodarcza na południu stale się pogarszała. Serbia nie mogła pozwolić, aby spichlerze ją opuściły, zwłaszcza gdy pozostawała w biedzie. Oczywiście zniszczenia spowodowane wojną domową skazały na zagładę gospodarkę całego regionu. Aby jeszcze bardziej usprawiedliwić wojnę, przywódcy Serbów i Chorwatów zaczęli nagłaśniać rywalizację etniczną. Uzbrojone grupy etniczne rozpoczęły sprzątanie swojego ogłoszonego regionu ojczystego innej grupy etnicznej. Ale konflikt nie mógł trwać w nieskończoność. Wkrótce skończone zasoby tego obszaru wyschły. Ograniczenia handlowe nałożone przez sąsiednie kraje wbiły ostatni gwóźdź do trumny Jugosławii. Do setek tysięcy zabitych bezpośrednio w wyniku wojny dołączyła równa liczba osób zabitych z powodu biedy. Na przełomie tysiącleci wysiłki wojenne osłabły, ale działania wojenne o niskiej intensywności trwały nadal. Z czasem przywódcy polityczni walczących partii ustąpili ze stanowiska i zostali zastąpieni przez kolejne pokolenie upartych nacjonalistów. Ale ci nowi przywódcy mieli otwarte oczy. Zezwolili na ograniczony handel między swoimi stanami. Dzięki temu ocaleni przeżyli pomimo zniszczonej infrastruktury. Duża część byłej Jugosławii została spustoszona. Całe regiony były pozbawione życia ludzkiego. Nie było widać żadnej poprawy. Wreszcie Serbowie, Chorwaci i muzułmanie spotkali się na serii nieoficjalnych rozmów. Powody były proste: współpracować albo umrzeć z głodu. Ze względów praktycznych za bazę roboczą przyjęli obecne linie frontu. Na tej podstawie zgodzili się w kilku ważnych kwestiach. Fabryki uznano za strefy zdemilitaryzowane. Co więcej, cały transport komercyjny podróżowałby bez przeszkód, chyba że przewoziłby broń. Jednostki pancerne trzymano z dala od pól MP. Porozumienia te ustanawiają sytuację zbrojnego pokoju. Wszystkie zaangażowane strony wiedziały, że jest to tymczasowe. Przerwa nastąpiła w 2018 r. Grecja i Albania odpowiedziały na prośby mniejszości albańskich w Macedonii i dokonały inwazji. Serbscy obrońcy zostali pobici w ciągu miesiąca; Granice Macedonii zostały zamknięte przez najeźdźców. Serbia była w szoku. Chociaż Macedonia była najbiedniejszym państwem w Jugosławii, wojna nie dotknęła jej. Serbskie wojsko musiało zareagować, w końcu w Macedonii ustawiono kilka ważnych obiektów. Ale armia była wyczerpana latami wojny i wiedziała, że nie ma szans w starciu z Grecją czy Albanią. Przynajmniej nie sam. Po gorących dyskusjach (i kilku przewracających się głowach) rząd serbski zwrócił się do Chorwatów z umową. W zamian za terytorium Serbów w Krajinie Chorwaci będą walczyć u boku swoich wrogów, próbując najechać Albanię. Trzy miesiące później połączone siły serbsko-chorwackie zajęły część północnej Albanii. Ten środek karny wkrótce przekształcił się w impas, który nadal utrzymywał się w latach 2020-tych.

W pewnym momencie między 2020 a 2070 rokiem sojusz odrodził się jako nowa Jugosławia

Kraje[]

Bośnia i Hercegowina[]

Bośnia i Hercegowina przypomina stary Liban, a Sarajewo to Bejrut lat 20-tych. Różne armie podzieliły kraj na enklawy, każda ze swoim lokalnym władcą. Serbowie i Chorwaci dominują w sześćdziesięciu procentach kraju, resztę pozostawiając muzułmanom. Otrzymali pomoc od państw muzułmańskich, takich jak Iran. To oczywiście należy już do przeszłości. Po 1997 r. siły muzułmańskie zostały wzmocnione przez uchodźców, co podwoiło ich siły zbrojne, ale w równym stopniu podwoiło problemy z zaopatrzeniem. Sytuację pogarszają hordy uchodźców walczących o odzyskanie domów w innych częściach kraju. Rozproszony charakter społeczeństwa bośniackiego działa sprzecznie z jakąkolwiek zorganizowaną gospodarką. Ludzie żyją z tego, co żebrzą; co nie jest dużo. Niektórzy przyłączają się do grasujących band żołnierskich, inni próbują zarabiać na życie jako drobni pasterze. Niedawno główni producenci broni zaczęli wykorzystywać Bośnię i Hercegowinę jako obszar testów na żywo. Wypożyczają systemy broni rywalizującym frakcjom. Sam Militech ma małą bazę w pobliżu Morza Adriatyckiego. Płacą za to dostarczając miejscowym Chorwatom starą broń, amunicję i nieprzetestowane środki bojowe. Sprzedają także broń greckim przemytnikom, którzy z kolei wysyłają ją partyzantom albańskim i serbskim w Macedonii. Arasaka przeciwstawił się temu, zakładając małe biuro w Belgradzie. Oprócz zwykłych transakcji przemycają także agentów, których celem są wysiłki Militechu w okolicy.

Serbia[]

Sytuacja Serbii pogorszyła się na tyle, że gospodarka kraju opiera się na eurobucksach. Inflacja wzrosła do tego stopnia, że nawet samo państwo współpracuje z ea. Czarny rynek obsługuje papierosy, papierosy i waluty z sąsiednich krajów. To jedyne miejsce, gdzie ludzie mogą zdobyć ważne rzeczy, takie jak chleb i naboje. Rząd serbski pod przewodnictwem prezydenta Milana Petrovica próbuje przeciwdziałać temu trendowi, ale jak dotąd bezskutecznie. Wojna chorwacka wyczerpała kraj. Ludność żyje obecnie z przemytu za pośrednictwem armii serbskiej. Armia wykorzystuje starą metodę Wallensteina podsycania wojny, czyli wojną. Oznacza to, że wojska serbskie odrodziły praktykę terytorialnego podboju terytoriów swoich zasobów. Oczywiście praktyka ta ma jedynie ograniczone zastosowanie, ponieważ większe zdobycze terytorialne są rzadkością w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Mimo to armia karmi swoich żołnierzy, co czyni ją głównym zajęciem dla Serbów.

Chorwacja[]

Chorwacja była (w okresie przedwojennym) krajem obsługującym handel turystyczny. W tamtych czasach wybrzeże Adriatyku było usiane hotelami. Wraz z wybuchem wojny turyści trzymali się z daleka, obawiając się serbskich ataków. Strach był w większości bezpodstawny, ponieważ wybrzeża były daleko od konfliktu. Mimo to gospodarka ucierpiała. Sytuację ostatecznie poprawili jednak inwestorzy z Austrii, którzy rozszerzyli swoją działalność na południe. Przywieźli towary i pieniądze do kraju pilnie potrzebującego jednego i drugiego. Chorwacki biznes koncentruje się obecnie w pobliżu Zagrzebia i kilku strzeżonych kurortów wypoczynkowych na północnym krańcu Adriatyku.

Czarnogóra[]

Albania[]

W 2018 r. Grecja przy pomocy Albanii zaanektowała byłą jugosłowiańską Macedonię. W odwecie Serbia sprzymierzyła się z Chorwacją i najechała Albanię, całkowicie ją anektując do 2019 r.

Advertisement