Cyberpunk Wiki
Advertisement

Francja w Europie Zachodniej i jeden z członków założycieli EWG. Paryż, jej stolica, słynie z domów mody, muzeów sztuki klasycznej, w tym Luwru i zabytków, takich jak Wieża Eiffla. Znajduje się tu największy i jeden z najpotężniejszych banków na świecie, Eurobank, i obsługuje znaczną część gospodarki EWG. Grupa Europejska Arasaka ma siedzibę w Paryżu i jest jednym z największych korpusów u władzy.

Historia[]

Kiedy wybuchła I wojna światowa, Francja była członkiem Trójporozumienia. Niewielka część północnej Francji była okupowana, ale Francja i jej sojusznicy wyszli zwycięsko z mocarstw centralnych, ponosząc ogromne koszty ludzkie i materialne. Podczas I wojny światowej zginęło 1,4 miliona francuskich żołnierzy, co stanowi 4% populacji. Zginęło od 27 do 30% żołnierzy poborowych w latach 1912–1915. Lata przedwojenne charakteryzowały się intensywnymi napięciami międzynarodowymi i różnorodnymi reformami społecznymi wprowadzonymi przez rząd Frontu Ludowego. W 1940 roku Francja została najechana i okupowana przez nazistowskie Niemcy i Włochy. Francja Metropolitalna została podzielona na niemiecką strefę okupacyjną na północy, włoską strefę okupacyjną na południowym wschodzie i Vichy France, nowo utworzony autorytarny reżim współpracujący z (Niemcami), na południu, natomiast Wolną Francję, rząd w wygnanie, na którego czele stał Charles de Gaulle, powstało w Londynie. W latach 1942–1944 do obozów zagłady i koncentracyjnych na terenie Niemiec i okupowanej Polski deportowano około 160 000 obywateli Francji, w tym około 75 000 Żydów. We wrześniu 1943 r. Korsyka była pierwszym francuskim terytorium metropolitalnym, które wyzwoliło się spod wpływów Osi. 6 czerwca 1944 r. alianci najechali Normandię, a w sierpniu Prowansję. W następnym roku alianci i francuski ruch oporu odnieśli zwycięstwo nad mocarstwami Osi, a suwerenność Francji została przywrócona wraz z utworzeniem Tymczasowego Rządu Republiki Francuskiej (GPRF). Celem tego rządu tymczasowego, utworzonego przez de Gaulle'a, było dalsze prowadzenie wojny z Niemcami i usunięcie ze stanowisk kolaborantów. Na początku lat 90. Grupa Europejska Arasaka założyła swoją europejską siedzibę w Paryżu i zaopatrywała armię francuską w żołnierzy, broń, pojazdy i nie tylko. W pierwszej dekadzie XXI wieku Francja nie widziała zbyt wielu problemów, jednak po różnych wojnach korporacyjnych, upadkach krajów i ogólnym spadku gospodarczym Francja pozostała stabilna i chętnie witała różne japońskie firmy, które przybyły i pomogły krajowi. Duża część Francji jest wypełniona bogatymi megakorporacjami i celebrytami.

2077[]

Francja przeprowadziła wybory do swojego parlamentu i senatu w 2077 r. Wyniki nadal były sporządzane w formie tabelarycznej, ale i tak uznano je za nieistotne, ponieważ frekwencja wyborcza spadła do 0,3%. Wiadomo, że francuska netrunnerka Aurore Cassel została uwięziona w części VIP więzienia La Sante w Paryżu, a za jej głowę również wyznaczył nagrodę francuski półświatek.

Rząd[]

Rząd Republiki Francuskiej sprawuje władzę wykonawczą we Francji. Składa się z Premiera, który jest szefem rządu, oraz ministrów niższego i wyższego szczebla. Starsi ministrowie noszą tytuł ministrów, natomiast młodsi ministrowie noszą tytuł sekretarzy stanu. Rada Ministrów jest głównym organem wykonawczym rządu, ustanowionym w Konstytucji i któremu przewodniczy Prezydent Republiki.

Advertisement