Cyberpunk Wiki
Advertisement

Europejska Wspólnota Gospodarcza, znana również jako Europejski Obszar Gospodarczy, Wspólnota Europejska, Zjednoczona Europa, Unia Europejska lub po prostu Eurotheatre, to międzyrządowa organizacja polityczna i gospodarcza składająca się z kilku głównych potęg europejskich. Choć z nazwy "europejska", EWG z zadowoleniem przyjęła również ewentualne członkostwo krajów spoza kontynentu europejskiego; zwłaszcza tych, które uznano za mające globalne wpływy. Jednak jedynym takim mocarstwem, które ostatecznie przyjęło tę ofertę, była Japonia, ponieważ Stany Zjednoczone były wówczas nadal uwięzione w swoim głęboko paranoicznym poczuciu izolacjonizmu, a zatem odrzuciły ofertę.

Opis[]

Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG) to grupa polityczna i gospodarcza, której członkostwo obejmuje całą Europę Zachodnią, a głównymi graczami są Francja, kraje Beneluksu i Niemcy. Jak to zwykle bywa na świecie, pieniądze odgrywają istotną rolę w sposobie prowadzenia działalności przez tę organizację. W szczególności, ogólna zamożność kraju determinuje poziom wpływu, jaki jego przedstawiciele mają w Euro Radzie EWG. Im bogatsza gospodarka kraju, tym większy wpływ. W centrum operacji znajduje się EuroBank, jeden z największych i najpotężniejszych banków na świecie, od którego zależy znaczna część gospodarki EWG, a także gospodarki innych miejsc na całym świecie. EWG jest również odpowiedzialna za Europejską Agencję Kosmiczną (lub ESA), największą i najbardziej zaawansowaną organizację kosmiczną na świecie.

Rząd[]

Każdy kraj europejski ma własne wybory, z jedynym wyjątkiem Wielkiej Brytanii (która pozostawała w stanie wojennym). Wybory te odbywają się w celu przejęcia kontroli nad lokalnymi rządami, z których każdy z kolei wysyła przedstawicieli do EWG. Politycy wybrani w tych wyborach ostatecznie zajmują się kwestiami lokalnymi dla ich konkretnego kraju, głównie tym, jak wydać część pieniędzy z podatków EWG. Są oni odpowiedzialni za sprawne funkcjonowanie lokalnych, codziennych operacji i kontrolę usług publicznych, ale nie zawsze okazuje się to łatwe. Często wiele z tych usług jest zlecanych firmom zewnętrznym. Wreszcie, lokalni politycy są odpowiedzialni za przekazywanie wniosków do EWG o dotacje i finansowanie.

Rządy krajowe krajów europejskich są odpowiedzialne za opodatkowanie i politykę, która nie jest objęta dyrektywami EWG. Wiele rządów krajowych również ciężko pracuje, aby przeforsować swoje projekty w Komisji Europejskiej, próbując przyciągnąć duże inwestycje i kontrakty w swoim kraju.

Dodatkowo, mimo że Japonia nie jest geograficznie częścią Europy, była znana z uczestnictwa w tym systemie wyborczym przez ponad dwadzieścia lat, aż do ostatecznego wyrzucenia jej z EWG.

Rada Europejska[]

Europejska Wspólnota Gospodarcza, z siedzibą w Brukseli, w regionie Beneluksu, gwarantuje, że wszystkie państwa członkowskie mają liczbę przedstawicieli wprost proporcjonalną do ich bogactwa gospodarczego; każdy naród otrzymuje jednego członka rady na każde sto milionów euro dolarów majątku. Nic dziwnego, że powoduje to znaczną dysproporcję sił w organizacji, ponieważ oznacza, że biedniejsze państwa, które nie są w stanie zapewnić środków dla większej liczby radnych, mają znacznie mniejszy wpływ na organizację niż kraje takie jak Francja, Niemcy czy Beneluks, które posiadają najwięcej bogactw w kraju. EWG, a zatem wywierają największy wpływ na Radę Europejską. Wybory radnych odbywają się co cztery lata w listopadzie. W latach 2018–2022 Rada składała się z 536 członków posiadających najwyższą władzę decyzyjną w Europie. W radzie istnieją również stopnie władzy. Przewodniczący faktycznie kieruje Radą Euro i ma ostatnie słowo we wszystkich najważniejszych debatach i kwestiach, a także decyduje, kto i kiedy będzie przemawiał. Zastępca Marszałka sprawuje władzę Marszałka w przypadku jego nieobecności. Zarówno Marszałek, jak i Asystent Marszałka wybierani są większością głosów spośród pozostałych członków Rady. Przywódcy różnych nieoficjalnych grup wyborczych sprawują znaczną władzę. Każda grupa składa się ze starszych członków, a także tak zwanych sprinterów, którzy są zwykle młodsi.

Stosunki zagraniczne[]

EWG ma dość solidne stosunki z większością krajów świata. Stosunki z nowo zreformowanym ZSRR znacznie się poprawiły od czasów zimnej wojny, chociaż w dużej mierze te stosunki to przede wszystkim wykorzystywanie przez EWG krajów Europy Wschodniej w celu uzyskania taniej siły roboczej i ziemi. Relacje EWG z Ameryką Północną i Południową są znacznie delikatniejsze, gdyż Kanada jest jedynym krajem w regionie, z którym utrzymuje dobre stosunki. Meksyk jest postrzegany jako kraj podatny na ciągłe i gwałtowne wahania polityczne i jest znacznie mniej stabilny niż Kanada. NUSA jest w niezwykle napiętych stosunkach z EWG, odkąd Gang Czterech prowadził kampanię propagandową przeciwko Europie podczas konfliktów w latach 90., w której wykorzystywał zazdrość o lepsze warunki w Europie, aby dać obywatelom USA kogoś innego niż ich własne rząd obwinić za swoje nieszczęście. Jeśli chodzi o Azję, EWG utrzymuje normalne stosunki konkurencyjne z różnymi krajami, chociaż Japonia pozostaje dużym rywalem EWG i znana jest z walki z niektórymi jej krajami członkowskimi, np. z Niemcami podczas wojny z jenem w 2015 r. Podczas gdy EWG próbowała ograniczyć rozprzestrzenianie się międzynarodowych megakorporacji w Europie, Arasaka Europe, spółka zależna Arasaki, mimo wszystko była w stanie prosperować na rynku europejskim, podobnie jak kilka innych korporacji japońskich i koreańskich

Historia[]

1990 - 2020[]

W 1992 r. utworzono Europejską Wspólnotę Gospodarczą ze wspólną walutą zwaną eurodolarem, której stabilność doprowadziła do tego, że stał się oficjalną walutą w kilku krajach pozaeuropejskich. Strefy Kontroli i cła ochronne zostały ustanowione przez EWG w celu regulowania i administrowania działalnością krajów członkowskich. Regulowana działalność krajów członkowskich obejmowała Francję, Niemcy, Wielką Brytanię, Japonię i Włochy. Stanom Zjednoczonym odmówiono jednak wjazdu z powodu izolacjonistycznej i protekcjonistycznej polityki rządzącego Gangu Czterech, co uczyniło je jedynym supermocarstwem w tamtym czasie, które się nie przyłączyło. Narody rdzenia ECC zdecydowały się wbrew oporowi innych narodów europejskich powołać ECC do istnienia. Nastąpił okres zawirowań gospodarczych w Europie, zwłaszcza we Francji i Wielkiej Brytanii. Skutkowało to powstaniami robotniczymi i powszechnymi zamieszkami. Niedługo potem EWG zdemaskowała manipulację i wykorzystanie sabotażu, jakie Stany Zjednoczone próbowały w Europie osłabić swoją władzę. Doprowadziło to do krachu 1994 roku i upadku Stanów Zjednoczonych. W kolejnych latach Japonia, jako rosnące supermocarstwo, doświadczyła, jak korporacyjna chciwość doprowadziła do skorumpowania jej rządu, gdy wewnętrzne siły walczyły między sobą o kontrolę. Dziesięć lat manipulacji i wzajemnego sabotażu doprowadziło do usunięcia Japonii z EWG w 2015 roku. W celu przeciwstawienia się eurodolarowi ustanowiono nową walutę jen (kurs wymiany wynosi 200 jenów za 1 e-dolara). Wojna z jenem rozpoczęła się w Europie, a Niemcy dążyły do ograniczenia międzynarodowych korporacji w Europie. W 2016 r. Rada EWG zatwierdziła budowę tunelu pomiędzy Europą a Afryką Północną. Wybraną trasą była Cieśnina Gibraltarska, dająca ECC pełną kontrolę nad tym obszarem. Budowa rozpoczęła się w 2017 roku i zakończyła się w 2020 roku.

2045[]

Europa ucierpiała w wyniku Czwartej Wojny Korporacyjnej i późniejszej utraty kolonii ESA i Orbital na rzecz Highriderów. Światowa Giełda Papierów Wartościowych i Wspólny Rynek zdołały utrzymać stabilną gospodarkę, w której uczestniczyła większość krajów europejskich, z wyjątkiem Włoch, Hiszpanii i Grecji, które ostatecznie doświadczyły gwałtownych, chronicznych wstrząsów politycznych. Międzynarodowe korporacje nadal miały ogromną władzę, jednak podczas wojny wiele krajów europejskich trzymało pod kontrolą europejskich baronów biznesu. Jednakże Wielka Brytania doświadczyła poważnych problemów gospodarczych, ogromnej ilości imigracji i przestarzałej bazy technologicznej, a jej ulice były prawie tak samo niebezpieczne jak ulice Stanów Zjednoczonych. Czas odbudowy mocno uderzył w Europę, ponieważ poszczególne narody walczyły o naprawę zniszczonych ośrodków finansowych i przemysłowych dotkniętych wojną.

2077[]

Do 2077 r. Holandia i Belgia padły ofiarą powszechnych powodzi na wybrzeżach spowodowanych podnoszącym się poziomem mórz. Uchodźcy z obu krajów próbowali szukać schronienia w Skandynawii łodzią, ale odmówiono im wjazdu. Szwedzka marynarka wojenna zatopiła kilka łodzi z uchodźcami, aby wywrzeć presję na pozostałych, aby zawrócili. W tym samym roku Szwajcaria ogłosiła, że zautomatyzowała 90% swojej armii, z wyjątkiem korpusu oficerskiego. Rząd planował wycofanie korpusu oficerskiego i osiągnięcie 100% automatyzacji do 2080 r., spełniając marzenie kraju o osiągnięciu prawdziwej neutralności, ponieważ zautomatyzowane wojsko można zaprogramować tak, aby jedynie broniło granicy szwajcarskiej i nigdy nie działało agresywnie wobec krajów sąsiednich

Członkowie EWG[]

Aktywni członkowie[]

Byli członkowie[]

Członkowie stowarzyszeni[]

Skandynawia[]

  • Finlandia
  • Islandia
  • Norwegia
  • Szwecja

Nowa Europa Środkowa[]

Inne[]

  • Liga Bałtycka (Estonia, Łotwa, Litwa)
  • Rodos
  • Związek Radziecki (Białoruś, Mołdawia, Rosja, Ukraina)
  • Szwajcaria
Advertisement