Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk v3 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077
Eurodollar Cyberpunk 2020

Różne nominały eurodolara.

Europejska Jednostka Walutowa[1] lub Eurodolar[2] (symbol E$[2][3]) – waluta obowiązująca w wielu państwach świata Cyberpunk. Jest to również główny pieniądz używany w grach z serii.

Eurodolar nazywany jest również edkiem[4], Eurosem, E-dolcem, eurodolcem czy Kwitem[3]. Zapis kwot zwykle występuje jako symbol €$, skrót ED[5], czasem E$.

Jeden eurodolar składa się ze stu eurocentów.

Historia[]

Eurodollar Cyberpunk 2077

Eurodolar w roku 2077.

W XX wieku wiele osób uważało, że globalną walutą stanie się japoński jen, jednak z jenów korzystało tylko jedno państwo, podczas gdy wiele krajów używało amerykańskiego dolara wymiennie wraz ze swoimi pieniędzmi. Eurodolar bazuje własnie na powszechnym uznaniu dolara jako waluty międzynarodowej[2].

Eurodolar został stworzony w roku 1992, kiedy założono Europejską Wspólnotę. Jego wartość ustalono na podstawie średnich wartości amerykańskich dolarów, francuskich franków, niemieckich marek, brytyjskich funtów i japońskich jenów[2]. Do roku 1997 większość państw Europy – poza Skandynawią – podpisało pakt Unii Europejskiej, włączając eurodolara do obrotu na własnym rynku[3]. Do końca XX wieku niemal niemożliwe było korzystanie z jakiejkolwiek innej waluty w Europie. Nawet brytyjskie funty zostały zdominowane przez E$[3].

Jako silna waluta, eurodolar szybko uzyskał poparcie i stał się międzynarodowym pieniądzem[2]. Do roku 2004 większość państw uznała go za oficjalną walutę lub zaoferowały korzystne kursy wymiany[3].

W roku 2020 poza Europą, eurodolarem można było zapłacić powszechnie w wielu krajach, między innymi w Stanach, Japonii, na Dalekim Wschodzi i Bliskim Wschodzie[2]. Jednak z powodu Krachu w Ameryce wartość dolara spadła poniżej wartości eurodolara[2]. Poza Rosją na całym świecie używa się eurodolarów lub wekslu korporacyjnymi[3].

Jedynym wyjątkiem jest właśnie ZSRR, w którym można płacić eurodolarami, ale nie zezwala się tam pracownikom na otrzymywanie pensji w tej walucie, ani nie istnieje żaden oficjalny kurs, a banki mają zakaz wymiany rubli na E$[3].

Kurs wymiany[]

Państwo Waluta Kurs
Stany Zjednoczone Dolar ($) 1 E$ = 2 $[2][3]
Japonia Nowy Jen (¥) 1 E$ = 200 ¥[3]
Korea Won (₩) 1 E$ = 500 ₩
China Yuan (YY) 1 E$ = 4 YY
Mjanma Kiat (K) 1 E$ = 5 K
Tajlandia Bat (B) 1 E$ = 30 B
Australia Dolar (A$) 1 E$ = 2.5 A$
Nowa Zelandia Dolar (NZ$) 1 E$ = 4 NZ$

Przypisy

  1. Jose Ramos, „Eurosource Plus”. R.Talsorian Games, Berkeley 1995.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990), s. 59.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 Benjamin Wright i Mike Rotter, „Dzika strefa”. Copernicus Corporation, Warszawa 1997 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1993), s. 60.
  4. CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, 2020.
  5. Wielu autorów, „Cyberpunk 2077: Oficjalny Kompletny Poradnik”. Cenega, 2020 (oryg. Piggyback, 2020).
Advertisement