Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077 
Wystąpił błąd w szablonie Ikony!

Elizabeth Kress — była prezeska Militechu, a później prezydentka Nowych Stanów Zjednoczonych Ameryki. W czasie czwartej wojny korporacyjnej odegrała istotną rolę w powstrzymaniu rozpadu NUSA i w odbudowie kraju. Elizabeth kierowała się własnymi interesami i na wiele lat przekształciła NUSA w zwykłą dyktaturę.

Biografia[]

1978-2021[]

Elizabeth narodziła się w małym szpitalu Sił Powietrznych USA na japońskiej Okinawie w 1978 roku. Jej ojciec był znakomitym oficerem z dwudziestoletnim doświadczeniem, majorem Sił Zbrojnych Stanów. Kiedy Elizabeth miała dwadzieścia dwa lata, ukończyła Akademię Sił Powietrznych w Colorado Springs, spodziewając się obiecującej kariery w wojsku. Po zaledwie ośmiu latach awansowała do stopnia pułkownika jednostki w NORAD.

Podczas pierwszej wojny orbitalnej w 2008 roku europejska kolonia Tycho na Księżycu zrzuciła dwutonową skałę na Colorado Springs. Kress wracała wtedy do domu z wakacji, które odwołano z powodu rosnących napięć między USA a EWG. Gdy skała uderzyła, kobieta znajdowała się w odległości 3 mil od miasta. Jej życie od wybuchu uratowały tereny górskie, choć eksplozja zmiotła jej samochód z ulicy i rozsadziła bębenki uszne, pozbawiając ją tym samym słuchu. Po tym wydarzeniu kobieta otrzymała stanowisko najwyższego rangą oficera w NORAD. Po powrocie do zdrowia i zainstalowaniu cyberaudio Kress pozostała tam, aby nadzorować długą odbudowę dowództwa. Po ukończeniu tego procesu Elizabeth zdecydowała się odejść z Sił Powietrznych[1].

Elizabeth Kress przez ponad połowę dekady pełniła funkcję prezeski Militechu[2].

Jej rozpoznawalność jako „pani z NORAD” poprowadziła Kress prosto do świata polityki. Po zaledwie jednej kadencji jako senator z jej rodzinnego Kolorado, Kress została zaproszona na stanowisko wiceprezydentki. Jej przemówienie na konwencie, nazywane „Odbudowywaniem snu”, było ogromnym sukcesem. Po zachorowaniu byłego prezydenta Blaira Elizabeth przejęła dowodzenie, stając się tymczasową prezydentką w 2018 roku[2]. Blair zmarł sześć miesięcy później. Po wyborach Elizabeth została zaprzysiężona na prezydentkę w 2021 roku. Jej luźny charakter i bezpośredni sposób wypowiedzi uczyniły z niej popularną prezydentkę[1][3].

2021-2025[]

Aby ratować wizerunek podczas czwartej wojny korporacyjnej, prezydentka Kress znacjonalizowała Militech. Po zamachu terrorystycznym na Wieże Arasaki Kress obwiniła japońską korporację o zamach, mimo że wina leżała po stronie Militechu. Kress wykorzystała sytuację, by zniszczyć wizerunek Arasaki dla własnych interesów. Natychmiast unieważniono zezwolenie na działalność korporacji w Stanach Zjednoczonych, a jej członków i zarząd uznano za terrorystów, zaś aktywa skonfiskowano lub wywieziono za granicę. Elizabeth przeobraziła Stany Zjednoczone w funkcjonalną dyktaturę i postawiła sobie za cel zjednoczenie kraju zgodnie ze swoimi nowymi ideałami z pomocą Militechu[3].

2030-2060[]

Elizabeth była prezydentką nowych Stanów Zjednoczonych Ameryki przez długie dziesięciolecia po wojnie, oświadczając, że w kraju nie odbędą się żadne ponowne wybory, dopóki Wolne Stany nie przyjmą traktatu[3].

Do 2045 roku Kress była znana ze swojej uczciwości, sprawiedliwości i nieustępliwego charakteru, gotowa stawić czoła każdemu zagrożeniu dla niepodległości Stanów Zjednoczonych. Czterokrotnie wygrywała "reelekcje", utrzymując jedność NUSA pomimo wojen i kryzysu, którego doświadczyły[3]. Jednak wielu wciąż kwestionowało fakt, iż jej działania często przynosiły korzyści Militechowi, jej dawnemu pracodawcy. Elizabeth wiedziała o ładunku nuklearnym korporacji, który został zdetonowany przeciwko Arasace, ale nie poruszała tego tematu publicznie[4].

Kress piastowała urząd prezydentki USA do 2053 roku, kiedy to doszło do uchwalenia nowej konstytucji. W związku z tym opuściła swoje stanowisko na rzecz rządu tymczasowego w ramach przygotowań do nowych wyborów[2]. Podczas swojej długiej kariery Kress uzyskała reelekcję łącznie dziewięć razy[2], pozostając pierwszą prezydentką Nowych Stanów Zjednoczonych, zanim ostatecznie przekazała stanowisko swojemu następcy[2].

Statystyki[]

Cyberpunk 2020[]

Staty Elizabeth Kress występują w podręczniku „Home of the Brave”:

INT: 9 REF: 7 TECH: 9
ATR: 7 SZ: 7 OP: 10
EMP: 9 SZYB: 6 BC: 7

Ciekawostki[]

  • Podobnie do innych prezydentów w dawnej dzielnicy Serenisands w Night City znajduje się ulice Elizabeth Kress.
  • Pierwotnie w Cyberpunku 2020 Kress została zaprzysiężona na prezydentkę 14 kwietnia 2019 roku. W Cyberpunk RED data wyborów została zmieniona na rok 2018, aby odbyły się one przed czwartą wojną korporacyjną.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Michael MacDonald, „Home of the Brave”. R.Talsorian Games, Berkeley 1992.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 CD Projekt Red, Cyberpunk 2077: Widmo Wolności, 2023.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Mike Pondsmith, „Cyberpunk RED”. R.Talsorian Games, Berkeley 2019.
  4. Marcin Batylda, „Świat Cyberpunk 2077”. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020.
Advertisement