Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077

Czwarta Wojna Korporacyjna, Wojna Oceaniczna – konflikt korporacyjny, który odbył się w latach 2021 - 2023 pomiędzy korporacjami CINO i OTEC o trzecią korporację, IHA, a po czasie głównie pomiędzy Arasaką i Militech.

Historia[]

Geneza[]

Początki wojny nabrały kształtu pod koniec roku 2021, kiedy upadła agencja oceaniczna Internationale Handelsmarine Aktiengesellschaft pozostawiła swoje zasoby do przejęcia przez pozostałe korporacje. O kontrolę nad tymi pozostałościami rywalizowały Corporation Internationale Nauticale et Océanique oraz Ocean Technology and Energy Corp. Wybuchł konflikt, który wkrótce przerodził się w brutalną wojnę. OTEC wynajęło Militech do ochrony, zyskując tym samym przewagę. Kiedy ich rywal CINO zatrudnili Arasakę, rozpoczęła się oficjalnie Czwarta Wojna Korporacyjna, zwana Wojną Oceaniczną[1].

Faza pierwsza[]

Wczesne etapy wojny to głównie zamachy na pracownikach średniego szczebla oraz kradzież i wyciek sekretów rywalizujących korporacji. Korporacje wynajmowały również netrunnerów do ataków na banki danych i centrale rezerw finansowych, powodując chaos w światowej gospodarce. Ze względu na te działania NetWatch musiało nałożyć czasowe embargo komunikacyjne na Arasakę i Militech. Te korporacje stały się główną osią konfliktu, kiedy CINO i OTEC podpisali rozejm po negocjacjach z Eurobankiem[1].

Wojna Cieni[]

Faza druga wojny rozpoczęła się na początku 2022 roku; była bardziej jawna i brutalna. Obie strony zatrudniały coraz większą liczbę najemników, z pomocą których przeprowadzali tajne operacje i ataki na placówki militarne i badawcze rywali. Konflikt przeniósł się również do Sieci, gdzie wraży netrunnerzy napuszczali na siebie nowe generacje niszczycielskich wirusów, które funkcjonowały jeszcze długo po wygaśnięciu ich pierwotnego zastosowania i zmieniły niektóre strefy wirtualnego świata w niebezpieczne, mroczne miejsca[2].

Wtedy również zginął Rache Bartmoss, uznawany przez wielu za najlepszego netrunnera na świecie. Był twórcą wielu programów kategorii Demon i Hound, któe miały namierzać i zabijać wrogich netrunnerów. Dokładna wersja wydarzeń nie jest znana – mówi się, że zginął przez program smażący mózgi netrunnerów lub z powodu odwodnienia i niedożywienia organizmu podczas dłuższej sesji w Sieci. Popularna plotka mówi, iż Rache walczył po jednej ze stron Czwartej Wojny Korporacyjnej i atakował wrogów swoimi zabójczymi programami. Po miesiącach szukania łowcy wrażej korporacji mieli go namierzyć i skierować działo orbitalne w stronę jego mieszkania, a wystrzał zniszczyć miał wraz z nim całą okolicę[3].

Niezależnie od przyczyny śmierci, Rache Bartmoss zaprogramował narzędzie, które w momencie jego śmierci zabije również jego ukochaną Sieć. W tym samym momencie, kiedy on lub samo jego ciało umarło, do wirtualnego świata wypuszczono najbardziej zaawansowane programy Demon, Hellhound i RABIDS. Sieć została częściowo zniszczona, a częściowo zniekształcona. Ten atak usmażył również synapsy większości korzystających w tamtym momencie z podpiętych do niej netrunnerów. Był to początek śmierci Dawnej Sieci[3].

Gorąca Wojna[]

Trzecia i ostateczna faza Czwartej Wojny Korporacyjnej to pełnowymiarowa wojna między Arasaką i Militech, które w czerwcu 2022 roku zmęczone były już grą cieni i podchodami wcześniejszych etapów. Wiele miast w całości zrównano z ziemią, w tym Rio de Janeiro, a ich mieszkańcy uciekli lub zostali zabici. NetWatch tymczasem próbowało chronić Sieć, walcząc z tysiącami zjadliwych wirusów i programów, które niszczyły światowe serwery i banki danych[2].

W końcu korporacyjny konflikt zmęczył państwa świata na tyle, by zakończyły wojnę na własną rękę. Niektóre rządy obwiniły Arasakę i Militech o zaistniałą sytuację, równocześnie wycofując swoje wsparcie i nacjonalizując osłabione korporacyjne aktywa. Wolny Stan Południowej Kalifornii przejął siedziby obydwu firm w Los Angeles, a wkrótce ich śladam podążyli Teksas i niektóre państwa Europy[2].

Wkrótce najemnicy Grupy Atlantis, w skład której wchodzili Johnny Silverhand, Morgan Blackhand i Rogue, zmierzyli się z siłami Arasaki i Adamem Smasherem w biurze korporacji w Night City. Była to ostatnia amerykańska siedziba tej firmy. Po krótkiej potyczce w Wieżach Arasaki zdetonowano taktyczny ładunek nuklearny, który zniszczył duże fragmenty miasta, w jednej chwili zmieniając życie wszystkich jego mieszkańców[2].

Po koniec roku 2023 rząd Japonii zmusił Arasakę do uznania porażki i wycofania sił do kraju. Pomimo zwycięstwa, Militech poniósł niemal takie same straty jak rywale[2].

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Marcin Batylda, „Świat Cyberpunk 2077”. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020, s. 14.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Marcin Batylda, „Świat Cyberpunk 2077”. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2020, s. 17.
Advertisement