FANDOM

Cyberpunk v3.0 (znany także jako 203X) – trzecia edycja gry fabularnej (RPG, Role-Playing Game) z serii Cyberpunk autorstwa Mike'a Pondsmitha, wydana przez R. Talsorian Games. Jej podtytuł to „Roleplaying in the Dark Future” („granie fabularne w mrocznej przyszłości” – tłum. nieoficjalne).

Użyto zdjęć figurek zamiast tradycyjnych rysunków. Mike Pondsmith użył figurek w skali 1:6, które wtedy kolekcjonował, zamiast ręcznie narysowanych ilustracji. Pojawiły się pojęcia altkultów i DataKrashu.

PodręcznikiEdytuj

Oprócz podręcznika głównego wydano następujące podręczniki:

Świat gryEdytuj

Pomiędzy tą edycją, a Cyberpunkiem 2020 rozgrywa się akcja kampanii Firestorm, która jest ostatnim oficjalnym dodatkiem do gry Cyberpunk 2020 i symbolicznie zamyka linię wydawniczą, przedstawiając wydarzenia prowadzące do zniszczenia świata gry w wyniku wojny.

Seria Firestorm oraz podręcznik główny Cyberpunka v3.0 opowiadała historię Czwartej Wojny Korporacyjnej. Na skutek wojny i DataKrashu zostały stracone ogromne ilości danych, rozpowszechniła się korupcja w Sieci. Ostatnie wydarzenia w historii świata są podawane w wątpliwość, gdyż nie ma na ich temat informacji z powodu utraty danych.

Wojna doprowadziła wiele narodów do upadku, a ekonomię świata do załamania. Wiele megakorporacji upadło, dzięki czemu powstały „altkulty”, alternatywne kultury, w których ludzie mają podobne wartości, marzenia i cele. Sieć umarła na skutek inwazji RABIDów i wyniszczenia przez wirusa jedynego w swoim rodzaju – DataKrash.

MechanikaEdytuj

Mistrz Gry jest nazywany Referee (po polsku Sędzia). Postacie mają statystyki zwane statami. Jest ich 10 i reprezentują różne zdolności postaci, powinny odzwierciedlać to, co umie. Dzielą się one na cztery działy – fizyczne, mentalne, społeczne i techniczne. Gracz rozdziela punkty pomiędzy staty swojej postaci; najgorsza wartość statu to 2, a najlepsza to 10.

Wartości statów można też przypisać losowo, za pomocą tabeli w podręczniku głównym i rzutów K10. Jest też opcja korzystania z gotowych szablonów postaci.

Postacie mają też perki, talenty i umiejętności.

Istnieje też wiele statystyk, które są oparte na wzorach, według których oblicza się wartości statystyk pochodnych z innych statystyk. Są to: Stun, Hits, Stun Defense, Recovery, Run, Resistance, Luck, Endurance oraz Humanity.

System wykorzystuje dwa rodzaje kości – K6 i K10. K10 jest częściej używana, a K6 jest zwykle wykorzystywana przy ustalaniu zadanych obrażeń. Kości można używać na różne sposoby. Można rzucić kilkoma kośćmi i zsumować wyniki. Można rzucić jedną albo kilkoma kośćmi i dodać lub odjąć modyfikator, czyli określoną wartość liczbową podaną w podręczniku głównym. Modyfikator często występuje, gdy jest jakieś ułatwienie albo utrudnienie danej akcji. Można też rzucić dwoma K10, oznaczając jedną z nich jako kostkę dziesiątek a drugą jako kostkę jedności (tzw. rzut procentowy).