Cyberpunk (podtytuł: „Gra fabularna mrocznej przyszłości”) – pierwsza edycja popularnej gry fabularnej z serii Cyberpunk. Gra została stworzona przez Mike’a Pondsmitha, założyciela R. Talsorian Games i wydana przez ową firmę w 1988 roku. Pierwsza edycja zawiera trzy podręczniki, w których umieszczono wszelkie niezbędne informacje dla graczy, a także parę kostek i kilka kart postaci.

Świat gry jest mocno inspirowany dziełami Williama Gibsona i Philipa K. Dicka, zwłaszcza dziełami Czy androidy śnią o elektrycznych owcach? oraz Łowca androidów.

Pierwsza edycja doczekała się czterech podręczników dodatkowych, które poszerzają świat i mechaniki gry. Były to Near Orbit, Solo of Fortune i Rockerboy, które wprowadziły do gry kosmos, role solo i rockerboya; podręcznik Hardwired to spin-off na podstawie powieści o tym samym tytule, napisanej przez Waltera Johna Williamsa.

Dwa lata później, w 1990, ukazała się druga edycja gry, zatytułowana Cyberpunk 2020, która znacznie poszerzyła zasady gry, jej świat i historię oraz jest uważana za główny sposób gry w Cyberpunk. Po wydaniu 2020, pierwsza edycja stała się znana jako Cyberpunk 2013, nawiązując do roku w którym odbywa się jej akcja. Nowy tytuł miał za zadanie odróżnić od siebie te dwie edycje. Kilkanaście lat później wyszła edycja 3.0, jednak po rewizji przez oryginalnego autora została zdeklasyfikowana i wyłączona z kanonu Cyberpunk.

Gra nigdy nie ukazała się w wersji polskiej.

Dostępność[edytuj | edytuj kod]

Po ukazaniu się drugiej edycji wstrzymano produkcję Cyberpunk 2013, a od roku 2018 nie można jej już kupić w wersji cyfrowej. Używane kopie rzadko pojawiają się na rynku i są zazwyczaj bardzo kosztowne jak na stan użytkowania.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]