Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk v3 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077 Artykuł dotyczy Cyberpunk: Edgerunners

Cyberpunk – motyw przewodni serii gier o tej samej nazwie. Termin, który może oznaczać rodzaj literatury, osoby, stylu życia lub serii gier.

Literatura[]

Jest to odmiana fantastyki naukowej[1]. Ukazuje dystopijny świat pełen technologii, rządzony przez Korporacje.

Zanim rozłożysz swój materac i wskoczysz na niego, jest kilka rzeczy, o których powinniśmy ci powiedzieć. Pierwszą z nich jest nazwa. Pochodzi ona od dwóch słów: CYBER od terminu cybernetyka lub od fuzji ciała z techniką. PUNK wywodzi się od subkultury rockowej lat 80-tych, stylu, który wyrażał agresję, rebelię i wspólne działanie w sposób nihilistyczny. Termin cyberpunk w czasach przed Upadkiem został spopularyzowany przez grupę pisarzy SF, którzy uprawiali ten rodzaj technomelanżu. Na ich utwory składała się mieszanina rocka, popu, seksu, narkotyków i najnowocześniejszej, najbardziej szałowej techniki – przeważnie wszczepionej gdzieś w ciało. Archetypiczni bohaterowie cyberpunku z lat 80-tych to zarówno technobarbarzyńcy wędrujący po świecie postholocaustu, jak i scyborgizowane inteligentne psy o zmodyfikowanych ciałach.
Podręcznik główny, Cyberpunk 2020

Styl życia[]

Słowo cyberpunk może oznaczać także osobę, która żyje w wyżej opisanej przyszłości, i której wrogami są Korporacje oraz ogólny porządek świata. Cyberpunk ma rozmaite implanty ulepszające jego ciało, żyje według Zasad Cyberpunka i ubiera się w widowiskowy sposób. To także określenie na styl życia takiej osoby[2][3][4].

Jako cyberpunk wchłaniasz technikę przez gardło i chwytasz się jej kurczowo. Nie boisz się testować najnowszych „rozwinięć”, cybertechnologii i bioinżynierii. Masz złącza interface'u w nadgarstkach, broń w ręku, lasery w oczach, zaprogramowane chipy w umyśle. Stajesz się samochodem, który prowadzisz, helikopterem, którym lecisz, bronią, którą strzelasz. Zanurzasz się w Sieci mknąc z prędkością światła przez rozległą pajęczynę Fortec Danych i Sztucznych Inteligencji. Scyborgizowanymi palcami odbiezpieczasz komputerowe blokady; ulepszonymi zmysłami spoglądasz w Przyszłość.

Cyberpunk to także poza. Nosisz najbardziej „wyjściowe” ubrania, znasz właściwych ludzi i podążasz za właściwym tłumem. Planujesz swoje przestępstwa w co bardziej popularnych klubach i barach. Twoimi wrogami są: armie korporacyjne, gangi motocyklowe cyborgów, opancerzeni zabójcy i komputerowi sieciogłowcy. Twoja broń to nerwy, kontakty, brawura i inteligentny Minami 10 przy biodrze.

Podręcznik główny, Cyberpunk 2020

Seria gier[]

W cyberpunkowym świecie powstały gry z serii o nazwie „Cyberpunk”, zarówno fabularnych, jak i wideo.

Seria Cyberpunk loga
Tytuł Rok wydania
Cyberpunk 2013 1988
Cyberpunk 2020 1990
Cyberpunk v3.0 2005
Cyberpunk Red 2019
Cyberpunk 2077 2020

Przypisy

  1. Słownik języka polskiego
  2. Mike Pondsmith, „Cyberpunk”. R.Talsorian Games, 1988.
  3. Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
  4. Mike Pondsmith, „Cyberpunk v3.0”. R.Talsorian Games, Berkeley 2005.
Advertisement