FANDOM

Cyberpunk – motyw przewodni serii gier o nazwie „Cyberpunk”. Termin, który może oznaczać rodzaj literatury, osoby, stylu życia lub serii gier.

LiteraturaEdytuj

Jest to odmiana fantastyki naukowej[1]. Ukazuje dystopijny świat pełen technologii, rządzony przez Korporacje.

Zanim rozłożysz swój materac i wskoczysz na niego, jest kilka rzeczy, o których powinniśmy ci powiedzieć. Pierwszą z nich jest nazwa. Pochodzi ona od dwóch słów: CYBER od terminu cybernetyka lub od fuzji ciała z techniką. PUNK wywodzi się od subkultury rockowej lat 80-tych, stylu, który wyrażał agresję, rebelię i wspólne działanie w sposób nihilistyczny. Termin cyberpunk w czasach przed Upadkiem został spopularyzowany przez grupę pisarzy SF, którzy uprawiali ten rodzaj technomelanżu. Na ich utwory składała się mieszanina rocka, popu, seksu, narkotyków i najnowocześniejszej, najbardziej szałowej techniki – przeważnie wszczepionej gdzieś w ciało. Archetypiczni bohaterowie cyberpunku z lat 80-tych to zarówno technobarbarzyńcy wędrujący po świecie postholocaustu, jak i scyborgizowane inteligentne psy o zmodyfikowanych ciałach.

―Podręcznik główny, Cyberpunk 2020

Styl życiaEdytuj

Słowo cyberpunk może oznaczać także osobę, która żyje w wyżej opisanej przyszłości, i której wrogami są Korporacje oraz ogólny porządek świata. Cyberpunk ma rozmaite implanty ulepszające jego ciało, żyje według Zasad Cyberpunka i ubiera się w widowiskowy sposób. To także określenie na styl życia takiej osoby[2].

Jako cyberpunk wchłaniasz technikę przez gardło i chwytasz się jej kurczowo. Nie boisz się testować najnowszych „rozwinięć”, cybertechnologii i bioinżynierii. Masz złącza interface'u w nadgarstkach, broń w ręku, lasery w oczach, zaprogramowane chipy w umyśle. Stajesz się samochodem, który prowadzisz, helikopterem, którym lecisz, bronią, którą strzelasz. Zanurzasz się w Sieci mknąc z prędkością światła przez rozległą pajęczynę Fortec Danych i Sztucznych Inteligencji. Scyborgizowanymi palcami odbiezpieczasz komputerowe blokady; ulepszonymi zmysłami spoglądasz w Przyszłość.

Cyberpunk to także poza. Nosisz najbardziej „wyjściowe” ubrania, znasz właściwych ludzi i podążasz za właściwym tłumem. Planujesz swoje przestępstwa w co bardziej popularnych klubach i barach. Twoimi wrogami są: armie korporacyjne, gangi motocyklowe cyborgów, opancerzeni zabójcy i komputerowi sieciogłowcy. Twoja broń to nerwy, kontakty, brawura i inteligentny Minami 10 przy biodrze.

―Podręcznik główny, Cyberpunk 2020

Seria gierEdytuj

W cyberpunkowym świecie powstały gry z serii o nazwie „Cyberpunk”, zarówno fabularnych, jak i wideo.

Seria Cyberpunk loga
Tytuł Rok wydania
Cyberpunk 2013 1988
Cyberpunk 2020 1990
Cyberpunk v3.0 2005
Cyberpunk Red gra w trakcie produkcji
Cyberpunk 2077 gra w trakcie produkcji

PrzypisyEdytuj

  1. Słownik języka polskiego
  2. Cyberpunk 2013, Cyberpunk 2020, Cyberpunk v3.0