Cyberpunk Wiki
Advertisement
Plik:Flag of the People's Republic of China.svg.webp

Chińska Republika Ludowa to państwo w uniwersum Cyberpunk. Jest również sojusznikiem Nowych Stanów Zjednoczonych na początku XXI wieku.

Historia[]

Historia Druga wojna domowa (1990–2000)[]

Niekontrolowany sukces reform Deng Xiaopinga doprowadził do skorumpowanego rządu i skorumpowanej formy kapitalizmu barona-rozbójnika w Chinach. W odpowiedzi w 1992 roku były nauczyciel w szkole średniej (Hua Yuchi) głosił powrót do hardkorowego maoizmu i polityki agrarnej. Wkrótce do jego ruchu przyłączyło się 2 miliony ludzi, w większości chłopi. Maoistyczna Kabała Lojalistów (MLC) wystąpiła przeciwko rządowi, rozpoczynając drugą wojnę domową. Do 1995 roku MLC podbiła Kanton. Armia Ludowo-Wyzwoleńcza toczyła wojnę na trzech frontach. Na zachodzie stanęli w obliczu wielkiego powstania tybetańskiego. Na północnym zachodzie muzułmańscy ekstremiści finansowani przez Związek Radziecki i jego megakorporację SovOil. I wreszcie na południu, naprzeciwko maoistowskiej kliki lojalistów (sprzymierzonej z Czerwonymi Khmerami w Kambodży). W 1997 r. Hongkong został scedowany na Chiny przez Wielką Brytanię, a MLC rozprzestrzeniła się na nowe terytoria i przetoczyła się przez wieś do Zatoki Kowloon. Zamieszki w Hongkongu zaczęły wybuchać w 1999 r., kiedy MLC rozpoczęła walkę z Triadami i firmami korporacyjnymi w regionie. Niedługo potem ogłoszono stan wojenny. Triady i korporacje utworzyły sojusz, podczas gdy armia Neo-Hongkongu zreorganizowała się, aby odeprzeć inwazję na miasto. W 2002 r. na całym świecie zanikły uprawy pszenicy, co spowodowało głód w północnych Chinach, co doprowadziło do napływu uchodźców do południowych Chin. Do 2005 roku MLC praktycznie kontrolowała całe południowe Chiny. W międzyczasie na Morzu Południowochińskim rozpoczęła się wojna korporacyjna pomiędzy SovOil i Petrochem, a ponieważ w Chinach panował chaos, nie były one w stanie interweniować i chronić swoich interesów na Morzu Południowochińskim. W 2008 roku przy pomocy i wsparciu Japonii, która ją wspierała, ostatecznie utworzono Chińską Republikę Tajwanu. W tym czasie Chiny były zajęte wojną domową, aby odpowiedzieć na ogłoszoną niepodległość. Jednak ze względu na obawę przed ostateczną inwazją MLC, rząd Tajwanu zatrudnił Korporację Arasaka do zaplanowania sił obronnych. Chiny pod przywództwem generała Jiang Xiaxi podpisały umowę chińsko-amerykańską. Pakt o wzajemnej pomocy, po którym Militech utworzył spółkę joint venture z CITIC, a Stany Zjednoczone dostarczyły Chinom broń i sprzęt. Kilka lat później, w 2013 r., zespół cyberataków dokonał zamachu na Hua Yuchi. PLA w krótkich odstępach czasu wyzwalała miasto po mieście i prowincję po prowincji. Do 2014 roku PLA odzyskała całe południowe Chiny z wyjątkiem prowincji Hunan, bastionu MLC. Stłumiono także powstania w Tybecie i Xinjiangu. Nadal istnieją ukryte komórki MLC, które zeszły do podziemia. Kiedy w 2013 r. zamordowano Hua, armia Neo-HK przebiegła przez Port Wiktorii i przedarła się przez Kowloon. Rzeczywiście znaleźli długotrwałe grupy oporu wobec MLC między sobą a PLA, która odbiła Kanton. Po wyzwoleniu armia Neo-HK Ghurkas została sprywatyzowana; sojusz Triad-Corp został rozwiązany i wszyscy wrócili do swojego starego systemu tajnego handlu.

Czwarta wojna korporacyjna (2021–2023)[]

Podczas Czwartej Wojny Korporacyjnej Chiny znalazły się w dziwnej sytuacji politycznej. Rząd był zaniepokojony wysiłkami rekrutacyjnymi w Korei i na Tajwanie; wierzyli, że Arasaka próbował użyć żołnierzy przeciwko aktywom Militech w kraju lub użyć ich przeciwko Chinom. Jednak te obawy nie były rozważane dłużej ze względu na dochody uzyskane z finansowania wojny. Ich program kosmiczny był głęboko na minusie, sprzedając podnośniki satelitarne firmie Arasaka w zamian za ich sieć artyleryjską/killsat. Ich przemysł zbrojeniowy również przynosił zyski; Broń chińską uznawano za gorszą od broni japońskiej, jednak podczas wojny tylko chińska broń była dostępna.

2045[]

Do 2045 r. chiński rząd był wyczerpany zaciętymi walkami na płaskowyżu mongolskim i na Morzu Południowochińskim o dostęp do strategicznych zasobów tych regionów. Chiny również nie w pełni otrząsnęły się po stracie Hongkongu, ofiary terroryzmu biologicznego. Miasto zostało otoczone 30-metrowym murem, zbudowanym przez Chiny w celu powstrzymania zarazy i stało się bastionem AI Alt Cunningham.

2077[]

W 2077 r. Chiny stały się pierwszym krajem, który wprowadził zakaz poruszania się pojazdami napędzanymi przez ludzi. Zamiast tego rząd wypuściłby pojazdy napędzane sztuczną inteligencją, a ludzie byliby zmuszeni pozbywać się swoich pojazdów osobistych. Wszelkie rowery osobiste będące własnością publiczną również musiałyby zostać wyposażone w urządzenia śledzące wydane w placówkach rządowych. Indie podpisały umowę handlową z Chinami w celu wzmocnienia stosunków między dwoma sąsiadującymi krajami. Związek Radziecki i Chiny rywalizowały o zawarcie dużego kontraktu zbrojeniowego z Arasaką, który stawiałby przegrywający kraj w poważnej niekorzystnej sytuacji militarnej. Sekretarz generalny Związku Radzieckiego zatrudnił Michaiła Akulowa, aby w jego imieniu osobiście kierował negocjacjami z Arasaką. Naprawiacz sprowadził Shelmę, aby monitorowała chińską aktywność w lokalnej sieci, ukrywała swój cel w Night City i sprawdzała status rozmów Chin z Arasaką.

Rząd[]

Na czele rządu Chin stoi sekretarz generalny/premier. Choć są to dwa różne stanowiska, może je piastować ta sama osoba, jak ma to miejsce obecnie. Kieruje Komitetem Biura Politycznego Partii Komunistycznej (CCPP), które liczy 25 członków. Za granicą znajdował się komitet centralny, rada stanu i kilka grup komunistycznych. Komisja centralna odpowiada za podejmowanie decyzji w sprawie polityki zagranicznej, stanowienie prawa i powoływanie komisji śledczych. CCPP zaakceptuje lub odrzuci wszystko, co zaleci komitet centralny. Liczy 210 członków, którymi są liderzy partii na prowincji i/lub młodzi członkowie kadr. W Radzie Państwa zasiada 4 wicepremierów, 10 radnych oraz ministrowie 45 ministerstw. Opracowuje kwoty wewnętrzne, kontroluje finanse państwa i kieruje codzienną machiną rządzenia. W instytucjach Chin (armia, uniwersytety, szpitale i przemysł) KPCh stworzyła równoległą hierarchię. Monitoruje i pełni funkcję kontroli regularnej hierarchii w tych instytucjach.

Advertisement