Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077 Artykuł dotyczy Cyberpunk v3
CHOOH2 CHOOH4U Station

Stacja paliw Petrochemu wyposażona w dystrybutory CHOOH² w 2020.

CHOOH² (wym. „chuch dwa[1] lub „czu-tu[2]) – paliwo zasilające pojazdy.

Do roku 2020 CHOOH² jest wszechobecne i zastąpiło benzynę oraz ropę jako najbardziej powszechne paliwo napędowe.

Skład i budowa[]

Nazwa CHOOH² nie jest rzeczywistym wzorem chemicznym paliwa. Jego niezbędnym składnikiem jest opatentowana pszenica gatunku Triticum vulgaris megasuavis bogata w cukier. Po połączeniu z drożdżami może być wykorzystana do wyrobu alkoholu.

Samo paliwo to zmodyfikowany syntetyczny alkohol zbożowy. Temperatura spalania jest dużo wyższa niż większość innych alkoholi i spala się on dużo szybciej, dzięki czemu stanowi idealne paliwo.

Tak jak różne rodzaje benzyny kategoryzuje się poprzez liczbę oktanową, tak samo CHOOH² ma kilka form o różnych masach cząsteczkowych i izomerach, które powiązane są z innymi typami silników. Napędzany tym paliwem pojazd jest kompatybilny z każdą jego postacią, ale najlepsze osiągi otrzymuje się poprzez dopasowanie silników z odpowiednim rodzajem paliwa.

CHOOH² spala się czyściej niż benzyna czy ropa, ale samo paliwo jest trujące. Taka jak inne silnie skoncentrowane alkohole, w niskich dawkach może spowodować ślepotę i dezorientację, a w wyższych doprowadzić do śmierci[3].

Historia[]

Petrochemical associates international

Pszenica zbierana do produkcji CHOOH².

Biotechnika stworzyła gatunek pszenicy Triticum vulgaris megasuavis niezbędny do wytwarzania CHOOH², poprzez inżynierę genetyczną. Jednak była to zbyt mała korporacja, by hodować zadowalającą popyt ilość pszenicy i było to dla nich zwyczajnie nieopłacalne. Zamiast tego, Biotechnika sprzedała licencję do używania ich genetycznie zmodyfikowanego gatunku petro-korporacjom, takim jak SovOil czy Petrochem.

CHOOH² jest opatentowane i niemożliwe do wytworzenia bez T. vulgaris megasuavis. Ponieważ jest to również wiodące paliwo na całym świecie, licencje sprzedawane przez Biotechnikę są wysoce wartościowe. Każda trwa 10 lat do wygaśnięcia, a po tym czasie korporacje mogą licytować się o zwolnione właśnie prawo do produkcji CHOOH². Pierwszą firmą, która kupiła licencję i rozpoczęła własną produkcję paliwa był Petrochem. Jako pierwotny inwestor w technologię nie muszą oni licytować swojego kontraktu, a jedynie wynegocjować nową cenę licencji bezpośrednio z Biotechniką.

W roku 2020 Petrochem wytwarzał 60% światowej produkcji CHOOH². Jest to również jedyny dystrybutor paliwa w Stanach Zjednoczonych i posiada monopol na całą sprzedaż CHOOH²[3].

Ciekawostki[]

  • Po angielsku nazwę paliwa wymawia się „chew two”, a więc „czu tu”.
  • Sama pszenica, z której pozyskuje się CHOOH² jest bezpieczna do spożywania i uważana za całkiem smaczną.
  • W okresach, kiedy występuje nadwyżka zboża, Petrochem przekazuje nadmiary pszenicy do krajów dotkniętych głodem.

Przypisy

  1. Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
  2. Mike Pondsmith, „Cyberpunk RED”. R.Talsorian Games, Berkeley 2019.
  3. 3,0 3,1 William Moss, „Corporation Report 2020, vol 3”. R.Talsorian Games, Berkeley 1992.
Advertisement