Cyberpunk Wiki
Advertisement

Banda Czworga[1] (dawniej Gang Czterech[2]) był amerykańską kabałą polityczną składającą się z NSA, CIA, FBI i DEA, utworzoną w bliżej nieokreślonym czasie w połowie XX wieku. Podczas swojego istnienia Gang Czterech zgromadził nieograniczone wpływy polityczne i wojskowe, działając w sposób pozasądowy i bez nadzoru Kongresu.

Była ona w dużej mierze odpowiedzialna za upadek pierwotnych Stanów Zjednoczonych, powodując crescendo politycznej, społecznej i gospodarczej niestabilności z powodu jej wątpliwego zaangażowania zarówno w sprawy lokalne, jak i zagraniczne.

Historia[]

Początki (lata 1950-1990)[]

Początki Gangu Czterech sięgają lat po zakończeniu 2. wojny światowej. Chociaż agencje takie jak FBI istniały od początku wieku, rząd federalny zaczął tworzyć nowe, takie jak NSA we wczesnych dniach zimnej wojny, aby walczyć z coraz bardziej wrogim Związkiem Radzieckim. W pewnym momencie agencje te zaczęły konsolidować swoją władzę i działać jako rząd cieni, ostatecznie przyćmiewając władzę Waszyngtonu i koordynując działania poza granicami prawa.

Od lat pięćdziesiątych XX wieku organizacja miała w aktach znaczny procent każdej rozmowy telegraficznej, telefonicznej i radiotelefonicznej wykonanej w Moskwie do 1992 roku. Nawet zaszyfrowane rozmowy były nagrywane, choć niektóre nie były dekodowane nawet przez dwadzieścia lat. W Stanach Zjednoczonych posiadano zapisy każdego przelewu bankowego i telegramu z każdego biura internetowego w kraju; przechowywano szczegółowe informacje na temat wszelkiego rodzaju transakcji, od giełd po najbardziej nieistotne konto oszczędnościowe. NSA była najpotężniejszą z agencji Gangu Czterech, działającą w Stanach Zjednoczonych i poza nimi bez żadnych ograniczeń prawnych.

W latach sześćdziesiątych NSA zatrudniała ponad 22 000 osób rocznie jako "analityków" - większość z tych osób była albo "dołączona" do Departamentu Obrony, albo niemożliwa do zidentyfikowania, ukrywając się w bizantyjskiej ilości papierkowej roboty generowanej przez biurokratyczny proces. Biorąc pod uwagę tajny charakter wywiadu wojskowego, Gang Czterech nadal rósł bez kontroli zarówno pod względem wielkości, jak i zakresu, uzyskując niemal nieograniczone wpływy w Kongresie, Pentagonie i różnych kręgach wojskowych.

"Cicha wojna" (1990-1994)[]

Wraz z upadkiem komunistycznego Związku Radzieckiego w 1989 r., który oznaczał koniec trwającej dekady zimnej wojny, zaczął się rozdźwięk między Stanami Zjednoczonymi a Europą, która utworzyła wielonarodową koalicję znaną jako Europejska Wspólnota Gospodarcza. Rosnący potencjał gospodarczy i polityczny EWG był gotowy do wyprzedzenia amerykańskich sojuszników i zaczął wykazywać niechęć do "zbyt daleko idącej" polityki zagranicznej Ameryki, jeszcze bardziej nadwyrężając stosunki dyplomatyczne. W 1992 roku, wbrew życzeniom USA, EWG udzieliła pomocy humanitarnej i finansowej upadającym państwom radzieckim. W kolejnym pokazie nieposłuszeństwa, EWG nawiązuje serdeczne stosunki z ZSRR, który akceptuje nowego eurodolara zamiast waluty amerykańskiej, a następnie kraje europejskie wycofują się z NATO, ponieważ amerykańska pomoc wojskowa przeciwko wojowniczemu Związkowi Radzieckiemu jest obecnie postrzegana jako przestarzała.

W obliczu stale rosnącej Europy zagrażającej amerykańskiej hegemonii i obaw związanych z rozwojem europejskiej eksploracji kosmosu, Gang Czterech zaangażował się w szpiegostwo i manipulacje giełdowe, próbując podważyć szybko rosnące wpływy EWG i zabezpieczyć interesy USA. Obejmowało to bezpośrednie włamywanie się na europejskie i azjatyckie rynki akcji, sztuczne zmienianie wartości akcji, obligacji i walut oraz sabotowanie wojskowych i dyplomatycznych rozmów między ZSRR a EWG.

Pierwszy konflikt w Ameryce Środkowej[]

W tym czasie Gang Czterech, próbując ograniczyć amerykańską epidemię cracku, był uwikłany w wojnę zastępczą z narodami Ameryki Środkowej i Południowej, decydując się na zniszczenie łańcucha dostaw narkotyków u źródła. W tym celu Gang wypuścił sztucznego wirusa, który zniszczył ogromne połacie upraw koki i opium oraz zezwolił na finansowanie oddziałów paramilitarnych w celu osłabienia południowoamerykańskich lordów narkotykowych, niszcząc lokalne gospodarki, które były silnie uzależnione od dochodów i infrastruktury generowanej przez handel narkotykami.

W konsekwencji kraje te stawały się coraz bardziej zdestabilizowane, co prowadziło do gwałtownych konfliktów wewnętrznych i sponsorowanych przez kartele powstań, a walki powoli przenosiły się na sąsiednie kraje i prowadziły do inwazji na pełną skalę w konflikcie, który stał się znany jako pierwsza wojna środkowoamerykańska. Chociaż Stany Zjednoczone próbowały zapewnić wsparcie wojskowe, aby pomóc rządom południowoamerykańskim w stłumieniu przemocy, wojna przeciągała się przez kilka lat, częściowo z powodu europejskiej pomocy i materiałów dostarczanych kartelom narkotykowym, co ściągnęło na nich gniew lordów narkotykowych, którzy zdetonowali broń jądrową o małej mocy w sercu Nowego Jorku w 1993 roku.

Krach z '94 r.[]

Podczas gdy konflikt w Ameryce Środkowej trwał, EWG dowiedziała się o ingerencji Stanów Zjednoczonych w światowe rynki akcji i sprawy dyplomatyczne i podjęła działania odwetowe, po prostu przeciekając informacje do światowych serwisów informacyjnych. Wraz z rzekomym naruszeniem bezpieczeństwa giełdy, rynki szybko się załamały, co doprowadziło do krachu w '94 roku, dodatkowo zaostrzonego przez embargo nałożone na handel amerykański przez niemal każdy rozwinięty kraj. Obligacje federalne były sprzedawane w tak szybkim tempie, że rząd federalny musiał drukować pieniądze, aby móc je kupić, szybko dewaluując amerykańskiego dolara i powodując ogromną inflację. Wkrótce nastąpiło powszechne bezrobocie i niepokoje społeczne, prowadzące do przemocy i skrajnego ubóstwa.

Upadek (1994-2004)[]

W miarę jak gospodarka Stanów Zjednoczonych wymykała się spod kontroli, Kongres podejrzewał siły zewnętrzne odpowiedzialne za mieszanie się w sprawy europejskie i wynikający z tego chaos. Podejrzenia te zostały dodatkowo spotęgowane przez zabójstwo zarówno prezydenta Jamesa Richarda Allena, jak i wiceprezydenta Harolda Harrisona Hunta 17 sierpnia 1996 roku. Doprowadziło to do zwołania sesji nadzwyczajnej, na której Sekretarz Obrony Jonathan Seward przejął obowiązki prezydenta, ponieważ Przewodniczący Izby poddał się zabiegowi chirurgicznemu, a Pro Tempore Senatu nie chciał przejąć prezydencji. Seward szybko ogłosił stan wojenny i zawiesił konstytucję, powołując się na wysiłki zmierzające do opanowania niepokojów. W Senacie zaczęły powstawać koalicje wspierane przez Gang Czterech, ale zostały szybko usunięte przez nowo utworzoną administrację, a korpus dyplomatyczny podjął próby zniesienia embarga handlowego, ale nie udało się to aż do 1998 roku.

Spółdzielnia wywiadu wojskowego[]

Po ogłoszeniu stanu wojennego w 1996 roku, kilku matematyków teoretycznych w społeczności wywiadu wojskowego zaczęło zauważać szereg nieprawidłowych działań i nieścisłości w sposobie, w jaki różne agencje rządowe działały w tandemie. Rażącą rozbieżnością była duża liczba "czarnych operacji" przeprowadzanych bez jakiegokolwiek nadzoru rządowego. Na przykład w kwietniu tego roku kobieta o imieniu Alexia Valenze została zamordowana z nieznanych powodów przez agentów NSA i CIA. Kobieta była zwykłą tancerką pracującą dla redakcji w Las Vegas i rzekomo miała niewielkie lub żadne powiązania polityczne, ale jej śmierć została przeprowadzona z dbałością i szczegółami zabójstwa politycznego na wysokim szczeblu, a koszty wyniosły kilka tysięcy dolarów. Ostatecznie rozkaz jej śmierci został wydany w pustym biurze w Departamencie Stanu. Do dziś motyw jej śmierci oraz mężczyzna lub kobieta, którzy wydali rozkaz, pozostają tajemnicą.

Podejrzewając obecność kabały w społeczności wywiadowczej, przewodniczący Połączonych Szefów Sztabów utworzył MIC, czyli Military Intelligence Cooperative, aby poradzić sobie z ogromną ilością duplikatów w dziewięciu agencjach wywiadowczych wojska Stanów Zjednoczonych i odkryć możliwą ingerencję w sprawy rządowe. MIC był prowadzony przez długoletnich pracowników wywiadu wojskowego i pomimo krzyków NSA i CIA, MIC pozostał własnym departamentem, z wysokim stopniem separacji między sobą a innymi agencjami, aby zapobiec zewnętrznej manipulacji jego ustaleniami.

Uznając to za odkrycie swoich prawdziwych motywów, Gang Czterech podjął kilka domniemanych kroków w celu sabotowania MIC. Początkowo MIC myślał, że jest atakowany tylko przez NSA. Ponieważ NSA była również powiązana z Departamentem Obrony, uważano, że istnieje naturalna rywalizacja. Wkrótce jednak pojawiły się napięcia ze strony CIA, FBI i DEA. Zaniepokoiło to przywódców MIC, którzy zaczęli zdawać sobie sprawę z zakresu możliwości tych agencji.

Kryzys na Bliskim Wschodzie[]

W 1997 r. NSA zataiła ogromne ilości informacji satelitarnych uzyskanych z amerykańskich źródeł wojskowych i izraelskich podczas "krachu nuklearnego na Bliskim Wschodzie", ograniczonej wymiany nuklearnej między Iranem a Irakiem. Było oczywiste, że coś jest nie tak - NSA miała ponad trzystu pracowników na Bliskim Wschodzie, ale nagle żaden z nich nie mógł być wyjaśniony. Agencja, posiadając informacje wywiadowcze, że potyczka nuklearna między dwoma krajami jest nieuchronna, wydostała każdego pracownika w tajemnicy, zaciemniając zdjęcia satelitarne z MIC, aby uniknąć wzbudzania podejrzeń. Zanim otrzymano informacje, stare rosyjskie lotniskowce rakietowe były już na swoich pozycjach i było za późno.

Stany Zjednoczone straciły kluczowe aktywa w Arabii Saudyjskiej i Kuwejcie. Powołując się na konieczność niezauważonego wycofania swoich agentów, NSA twierdziła, że jakakolwiek akcja wojska uruchomiłaby wymianę, zanim jakikolwiek agent zdołałby się wydostać. Wymiana nuklearna zrównała z ziemią większość Półwyspu Arabskiego, niszcząc światowe dostawy ropy i paraliżując Stany Zjednoczone, które wciąż były w dużym stopniu uzależnione od paliw kopalnych. To było zbyt wiele. Jeszcze w tym samym roku MIC, pod kierownictwem prezydenta Sewarda, otworzyło akta osobowe w Departamencie Obrony i rozpoczęło dochodzenie.

Wkrótce potem MIC odkryło niepokojące dowody wskazujące na to, że NSA, CIA, FBI i DEA spiskowały jako niezależne siły przez dłuższy czas i natychmiast zaleciło rozwiązanie dwóch ostatnich, co zostało przeprowadzone przez rząd. Wraz z nadejściem zarazy Seward został zamordowany podczas podróży po kraju przez "zirytowanego Nomada", który w rzeczywistości był pracownikiem NSA. Generał William Newell, przewodniczący Połączonych Szefów Sztabów, wkrótce zajął jego miejsce, ale zaangażował się w drugą wojnę środkowoamerykańską wywołaną przez wspierane przez CIA oddziały paramilitarne. Mając za zadanie powstrzymanie zamieszek i grabieży oraz uwikłanie się w kolejny konflikt w dżunglach Ameryki Południowej, wojsko było zbyt rozproszone, aby skutecznie wykorzenić pozostałe CIA i NSA, z których ta ostatnia kontynuowała obalanie rządu USA aż do 2004 roku.

Koniec gangu (2004-2008)[]

Pełniący obowiązki prezydenta Newell, były Zielony Beret, wykorzystał swoje powiązania, aby skontaktować się z Dowództwem Operacji Specjalnych, pododdziałem sił zbrojnych USA i głównym komponentem CIA, obiecując pełny immunitet w zamian za zeznania na temat wewnętrznych układów agencji. Na podstawie tych zeznań rząd federalny odkrył, że wewnętrzny krąg NSA stał za Gangiem Czterech i był odpowiedzialny za zabójstwo około 13 urzędników wysokiego szczebla, w tym zmarłego prezydenta Sewarda. Po tym odkryciu CIA została zrestrukturyzowana, zreformowana i ponownie włączona do nowego rządu.

NSA została następnie usunięta przy użyciu sił wojskowych w marcu 2004 roku i planowano powrót do rządów cywilnych, ponieważ administracja błędnie wierzyła, że spisek został wykorzeniony. Jednak gwiazda World News Service Tesla Johanneson został zabity przez agentów NSA w Kairze, co pokazało, że agencja nadal działała i była do pewnego stopnia zdolna, a kolejne cztery lata tajnych walk w teatrach na całym świecie będą konieczne, aby położyć kres Gangowi Czterech.

Okazało się, że ostatnie resztki NSA ukrywają się w Waszyngtonie i zostały zmiażdżone przytłaczającą odpowiedzią wojskową, kończąc długą spuściznę Gangu Czworga. Członkowie wewnętrznego kręgu NSA nigdy jednak nie zostali odnalezieni i spekulowano, że uciekli do różnych korporacji, aby uniknąć schwytania. Pierwsze wolne wybory po zniesieniu stanu wojennego odbyły się 7 listopada 2008 roku, ale zniszczenia spowodowane latami walk i niepokojów pozostawiły Stany Zjednoczone Ameryki w rozsypce, kilka stanów odłączyło się, a łączna liczba ofiar śmiertelnych sięgnęła setek milionów.

Przypisy

  1. Mike Pondsmith, „Cyberpunk RED”. R.Talsorian Games, Berkeley 2019.
  2. Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
Advertisement