Cyberpunk Wiki
Advertisement
Artykuł dotyczy Cyberpunk 2013 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2020 Artykuł dotyczy Cyberpunk Red Artykuł dotyczy Cyberpunk v3 Artykuł dotyczy Cyberpunk 2077

Arasaka Corporation (jap. アラサカ社 lub 荒坂社) to światowa megakorporacja zajmująca się bezpieczeństwem korporacyjnym, bankowością i produkcją. Jest to jedna z najbardziej wpływowych megakorporacji na świecie. Firma jest również największym dystrybutorem japońskich produktów na rynkach amerykańskim, europejskim i azjatyckim. Broń i pojazdy wojskowe marki Arasaka są jednymi z najbardziej poszukiwanych przez policję i firmy ochroniarskie. Z biegiem lat zyskała mroczną reputację korporacji, której należy się obawiać i która zaciera ślady za pomocą zabójców, armii prawników, a także rzekomych powiązań z Yakuzą.

Korporacja Arasaka utrzymuje największe i najpotężniejsze siły zbrojne spośród wszystkich korporacji na świecie, a jej strażnicy są znani na całym świecie i wielu się ich obawia. Większość firm szuka licencji od korporacyjnych ochroniarzy, kurierów lub najemników Arasaka, aby chronić swoje aktywa. Jednak aktywa Arasaka mają pierwszeństwo, jeśli są zagrożone, a sami żołnierze są lojalni wobec japońskiego konglomeratu na śmierć i życie.

Arasaka ma w zwyczaju wykupywać inne firmy na całym świecie i wykrwawiać konkurencję innych japońskich korporacji. Arasaka udziela również dużego wsparcia japońskim społecznościom na całym świecie, mimo że jej praktyki biznesowe i ogólna historia są uważane za nieetyczne.

Historia[]

Lata 1910-1950[]

Arasaka Corporation została założona w 1915 roku przez Sasai Arasaka w Chuo-ku, Tokio, Japonia. Początkowo firma koncentrowała się na produkcji i w pełni wykorzystała II wojnę światową, aby zwiększyć swoje bogactwo i potęgę, zaopatrując armię cesarską. Sasai przewidział jednak klęskę Japonii i pracował nad tym, aby jego firma i fortuna przetrwały wojnę, rozprzestrzeniając swoje bogactwo na całym świecie, poza zasięgiem powojennego przywództwa. Wkrótce Japończycy poddali się, a kraj popadł w ruinę, a większość miast została zniszczona przez ciągłe bombardowania (z wyjątkiem Kioto).

15 sierpnia 1945 roku cesarz ogłosił edykt kapitulacji i zrzekł się swojej boskości. Saburo Arasaka, były porucznik Cesarskiej Japońskiej Marynarki Wojennej i syn Sasai, został porażony piorunem. Był o krok od popełnienia seppuku w wiśniowym gaju szpitalnym, kiedy doznał objawienia i wizji. W tym momencie Saburo dostrzegł mądrość działań ojca. Jako spadkobierca rodziny, wkrótce będzie mógł kontrolować tę fortunę, która, jeśli zostanie właściwie wykorzystana, pozwoli sprytnemu człowiekowi zepchnąć Japonię z powrotem na pozycję potęgi, z której będzie mogła zdominować świat politycznie i ekonomicznie. Dzieci Amaterasu zwyciężyłyby, jeśli nie pod rządami cesarza, to innego bóstwa: handlu. Saburo wyciągnął półcalowy sztylet, który przebił jego mięśnie brzucha, zanim wizja zatrzymała jego rękę i wrócił do domu. Tej samej nocy zaczął studiować politykę, ekonomię i historię, co trwało aż do śmierci jego ojca.

Chociaż gospodarka i przemysł Japonii legły w gruzach, Saburo studiował wszystkie kwestie związane z biznesem, ekonomią i polityką podczas nauki w Todai. Miało to zapewnić mu umiejętności niezbędne do osiągnięcia jego celów. Sasai skorzystał na przemyśle wojennym, ale wbrew namowom Saburo upewnił się, że większość fortuny Arasaka była potajemnie chroniona w ukrytych zagranicznych aktywach i kontach.

1960 - 1997[]

W 1960 roku zmarł Sasai Arasaka, a 41-letni Saburo przejął obowiązki swojego zmarłego ojca jako szef Arasaka Corporation. W tym czasie Arasaka była wciąż stosunkowo małą firmą, która dopiero co powróciła do handlu międzynarodowego. Przed śmiercią ojciec Saburo powoli odzyskiwał kapitał i zasoby trzymane w tajemnicy podczas wojny, a po jego śmierci Saburo kontynuował to zadanie.

W 1970 roku Saburo stworzył oddział Arasaka Security w Arasaka Corporation. Nowy oddział specjalizował się w wysokiej jakości ochronie osobistej i korporacyjnej, elektronicznej i komputerowej. Powoli, w ciągu 25 lat, Arasaka Security zyskała reputację najpotężniejszej firmy tego typu na świecie. W 1990 roku Arasaka pojawiła się na globalnej liście 500, a do połowy lat 90. strażnicy Arasaka byli zatrudniani przez tysiące potężnych osób i korporacji na całym świecie, a eksperci Arasaka ds. przeciwdziałania włamaniom i bezpieczeństwa komputerowego byli zatrudniani przez wielu innych. Niedługo potem dział bezpieczeństwa stał się jednym z trzech najpotężniejszych holdingów Arasaki, ustępując jedynie Arasaka Bank i Arasaka Manufacturing.

Poświęcenie Saburo studiom pozwoliło mu przewidzieć załamanie światowego rynku w 1994 roku i załamanie w USA w 1996 roku. Saburo był w stanie podjąć odpowiednie kroki i dzięki sprytnym manipulacjom i inwestycjom uczynić Arasaka Corporation jedną z niewielu instytucji komercyjnych, które skorzystały na krachu. Arasaka była duża przed krachem, ale w okresie późniejszym osiągnęła gigantyczną pozycję, stając się jedną z największych megakorporacji na świecie, obecnie zajmując drugie miejsce na globalnej liście 500.

W pewnym momencie w latach 90. europejska grupa Arasaka zbudowała swoją europejską siedzibę w Paryżu we Francji.

W 1997 roku Arasaka Security przeniosła się do kontraktów paramilitarnych i rozpoczęła szkolenie jednej z pierwszych na świecie armii korporacyjnych w ośrodku szkolącym strażników i agentów korporacji na zakazanych północnych pustkowiach Hokkaido. Nastąpiła era bezwzględności, w której Arasaka zniszczyła lub wchłonęła tyle konkurencji, ile tylko mogła, i wykupiła wszystkie niekonkurencyjne firmy, które Saburo uznał za dobre aktywa.

Kontrola Arasaki nad rządem Japonii stała się problematyczna pod koniec lat 90-tych. Saburo był bliski posiadania pełnej kontroli, ponieważ 60% japońskiego Sejmu Narodowego stanowili politycy kupieni przez Arasakę. Jednak ze względu na rosnący strach wśród innych japońskich korporacji przed próbą przejęcia rządu przez Arasakę, grupa została utworzona przez duże i małe japońskie korporacje, które zjednoczyły się pod sztandarem FACS (Far Asian Co-prosperity Sphere). Przeciwdziałało to kontroli Saburo nad rządem, a wielu polityków zostało aresztowanych. FACS będzie nadal podważać plany Arasaki w nadchodzących dziesięcioleciach.

1997 - 2020[]

Jednak w latach 1997-2020 Arasaka Corporation nadal się dywersyfikowała i wzmacniała. Jej głównymi ramionami funkcjonalnymi nadal były grupy Arasaka Bank, Manufacturing i Security. Chociaż korporacja była zdumiewająco bogata i potężna, a Saburo był jednym z najbogatszych ludzi na świecie, nie zapomniał o swoim pierwotnym celu. W tym czasie Saburo ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego, a jego miejsce zajął jego syn Kei Arasaka, który został nominalnym szefem Arasaka Corporation. Jednak wszystkie główne decyzje i polityka nadal podlegały dyskrecji Saburo. Saburo przygotowywał swojego syna do ostatecznej pełnej kontroli i realizacji swoich osobistych celów.

Na początku XXI wieku Arasaka zakontraktowała usługi ochroniarskie na Słowacji. Chociaż Arasaka nie miała tak dużej władzy politycznej jak inne japońskie czy koreańskie korporacje w kraju, nadal utrzymywała spółki zależne produkujące artykuły na rynek europejski.

W 2008 roku rząd Tajwanu zatrudnił Arasakę do zaplanowania swoich sił obronnych w obawie przed chińską inwazją. Tajwan zarządzał obroną przeciwokrętową, przeciwlotniczą i przeciwrakietową na wyspach Kinmen i Matsu, a także w Hsinchu, Chanhua i Anping. Na wszystkich tych wyspach znajdowały się zakontraktowane oddziały Arasaka, które co godzinę monitorowały komunistyczny i sponsorowany przez Chiny Militech.

W 2010 r. Arasaka wraz z WNS, EBM i WorldSat, a także siłami Triad, odparła inwazję MLC na Hongkong. Po trzech latach udało im się odeprzeć inwazję na Hongkong, a wszystkie cztery korporacje przejęły kontrolę nad częścią miasta. Arasaka zabezpieczyła Chai Wan i Shau Kei Wan, z korporacyjnymi mieszkaniami na środkowych poziomach szczytu i biurami nad zatoką. Na nowym terenie zbudowano również nowe biuro regionalne.

W 2013 roku Arasaka America stanęła w obliczu poważnych ataków terrorystycznych na swoją siedzibę w Night City. Rockerboy o imieniu Johnny Silverhand doprowadził do zamieszek u podnóża wieży i zdołał zamordować wielu pracowników Arasaki, a także dyrektora generalnego amerykańskiego oddziału, Toshiro.

W tym czasie Arasaka nawiązała współpracę z Sony Corporation przy współprodukcji Medusa 2000. Broń ta dawała użytkownikowi bezpośredni dostęp do potężnego obiektywu z wieloma średnimi zoomami, wzmacniaczami obrazu, teleskopem, makro-zoomem, czujnikami przeciwoślepiającymi, UV i termograficznymi. Wszelkie sfilmowane dane były zapisywane w chipach danych lub bezpośrednio w banku pamięci procesora neuronowego.

W 2020 r. Arasaka zapewniła sobie miejsce polityczne w rządzie Portugalii. Kontrolujący sojusz spółdzielczy podzielił się na dwie frakcje. Partia spółdzielcza (Partia Postępu Konsensualnego) miała dwóch kandydatów na prezydenta, z których każdy był wspierany przez trzy z kontrolujących korpusów (Iberian Agrolndustrial, Amazonian Security i WNS przeciwko Merchant, Arasaka i Oliveira-Leisure). Napięcia między Amazonian Security i Arasaką wzrosły w wyniku prób przywrócenia harmonii i stabilnego wzrostu gospodarczego w kraju.

Gdzieś w 2020 r. okręt podwodny Arasaka Cargo i jego załoga, w tym kapitan Hyung Mitsumoto, zatonęli na północnym Pacyfiku. Doprowadziło to do przejęcia IDA (International Defense Alliance), niezależnej organizacji, która została następnie podporządkowana spółce zależnej Arasaka, Sato Commercial Shipping. Tajny zespół IDA został wysłany do rowu Bonin, aby wydobyć łódź podwodną na powierzchnię.

Czwarta wojna korporacyjna (2022-2025)[]

W 2021 r. korporacja oceaniczna znana jako Internationale Handelsmarine Aktiengesellschaft, IHAG, ogłosiła bankructwo. Zarówno CINO, jak i OTEC chciały nabyć akcje korporacji, ale każda z firm była zbyt blisko siebie pod względem siły nabywczej, aby którakolwiek z nich mogła uzyskać przewagę. Postanowiły więc zmniejszyć zasoby przeciwnika i sabotować jego próby nabycia akcji. Okazało się to jednak nieskuteczne, więc Aquacorp z CINO wynajął Arasakę, a OTEC wynajął Militech. Będąc dwiema największymi korporacjami paramilitarnymi na świecie, zarówno Arasaka, jak i Militech rywalizowały ze sobą przez wiele lat.

W tym czasie Saburo Arasaka wkrótce zaczął uważać Donalda Lundee za prawdziwe zagrożenie, kogoś, kto zagraża jego celowi dla Arasaka Corporation. W 2022 roku Kei Arasaka był odpowiedzialny za wiele codziennych operacji i ważnych decyzji podczas bałaganu w IHAG. Chociaż postrzegał walkę jak każdą inną operację biznesową i nigdy nie wziąłby jej osobiście, w sojuszu z tradycją Arasaki zamierzał powstrzymać się przed niczym, aby upewnić się, że jego strona zwycięży i nigdy nie ustąpiłby przed bezpośrednią obrazą Arasaki. Kei miał również pełną kontrolę nad korporacją ojca, ponieważ w tym czasie Saburo przebywał w odosobnieniu ze względów bezpieczeństwa na czas trwania konfliktu. Wiedział jednak, że wojna nie zakończy się dobrze i zaczął współpracować bezpośrednio z generałem Ubo Tanaką, przygotowując się do poświęcenia głównych aktywów, aby wygrać. Pozostały mu tylko plany awaryjne, które miały uratować zaibatsu, gdyby doszło do najgorszego i Arasaka przegrała.

Końcem wojny dla firmy była śmierć Kei Arasaki i zniszczenie wieży Arasaka w Night City w 2023 roku, ponieważ została ona zniszczona za pomocą mini Nuke przez zespół operacyjny Militech. Prezydent Kress zrzuciła winę za bombardowanie Night City na Arasakę, mimo że wina leżała po stronie Militechu, i dalej demonizowała Arasakę dla własnych interesów.

Zezwolenia na działalność Arasaki w Stanach Zjednoczonych zostały natychmiast cofnięte, jej członkowie i zarząd uznani za terrorystów, a aktywa skonfiskowane lub wywiezione za granicę. Udział Arasaki w Czwartej Wojnie Korporacyjnej niemal doprowadził do załamania japońskiego rządu. Odrzucając Arasakę po oficjalnym zakończeniu wojny w 2025 r., uratowano narodową twarz Japonii, a Arasaka została zredukowana do korporacji działającej wyłącznie w Japonii przez następną dekadę.

2040 - 2076[]

Nawet po porażce w Czwartej Wojnie Korporacyjnej, Arasaka utrzymała jedne z największych sił zbrojnych spośród wszystkich korporacji. Większość operacji korporacji została ograniczona do Japonii i mocno zredukowana. Pomimo tej sytuacji, Arasaka wciąż zdołała utrzymać większość swoich aktywów.[2] Do 2040 r. korporacja Arasaka odbudowała się i powoli odzyskiwała swoją dawną siłę. Korporacja próbowała również poprawić swoje stosunki z NUSA i została ponownie przyjęta, aby kontynuować swoją działalność. Arasaka nadal prowadziła niewielkie operacje w wybranych częściach NUSA, ale nic oficjalnego. Arasaka nadal potajemnie licencjonowała swoje oddziały innym firmom na całym świecie, ale musiały one używać mundurów swoich nowych "pracodawców". Cel korporacji Arasaka również się nie zmienił: chcieli powrócić na polityczny i ekonomiczny szczyt, który zajmowali w 2020 roku.

Arasaka może i była pod nominalną kontrolą Saburo Arasaki, ale przez wiele lat istniały frakcje walczące o dominację. W 2045 r. istniały trzy główne frakcje walczące o dominację. Każda z nich miała nadzieję, że ich patriarcha rodu, Saburo, w końcu przekaże im rządy. Frakcje Arasaka w 2045 roku były następujące:

  •    Frakcja Kiji 雉 (Zielony Bażant): Prowadzona przez Hanako, frakcja ta była zasadniczo kontynuacją głównej linii. Ponieważ jednak Hanako była odludkiem, bardziej interesowały ją eksperymenty z Netrunningiem niż zdobywanie władzy. Ta grupa, z Hanako w centrum, składa się głównie z konserwatywnych technokratów, którzy chcą podążać kursem wyznaczonym przez samego Saburo Arasakę. W jego córce, Hanako, widzą siłę przewodnią, która utrzyma stary porządek i stabilność w korporacji.
  •    Frakcja Taka 鷹 (Jastrząb): Prowadzona przez Yorinobu, drugiego syna Saburo. Ta frakcja, kierowana przez Yorinobu, często preferuje najbardziej bezpośrednie i bezkompromisowe rozwiązania. Uparty i temperamentny, przypomina Saburo, co zapewniło mu szerokie poparcie wśród bardziej bojowo nastawionej elity Arasaka Corp. Jednak jego bardziej prozachodnie skłonności i pomysły, które są innowacyjne i kontrowersyjne, osłabiły jego poparcie dla lojalnych tradycjonalistów zarządu.
  •    Frakcja Hato 鳩 (Gołąb): Skupiona wokół Michiko Arasaki, jedynej córki Kei i wnuczki Saburo. Było to liberalne skrzydło korporacji, które zjednoczyło tych, którzy dążyli do głębszych reform. Chociaż Hato miał niewielki wpływ na całą trójkę, wciąż cieszył się rosnącym poparciem wśród niektórych polityków i osobistości medialnych.

W korporacji istniało również kilka mniejszych frakcji, ale nie miały one tak dużej władzy jak główna trójka: Kiji, Taka i Hato. Światowe wpływy Arasaki były nadal obecne, ponieważ pozostała ona na szczycie po erze odbudowy.

W 2067 roku cesarz Japonii został uratowany po próbie zamachu przez ochroniarza Arasaki, który przechwycił kulę zabójcy.

W 2068 r. Arasaka współpracował z Yaiba Corporation i zaprojektował najszybszy i najdroższy motocykl na rynku, Kusanagi CT-3X. Kusanagi stał się ulubieńcem gangerów, bosozoku i celebrytów na całym świecie.

Podczas wojny zjednoczeniowej w latach 2069-2070 między NUSA a Wolnymi Stanami, Arasaka wspierała Night City, odzyskując jego przychylność i ostatecznie powracając do miasta w 2070 roku na prośbę ówczesnego radnego miasta Luciusa Rhyne'a. Arasaka przybyła do Coronado Bay ze swoim super lotniskowcem, gdy wojska NUSA były gotowe do inwazji na miasto, wojska otrzymały rozkaz odwrotu w obawie przed upadkiem i tak już niestabilnej NUSA z powodu kolejnego konfliktu. Korporacja Arasaka została ponownie powitana w Ameryce, gdy odbudowała swoją amerykańską siedzibę w Night City. Arasaka, po odzyskaniu znacznej części swojej dawnej siły, w pełni odzyskała swoją pozycję w Night City. Zaczęli od założenia Arasaka Waterfront, niszcząc konkurencję w okolicy. Arasaka zrównała z ziemią rozpadające się struktury starego Watson, rozległego, otoczonego murem kompleksu bronionego przez strażników i zautomatyzowane wieżyczki. Stały się one magazynami kontenerów, hangarami i autonomicznymi liniami montażowymi. Celem było stworzenie dobrze prosperującego portu i łańcucha dostaw dla miasta i Wolnych Stanów.

Na początku lat 70. XX wieku bioinżynier Anders Hellman został mianowany dyrektorem projektu Relic. Korzystając z kodu źródłowego Soulkillera, Hellman stworzył nową technologię, która była w stanie komunikować się z konstruktami osobowości. Ze względu na jego ciągłą pracę, lojalność i osobiste relacje z rodziną Arasaka - Saburo rozważał zaoferowanie mu stanowiska dyrektora Instytutu Technologii w Kioto.

W 2071 r. siły bezpieczeństwa Arasaka zapobiegły masowym zamieszkom w San Francisco, udaje im się stłumić konflikt.

W 2074 roku, w Brazylii, śledztwo Arasaka zniszczyło komórkę terrorystyczną, która miała miejsce w Rio de Janeiro. Żołnierze Arasaki stracili wszystkich odpowiedzialnych terrorystów i zakończyli serię ataków, z którymi borykał się kraj.

W 2076 r. dział kontrwywiadu Arasaki zdołał zabezpieczyć szczyt korporacyjny w Dżakarcie w Indonezji, powstrzymując 45 spisków mających na celu zaatakowanie i sabotowanie szczytu.

Polityka[]

Arasaka dąży do jednego celu - całkowitej polityczno-ekonomicznej kontroli nad Japonią. Przez to nieraz rzadziej ochraniają inne firmy, aby wykorzystywać swoje jednostki, pozycje i informacje dla własnych akcji, mające na celu przybliżenie ich do ich własnego ostatecznego celu[1].

Wrogowie i sojusznicy[]

Korporacja Arasaka ma wielu wrogów na całym świecie. Wrogowie ci obejmują korporacje, które bezpośrednio konkurują z firmą lub starły się z nią, potężne osoby, które podejrzewają, że ich szantażyści mają jakiś związek z Arasaką, a nawet funkcjonariuszy organów ścigania z całego świata, którzy podejrzewają zakres nielegalnych operacji Arasaki.

Wśród korporacji, z którymi Arasaka miała do czynienia w przeszłości, są InfoComp, która wielokrotnie badała historię i udziały Arasaki w swojej bazie danych, Network News 54, która straciła kilku reporterów badających skandale związane z Arasaką, i wreszcie Militech. InfoComp jest malutka w porównaniu do Arasaki i nie poświęca się jej zbyt wiele uwagi. Arasaka unika bezpośredniej konfrontacji z NN54, jednak korporacja często donosi o złej prasie dla korporacji, chwaląc jednocześnie swojego konkurenta. Militech i Arasaka były w konflikcie przy kilku okazjach i nadal regularnie się ze sobą spotykają. Napięcia między dwiema korporacjami spowodowane wzajemnym sabotażem doprowadziły do wojny korporacyjnej w 2020 roku. Organy ścigania są powstrzymywane nie tylko przez eliminowanie swoich agentów, ale także przez umiejętności, z jakimi Arasaka ukrywa swoje konflikty interesów i nielegalne operacje.

W ojczyźnie korporacji, Japonii, Arasaka ma również problemy z różnymi korporacjami, które próbują podważyć jej działalność. Wiele japońskich korporacji utworzyło związek, znany jako FACS, zaprojektowany specjalnie do walki z Arasaką. Związek ten walczył z Arasaką, ujawniając jej korupcję w kraju. Inną korporacją ze Wschodu była Kang Tao, która starała się wykraść informacje, technologie i różnych pracowników korporacji wykupionych od Arasaki, aby zwiększyć swój własny sukces.

W ramach EWG Arasaka od czasu do czasu popadała w konflikty z Radą Europejską. Jednak większość jej operacji była stabilna. Pod koniec lat 2020. doszło do napięć między Arasaką a europejską korporacją znaną jako Amazonian Security.

Sojusznicy Arasaki mogą być równie wielcy jak jej wrogowie. Od początku XXI wieku Arasaka utrzymuje dobre relacje z World News Service, często uczestnicząc w konfliktach jako sojusznicy. WNS jest jedną z niewielu korporacji medialnych, które mogą przeprowadzać wywiady lub relacjonować operacje Arasaki. Oprócz korporacji, Arasaka ma wielu sojuszników w różnych krajach na świecie. Wreszcie, korporacja ma silne powiązania z podziemnymi organizacjami, takimi jak różne klany Yakuza, Triady, a nawet Tyger Claws.

Sprzęt i zasoby[]

Cyberpunk 2020[]

Tym, czym najbardziej chwali się Arasaka, jest wojsko. Jest to 100 tysięcy najlepiej wyszkolonych i najtwardszych w tej niepewnej branży, w pełni słuchający rozkazów żołnierzy. Są lojalni swej Korporacji aż do śmierci. Dlatego też ci żołnierze wynajmowani są jako straż korporacyjna, kurierzy bądź najemnicy[1].

Arasaka posiada[1]:

  • 250 pojazdów szturmowych AV-4,
  • 250 samolotów Osprey II,
  • 11 odrzutowców,
  • 20 ciężkich odrzutowców transportowych Boeing C-25.

Ma także tajne centrum szkoleniowe w Hokkaido, gdzie szkoli swoich niezastąpionych żołnierzy i agentów.

Każde biuro posiada dwa helikoptery i klinikę chirurgiczną[1].

Galeria[]

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Mike Pondsmith, „Cyberpunk 2020”, 2. edycja, tłum. J. Brzeziński i T. Jasinkiewicz, wydanie 1.1. Copernicus Corporation, Warszawa 1995 (ang. R.Talsorian Games, Berkeley 1990).
Advertisement